– Jeg vil at vi skal fortelle at det kanskje ikke er så lurt det vi driver med nå, at vi kan klare å endre oss, forteller skuespiller Kjersti Botn Sandal, som over nyttår står klar på Torshovteateret med stykket «Stormen». FOTO: HILDE UNOSEN

Lager klimateater for barn

Barn får med seg mye, også klimaendringene, mener skuespiller Kjersti Botn Sandal. Over nyttår er det klart for Shakespeares «Stormen» fra et klimaperspektiv.

– Stykket heter jo «Stormen», og vi har sett for oss den store stormen som kommer og tar jorda til slutt. Denne stormen løper løpsk, akkurat som klimaendringene gjør nå, sier Kjersti Botn Sandal, skuespiller ved Nationaltheatret og Torshovteatret.

Dagsavisen har fått en sniktitt på prøvene til Torshovteatrets nye barne- og ungdomssatsing, «Stormen», som har premiere 13. januar.

I tida framover skal nemlig Torshovteatret bli barnas teater, med oppsetning av «Karsten og Petra», og nå først «Stormen».

LES OGSÅ: Får kritikk for dårlig barneteater

Pubertal Shakespeare

Shakespeares stykke handler om Miranda og faren hennes, Prospero, hertugen som er blitt avsatt av sin egen bror. Far og datter har flyktet fra et statskupp, og har endt opp på en øde øy.

– Miranda er 15 år i vår versjon. Shakespeare har egentlig ikke gått inn på alderen hennes, men vi prøver å legge til noen typiske tegn på en pubertal jente. Hun har et sterkt frihetsbehov, som vokser seg større og større, og hun lengter veldig vekk fra denne øya, forteller Sandal.

En dag kommer en båt forbi øya, og i den sitter broren til Prospero, en annen konge, og hans sønn Ferdinand. Prospero er hevnsjuk, og lager en storm, slik at båten forliser ved øya. For Miranda betyr dette et møte med Ferdinand, som i denne versjonen er en klimaforkjemper.

– Han er en ung klimanerd, som er opptatt av temperaturendringene, og Miranda har vært et naturbarn som har kjent på endringene, forteller Sandal.

– I Shakespeares versjon blir Miranda og Ferdinand bare matchet sammen, uten at det er noe mer rundt det. I vår versjon er det klimaengasjementet som binder dem sammen, forteller regissør Morten Cranner.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

For åtteåringer

– Det er ikke så lett å lage nye ting med Shakespeare, påpeker Sandal. Hun forteller at ensemblet hele tida må minne seg selv på at de sikter seg inn på en målgruppe som er fra åtte år og oppover.

– Vi må prøve å ikke gjøre det for vanskelig. Stykket er komplisert, men vi må åpne det for dem som er yngre. Samtidig må vi ikke undervurdere åtteåringer, de er opptatt av ting og følger med. Jeg tror de har fått med seg mye av klimaendringene. Vi som voksne nå prøve å forklare på en saklig måte. Jeg vil at vi skal fortelle at det kanskje ikke er så lurt det vi driver med nå, at vi kan klare å endre oss, sier Sandal.

Hun er opptatt av at barneteaterscenen på Torshov kan bli et alternativ til barneteatertilbudet på Nationaltheatrets hovedscene.

– Problemet på Nationaltheatret er at vi har bare spilt klassikere om igjen. Det er et stort behov for å gi barn nye ting, som kanskje treffer dem mer i hverdagen deres. Det er fint med eventyrene, men det må også komme noen nye ting, og vi må tørre å utfordre barn, sier hun.

LES OGSÅ: Kutt i barneteater