Kultur

Lee Miller – helt rå

Fotografen Lee Miller er inkarnasjonen av den moderne kvinnen – 80 år før tiden. Nå feires den uredde kunstneren med to utstillinger, i Horten og Oslo.

Dagsavisen anmelder

Lee Miller var lenge mest kjent som den vakre modellen i surrealisten Man Rays banebrytende fotografier. Fra begynnelsen av 1930-tallet fremstod hun og kroppen hennes i bilder som er blitt stående i kunsthistorien. Det er på hennes rygg han manipulerte inn åpningene i cellokassen slik at den nakne kroppen minner om et instrument. Det er hennes profil som figurerer i de berømte fotografiene der han eksperimenterte med solarisering, en effekt du får når du slår på lyset i mørkerommet mens fotokopien fortsatt ligger i fremkallervesken. Han fotograferte samtidens største celebriteter. Men det var Lee Miller han stadig vendte tilbake til.

Les også: I lyset fra en kunstnerkjempe

Slik kunne hun ha blitt stående som den evige modellen, offeret for mannens begjærlige blikk. Faren hennes fotograferte henne tett gjennom oppveksten. Ett av bildene hans, av en naken Lee Miller i badekaret, vises i utstillingen i Oslo. Hun hadde en naturlig skjønnhet og stor tiltrekningskraft. Men hun var ikke et offer. Tvert imot ble hun inspirert av samarbeidet med Man Ray og tok opp kameraet selv. Det skal til og med være hun som skrudde på lysbryteren da en rotte eller mus kom inn i mørkerommet. Uansett, om det var hun eller han som fant solariseringsteknikken – når vi ser tilbake er kunstneren Lee Miller blitt like stor som Man Ray. Men slik var det ingen som kunne vite at det skulle gå.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Preus museum viser nå Lee Millers krigsbilder og motebilder, noen ganger i kombinasjon, som dette hvor ruinene fra blitzangrepene dannet bakgrunn for fotografiet av en modell som bærer en Digby Morton-drakt. FOTO: Model wearing Digby Morton Suit, London, England 1941 by Lee Miller (3884-5) © Lee Miller Archives England 2018. All Rights Reserved. www.leemiller.co.uk

Foto: Model wearing Digby Morton Suit, London, England 1941 by Lee Miller (3884-5) © Lee Miller Archives England 2018. All Rights Reserved. www.leemiller.co.uk

Lee Miller (1907 – 1977) kunne lett forblitt den evige modellen. Hadde det ikke vært for at familien fant hennes etterlatte kofferter etter at hun var død i 1977, ville hun blitt glemt i mørkerommet, for å si det sånn. I koffertene fant de hennes fotoarkiv og alle artiklene hun laget for Vogue. Takket være familien har hun fått en renessanse. De har jobbet med å få bildene ut i verden. Lee Miller la kameraet på hyllen etter at krigens grufulle opplevelser ga henne posttraumatisk stresslidelse. I stedet for å grave seg ned gjenskapte hun seg selv som gourmetkokk. Barnebarnet Ami Bouhassane har samlet oppskriftene i en innholdsrik, morsom og kombinert kokebok og biografi om bestemoren, utgitt på norske Grapefrukt forlag.

Les også: Se den russiske svaneprinsessen

Siden årtusenskiftet har interessen for den amerikanske fotografen steget i takt med stadig nye utstillinger. Selv så jeg Victoria & Albert Museums store retrospektive utstilling i London i 2007. Den har festet seg i minnet som en av de beste og mest interessante utstillingene jeg har sett. Hovedgrunnen til det er at Lee Miller, i tillegg til å være en meget dyktig (reportasje- og mote-) fotograf med kunstnerisk talent, var en del av og dokumenterte en historisk epoke som fortsatt er dypt fascinerende. Det å jobbe seg gjennom hennes livsverk gir et rikt tidsbilde. I fotografiene hennes finner du tidens kulturelle elite, hun speiler sosiale fenomener og krigshistorie, og hun viser tidens celebritetskultur gjennom motereportasjer på et nivå som inspirerte senere motefotografer.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Lee Millers «Corsetry, Solarised Photograph, Vogue Studio London, England, 1942.
FOTO: © Lee Miller Archives England 2018. All Rights Reserved. www.leemiller.co.uk

