Kultur

Lærer deg å lage tegneserier

– Alle kan tegne, sier tegneserieskaper Tore Strand Olsen. Nå er han aktuell med bok om hvordan man lager tegneserier.

Bilde 1 av 4

– Det hender at folk spør meg når jeg begynte å tegne. Da bruker jeg å svare: «Når sluttet du»? sier tegneserieskaper Tore Strand Olsen. Han er blant annet kjent for tegneserien «Ørn Bjørn & Jørn» og boka «Jeg, Arne Næss – et tegnet liv». Siden 1990 har Olsen holdt tegneseriekurs på skoler, bibliotek og festivaler. Han har også hatt flere kurs på Serieteket i Oslo, etter at dette åpnet i 2001. Nå har han samlet erfaringen mellom to stive permer. Boka «Tegn serier!» er en trinn for trinn guide til de som vil lære å lage tegneserier. En tegnet utgave av Tore Strand Olsen guider leseren gjennom det man trenger å kunne: fra hvordan man tegner, til idémyldring, manusarbeid, redigering, digitale verktøy og fargelegging.

For alle aldre

– Tanken er at boka skal gi deg alt du trenger for å komme i gang. Boka er tilrettelagt for at barn kan lese den, men er mest rettet mot voksne, forklarer han.

På kursene sine har Olsen undervist folk i alle aldre, fra 10-åringer til folk langt oppi 60-åra. Mens det faller seg helt naturlig for barn å tegne, så sitter det ofte lenger inne for de voksne.

– Alle barn tegner. Men det skjer noe når man kommer i 12-års alderen. Når man kommer i puberteten er det mange som forbinder tegning med noe barnslig, og det vil man i hvert fall ikke ha på seg når man er tenåring. Derfor er det mange som slutter å tegne i denne alderen, sier han.

Kreativitet

Tegneserieskaperen har som motto at alle kan tegne.

– Det har med kreativitet å gjøre. Alle er kreative, men det faller mer naturlig for barn, Når man kommer i puberteten, begynner man å sammenligne seg med andre og blir redd for at det man lager, er dårlig. Slik er det ikke med barn. De har ikke den frykten, og er mer hemningsløse. Jeg merker det når jeg underviser. På ungdomsskolen vil folk gjerne ikke vise fram det de har laget, på barneskolen er det helt annerledes, der roper de fram «min min!» når jeg spør om noen vil vise det de har laget.

Tore Strand Olsen er opptatt av å få fram at det å lage tegneserier ikke bare handler om å tegne.

– For meg er det et poeng å få fram at tegning kan være så mangt, det behøver ikke å være Rembrandt.

– Men hva om du ikke har tegnet siden du var 10, og melder deg på kurs?

– Da vil kanskje streken din være på et teknisk nivå med en 10-åring. Men om du nå er 16, 25 eller 35, så vil modenhetsnivået ditt være deretter – og derfor kan man lage mye spennende. Så å si alle blir overrasket over hva de kan få til. For en 10-åring kan utfordringen være å skrive manus og redigere. For voksne er dette selvfølgelige ting, men barn redigerer jo ikke – så der er trikset å lære dem å stoppe opp prosessen før de tegner.

Gjøre noe tørt spennende

Tore Strand Olsen har også holdt kurs for lærere, og mener at tegneserieformatet egner seg godt når man skal drive med formidling rettet mot barn.

– Det tegnede formatet gjør at man kan ta et tema som kan virke litt tørt og gjøre det visuelt spennende. Forskning viser også at man husker stoffet lettere hvis man går gjennom en visuell historie, samtidig med at man er nødt til å gjøre en liten innsats ved å lese. Kombinasjonen tekst og tegning fungerer bra.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Han påpeker også at det å lage tegneserier ikke bare handler om å tegne.

– Ofte kan man oppdage at talentet kan ligge i det å skrive replikker, håndtekste, eller ha gode ideer. Det er mange forskjellige disipliner, tegneserier består av mer enn tegning, sier han.

Ny måte å tenke på

Nettopp det kreative er årsaken til at Strand Olsen ofte blir leid inn av firmaer for å holde tegneseriekurs for de ansatte.

– Det er noe med dette å skulle fortelle en historie eller et poeng på fire ruter. Inni hver rute kan hva som helst skje. Hva skjer i neste rute? Mulighetene er uendelige, og åpner opp for en ny måte å tenke på.

Selv liker han å kombinere det å lage bøker og serier, med det å reise land og strand rundt for å undervise. Som del av den kulturelle skolesekken er han mye rundt på skoler i ulike deler av landet.

– Jeg tenker at det er litt som å være musiker, som først jobber i studio og deretter drar på turne og jobber live. Jeg liker å gjøre begge deler.

Mer fra Dagsavisen