Kultur

LO selger seg ut av Amedia

Kjøperen er Sparebankstiftelsen DNB, som kjøper 100 prosent. – Vemodig, sier LO-lederen.

Bilde 1 av 2

Av NTB og Eira Lie Jor

Etter mye spekulasjoner de siste dagene, kom omsider avklaringen om Amedia-konsernets fremtid på en pressekonferanse mandag. Sparebankstiftelsen DNB oppretter en separat stiftelse som overtar alle aksjene i mediekonsernet fra LO, Telenor og Fritt Ord. Den formelle overtakelsen er forventet å skje i april.

Amedia verdsettes til 1,4 milliarder kroner. Etter fradrag for blant annet gjeld settes kjøpesummen til 395 millioner kroner, som Sparebankstiftelsen DNB gir i lån til den nye mediestiftelsen.

– Vi tar en risiko, men det er ikke en gave, understreket André Støylen, direktør i Sparebankstiftelsen DNB, på pressekonferansen.

Sparebankstiftelsen har et håp om å få lånet tilbakebetalt, men vil ikke hente ut overskudd fra konsernet. Organiseringen i en separat stiftelse betyr også at Amedia ikke kan vente seg driftsstøtte om det ikke får avisene til å gå rundt.

– Den nye enheten må klare å tjene pengene de skal bruke, sier Støylen til NTB.

Ingen kuttgarantier

En stiftelse som eier er ikke et vern mot fortsatte omstillinger eller kutt, ifølge Støylen. Han tror imidlertid det vil bli lettere å mobilisere støtte blant folk og få dem til å se verdien av å abonnere på lokalavisen når det ikke er noen på toppen som henter ut overskuddet.

– Vi garanterer ikke at alle disse lokalavisene eksisterer om ti år, men vi tror vi gir et godt grunnlag for at de skal klare det, sier Støylen.

Les også: Milliontap for Amedia

Samfunnsinstitusjon

– Vi er veldig glad for at vi nå har fått en langsiktig eier som har dyp respekt for lokalavisene som samfunnsinstitusjon, sier Amedias konsernsjef Are Stokstad.

Konserntillitsvalgt Eva Stenbro er positiv til at de nye eierne ikke stille krav til utbytte, men også hun advarer:

– Vi kan ikke lene oss tilbake og tro at alt blir greit nå. Det blir fortsatt tøffe tak og hard jobbing framover, men det er viktig med en eier som har tro på at konsernet har en framtid, mener Stenbro, som sier hun bare har fått positive tilbakemeldinger fra de ansatte.

LO: – Vemodig

LO, som i fjor varslet at de ville selge seg ut av konsernet, er fornøyd med å ha fått på plass en norsk kjøper.

– Vi har hele tiden satt Amedia og de ansatte veldig høyt. Når vi nå står med en norsk kjøper som vil gå inn med 100 prosent eierskap og legger vekt på lokal forankring, er vi veldig bekvem med det vi gjør, sier LO-leder Gerd Kristiansen, som understreker at salget også er vemodig.

Ingen av selgerne som deltok på pressekonferansen ville si noe om andre kjøpere var aktuelle etter at Sparebankstiftelsen kom på banen, ei heller om noen var villige til å betale mer for selskapet.

– Det vi står med i dag, er den beste løsningen, sa Kristiansen.

– Norske verdier

I pressorganisasjonene blir også salget godt mottatt.

– Jeg er glad for avklaringen og at det er en norsk eier som er knyttet til det norske samfunnet og norske verdier. Det gjenstår å se hva de vil og hvilken evne de har til å utvikle Amedia, sier NJ-leder Thomas Spence til NTB.

– Vi er positive til at det opprettes en stiftelse, at det ser ut til å være eiere som tenker langsiktig, og til at hele mediekonsernet overtas samlet, sier Reidun Nybø, konstituert generalsekretær i Norsk Redaktørforening, til NTB.

Også kulturminister Linda Hofstad Helleland (H) er positiv til det nye eierskapet og mener det er sunt for mediemangfoldet med en ny aktør på banen.

– En god løsning

– Dette høres ut som en god løsning ut ifra et demokratiperspektiv. Jeg vil tro at Sparebankstiftelsen DNB er mer engasjert i det norske lokaldemokratiet enn det en utenlandsk aktør ville ha vært, sier Dagsavisens sjefredaktør og administrerende direktør, Eirik Hoff Lysholm.

Lysholm er spent på fortsettelen.

– Vi i Dagsavisen har fra før et godt samarbeid med LO gjennom vår egen stiftelse, og det er spennende å følge med på hva som skjer videre, sier sjefredaktøren.

Mer fra Dagsavisen