Foto: «Corsetry, Solarised Photograph, Vogue Studio London, England, 1942. © Lee Miller Archives England 2018. All Rights Reserved. www.leemiller.co.uk

Når hun nå presenteres både på Preus museum i Horten og i Shoot Gallery i Oslo er det en begivenhet verdt å få med seg. Hennes bidrag til foto- og kunsthistorien har stor originalitet. Hun har et eget, særpreget blikk for situasjoner og iscenesettelser. Hun begynte å jobbe for britiske Vogue i 1940. Der var hun usedvanlig produktiv og blir gjerne betegnet som magasinets «arbeidshest». Som motefotograf brukte hun krigens ruiner som bakgrunn. Som krigsfotograf var hun tett på begivenhetene. Ved andre verdenskrigs slutt fulgte hun de alliertes fremrykking, og hun var med på frigjøringen av Paris. Hennes bilder fra konsentrasjonsleirene Dachau og Buchenwald viser krigens gru med en råskap som berører dypt i hjertet. Ett av hennes legendariske bilder er tatt i samarbeid med LIFE-fotografen David E. Scherman, av Lee Miller i badekaret i Hitlers leilighet i München, like etter kapitulasjonen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

###

Foto: Picasso, Villa la Californie, Cannes, France 1956’ by Lee Miller (P0078) © Lee Miller Archives, England 2019. All rights reserved. www.leemiller.co.uk

Utstillingen på Preus museum er todelt og viser både Lee Millers krigs- og motefotografier. De supplerer med en utstilling om norske kvinner som jobbet som fotografer i perioden 1935 – 1950. Den er også en reise verdt. På Shoot Gallery i Oslo har de fått bilder for salg direkte fra stiftelsen, og utvalget er mer sammensatt her. Galleriutstillingen mangler de legendariske bildene, men det er mange godbiter, ikke minst i kunstnerportrettene av Picasso, Miró, Meret Oppenheim, Max Ernst, Man Ray, Dorothea Tanning og Dora Mar. Bildene viser også Lee Millers evne til å komponere og leke med bildets regler, som i manipuleringen av perspektivet i bildet av Max Ernst og Dorothea Tanning i Arizona.

Les også: «2010 – Lollywood»: Hjelp, vi er folk flest

Artikkelen fortsetter under bildet.

Lee Millers «Checkmate», eller sjakk matt. FOTO: CHECKMATE. Checks cleverly placed…, London, England 1943 by Lee Miller
© Lee Miller Archives England 2018. All Rights Reserved. www.leemiller.co.uk

Foto: Checkmate. Checks cleverly placed…, London, England 1943 by Lee Miller © Lee Miller Archives England 2018. All Rights Reserved. www.leemiller.co.uk

Lee Miller var født amerikaner, men hennes kunstneriske innsats hører til i Europa. Hun begynte karrieren som toppmodell for amerikanske Vogue og Vanity Fair på slutten av 20-tallet. Hun dro til Paris i 1929 for å lære seg å fotografere av Man Ray, som hun ble både elskerinne og modell for i tre år. Hun startet og drev suksessrike fotostudioer i Paris og New York, før hun i 1934 giftet seg med en egypter. Etter fem år i Kairo ble hun sammen med kunstneren og kuratoren Roland Penrose i London. De forble gift livet ut, og sammen skapte de et hjem som ble legendarisk i kunstnerkretser i etterkrigstiden. Mote- og krigsreportasjene for Vogue er blitt stående som viktige bidrag til vår felles historie. Men det er det sammensatte og komplekse mennesket som fascinerer mest.