«Lett å forutsi hvem som vil bli dinosaur-snacks»
«Jurassic World: Rebirth» er en underholdende, men totalt unødvendig gjenfødelse av en allerede dvask filmserie.
Scarlett Johansson spiller sikkerhetseksperten Zora Bennett som blir sendt rett i gapet til «Jurassic World: Rebirth».
Universal Studios
Film
Tre år etter at «Jurassic World»-sagaen ble definitivt
avsluttet med den dvaske finalen «Dominion», blir serien gjenfødt med en fjerde
film. Eventuelt sjuende, hvis vi regner med den originale trilogien. Dette er
et bevisst forsøk på å dra serien tilbake til røttene, og snøre inn en mytologi
som har blitt stadig mer ufokusert, uoversiktlig og (la oss være ærlig)
uinspirert.
«Jurassic World: Rebirth» bygger på et konsept av produsent Steven
Spielberg, som utviklet historien i samarbeid med David Koepp –
manusforfatteren som skrev den originale «Jurassic Park»-filmen sammen med
forfatteren Michael Crichton, og oppfølgeren «The Lost World: Jurassic Park».
Her har man «spared no expence» (som den salige dinosaurpark-gründeren John
Hammond konstant sa) for å gjenskape godstemningen fra originalen; alt er spilt
inn på den samme 35mm-filmtypen og Panavision-linsene for å forsikre at «Jurassic
World: Rebirth» beholder teksturen og looken fra første film.
Alexander Deplas’
bombastiske soundtrack etteraper (og resirkulerer) John Williams’ orkestrale
musikkspor, selskapet Industrial Light & Magic (ILM) er tilbake for å skape dinosaur-spesialeffektene, og selv den
patenterte «Jurassic Park»-fonten blir benyttet i åpnings- og slutteksten.