Fra «20.000 dager på jorda». Nick Cave er sjåfør, og har Kylie Minogue i baksetet. FOTO: CLOË THOMPSON

Løgn og forbannet sannhet

Nick Cave er tilbake i Berlin. Filmen om den berømte artisten hylles nå som et av de største musikerportrettene noensinne, en film full av løgn og forbannet sannhet.

BERLIN (Dagsavisen): En dag våkner Nick Cave opp og innser at han har levd 20.000 dager på jorda. Det er også tittelen på filmen, som ikke er en ordinær dokumentarfilm, men en film der han deler minner og historier fra livet sitt gjennom intervjuer, samtaler og psykologtimer.

- Jeg sa ja til dette fordi det ga meg anledning til å fortelle om ting jeg er interessert i. Det skjer sjelden i intervjuer med pressen eller i andre journalistiske fora, sier Nick Cave i møte med pressen under Filmfestivalen i Berlin, helkledd i svart sammen med de like svartkledde britiske regissørene Jane Pollard og Iain Forsyth.

Full adgang

De tre møtte hverandre for sju år siden i forbindelse med en kunstvideo de to anerkjente kunstnerne lagde basert på en av Nick Caves sanger, og siden har samarbeidet utartet. Da Nick Cave & The Bad Seeds siste plate «Push The Sky Away» skulle innspilles, fikk de utvidet fullmakt til å følge mannen i svart sammen med den norske fotografen Erik Wilson. Tittelen og utgangspunktet i filmen fant de i Caves egne notatbøker som de også har hatt full tilgang til.

- Det ble klart helt fra begynnelsen at dette måtte bli noe langt mer enn en film om Nick Caves liv. En film på halvannen time er heller ikke i stand til å samle all den informasjonen som et helt liv rommer, så vi ønsket å lage den filmen vi ville være interessert i å se, sier Cave selv og forklarer at det ikke nødvendigvis er sannheten som ligger som premiss for det vi ser i filmen.

- Filmen skygger ikke unna det at det du ser er en løgn, men gjennom å fortelle en løgn så avsløres også mye av sannheten bak. Kunstnere er løgnere som forteller sannheten.

Vold

Nick Cave har alltid hatt et nært forhold til film, og er også selv blitt filmskaper gjennom blant annet manusarbeidet til John Hillcoats «Lawless» og «The Proposition». I «20.000 Days On Earth» ser han filmen «Scarface» sammen med barna sine, en scene som røper mye av hans egen filmsmak.

- Film ble oppfunnet for å vise vold. Ingen annen kunstform, musikk eller litteratur, formidler vold på en like bra måte. Det var nok derfor jeg ble interessert i film. Film er kult, sier han og gliser til de frammøtte journalistene.

I filmen om han selv er han usedvanlig åpen, og snakker fritt om barndommen, om forholdet til faren og religion og andre temaer som han delvis har skygget unna tidligere. Når han i Berlin blir spurt om musikalske forbilder, trekker han fram minneboka.

- Jeg var vel ni-ti år da jeg satt hjemme i stua med mor og far og så på The Johnny Cash-show. Jeg vet ikke om dere så på det her i Europa, men i Australia fikk vi det inn, og det var stort, sier han om sine første minner av musikk som skulle stake ut kursen for han selv.

Blixa Bargeld

Nå regnes han som en av verdens fremste artister og låtskrivere, og har hatt stor suksess med album som «Murder Ballads», «The Boatmans Call», «Tender Pray» og «Let Love In». Hans mest populære låt noensinne er «Where The Wild Roses Grow», en duett med Kylie Minogue som etter samarbeidet ble superstjerne takket være anerkjennelsen hun fikk gjennom Caves utstrakte hånd. Hun er en av noen utvalgte kolleger som dukker opp i filmen, i scener tatt opp i en bil der Cave er sjåfør mens han intervjuer utvalgte mennesker fra fortida.

- Kylie, jeg tror aldri jeg har hatt en så intim samtale med henne noensinne. Det er som om de mest intime tingene kommer fram i disse iscenesatte scenene. Jeg har ikke sett disse folkene på lenge, sier han og forteller at samtalen med Blixa Bargeld, bandet The Bad Seeds tidligere gitarist og Caves nære venn, startet i bilen uten noen form for møter eller samtaler i forkant.

Bargeld har ikke vært i Caves liv siden han sluttet etter 20 år i bandet i 2003 for å konsentrere seg om sitt eget Einstürzende Neubauten.

- Blixa forlot bandet med å sende meg to setninger på en e-mail, og jeg har aldri konfrontert han med dette siden. Det var veldig følelsesladet for meg. Jeg elsker Blixa og det var helt spesielt å være sammen med ham i bilscenene. Der satt han i all sin velde, en som har betydd så mye for meg, sier Cave.

- På spørsmål om hvem som har betydd mest for ham av alle de han har jobbet med, trekker han fram Blixa Bargeld igjen.

- Alle du jobber med bringer noe inn i helheten. Men Blixa hadde en massiv påvirkning på meg gjennom sin store interesse for kunst rent generelt. Han har like store deler beundring og avsky for kunst. I dag er det Warren Ellis, nåværende gitarist i The Bad Seeds, som betyr mest. Det å jobbe med ham nå er grunnleggende for alt jeg gjør innen musikk akkurat nå. Han transformerer alt jeg legger på bordet til fantastisk musikk, sier Cave i filmen som er en av de mest etterspurte under Filmfestivalen i Berlin, og som flere distributører jobber med å få tatt inn til Norge.

mode.steinkjer@dagsavisen.no