Kultur

Kunstanmeldelse: Vital backup på Vestfossen

Noen tar koronakrisen på strak arm: Vestfossen måtte avlyse de planlagte utstillingene. Nå har de åpnet likevel.

Dagsavisen anmelder

KUNST

«ÅPENT (istedenfor stengt)»

Vestfossen Kunstlaboratorium

Vestfosssen, til 20. september

VESTFOSSEN (Dagsavisen): Verden blir aldri helt den samme etter koronapandemien. Det er i hvert fall det vi tror akkurat nå, når vi står midt oppi det. Men menneskets evne til å tilpasse seg er det som har gjort at menneskeheten har den (miljømessig ødeleggende) posisjonen vi har i dag.

Og mens vi sakte begynner å vende tilbake til en normal hverdag, åpnet altså Vestfossen to utstillinger som er satt sammen på veldig kort tid. De planlagte hoved- og sideutstillingene måtte avlyses da koronatiltakene satte samfunnet på vent torsdag 12. mars. Transporter fra den andre siden av kloden ble plutselig umulig å få gjennomført.

Koronatiltakene har satt kulturlivet på vent. Men omstillingsevnen har vært stor. Digitale omvisninger og åpne gallerier med besøksrestriksjoner er noen av løsningene vi har sett.

Men hva gjør en institusjon som Vestfossen, som har over 2000 kvadratmeter å fylle og er helt avhengig av publikumsbesøket gjennom en kort sesong? Jo, de snur seg rundt. Lørdag 2. mai åpnet de en planlagt og to improviserte utstillinger. De er tenkt ut og satt opp på nøyaktig én måned.

Les også: Kunstanmeldelse av «Jævlade klasseforrædere»: «Detta ække no for vanlige folk»

Endeveggen i den store hallen i toppetasjen er pepret med britiske Rose Wylies litografier fra 2016.

Endeveggen i den store hallen i toppetasjen er pepret med britiske Rose Wylies litografier fra 2016. Foto: Mimsy Møller

Heldigvis for Vestfossen Kunstlaboratorium har stedets grunnlegger og kunstneriske leder, kunstneren Morten Viskum, en stor kunstsamling. Og han har faktisk tenkt gjennom muligheten av at en slik situasjon kunne oppstå. For å sitere ham fra pressemeldingen:

«Helt siden vi åpnet i 2003 har jeg tenkt: Hva gjør vi hvis vi må avlyse en utstilling på kort varsel? Å holde stengt har aldri ligget i Kunstlaboratoriets ånd. Altså har jeg alltid tenkt at vi må holde åpent istedenfor stengt og derfor alltid hatt en backup i bakhodet. Det skulle en pandemi til for at dette ble en realitet.»

En interessant plansjeutstilling med fabrikkbygningens historie vises som planlagt i prosjektrommet. I sidegalleriet har et (relativt) nystartet, norsk designstudio, «Krafted», rykket inn med en vital møbel- og kunstutstilling som viser seg å ha mange gode kvaliteter. Og i selve kunsthallen vises altså et utvalg av Viskums samling. Det interessante er at ingen av verkene var med i den store utstillingen av samme kunstners kunstsamling til Vestfossens tiårsjubileum i 2013.

Les også: Strømmekanalene bugner av kvalitetsfilm. Her er 40 tips til gode filmer du kan se akkurat nå

Erik Tidemann skupltur i den store hallen er iøynefallende.

Erik Tidemann skupltur i den store hallen er iøynefallende. Foto: Mimsy Møller

Utstillingen «ÅPENT (istedenfor stengt)» viser hovedsakelig todimensjonale verk av 39 ulike kunstnere fordelt på hovedbygningens fire etasjer. De få skulpturene og Bjarne Melgaards ene video er ikke nok til å skape den variasjonen vi er vant til på Vestfossen. Men bortsett fra denne relativt uvesentlige innvendingen, er dette en både interessant og overraskende god utstilling.

Den byr både på mangfold med overraskende sammenstillinger, og dypdykk ned i et knippe kunstnerskap som fortjener en god presentasjon. Da tenker jeg ikke på Bjarne Melgaard og Fredrik Værslev, som er godt representert med hver sin langvegg i toppetasjen. De er godt kjent fra før. For eksempel gjennom sistnevntes store utstilling på Astrup Fearnley-museet i 2018.

For et bredere publikum vil det være minst like interessant å se endeveggen i den store hallen i toppetasjen, som er pepret med britiske Rose Wylies portfolio med 66 litografier fra 2016, «Things around the house». På mesaninen finner du et fint Munch-litografi av «Anatomen Schreiner» fra 1928-29. Det presenteres litt bortgjemt inni et avlukke, og det blir lett overskygget av den grundige presentasjonen av Jørgen Doblougs kunst. Da han døde i januar 2018, 72 år gammel, mistet vi en av de mest vitalt nyskapende kunstnerne Norge har fostret. Han studerte under og jobbet sammen med den legendariske, tyske konseptkunstneren Joseph Beuys (1921 – 1986), og Doblougs videreføring av Beuys’ virke skapte adskillig oppstyr i Norge opp gjennom årene. Jeg glemmer aldri hans installasjon med et stort antall vaskebøtter på plenen foran Galleri F15. Den pekte (blant annet) på klimaproblematikken lenge før det ble et hverdagsfenomen, men den ble latterliggjort i pressen.

På Vestfossen presenterer de 55 malerier, en meget variert og vital produksjon som viser en kunstner som hadde stor glede av både formeksperimenter og fargekombinasjoner. Spesielt hyggelig er det å se noen av hans tidligste arbeider, fra 1962 da han gikk på gymnaset. Allerede som tenåring viste han et stort talent. Dette er den beste utstillingen med Jørgen Dobloug siden Vestfossen viste «Punktum. Punktum. Komma, strek – å male er en lystig lek» i 2017.

Les også: Han skrev roman om pandemi fra Asia. Nå ser han det skje

I samme etasje finner vi også en bred presentasjon av Joronn Sitje (1897 – 1982), en kunstner som har fått økt oppmerksomhet de senere årene. Utvalget viser malerier fra hennes Afrika-periode, og det er forbausende lite eksotisme over disse bildene.

Ellers byr utstillingen på flere fine sammenstillinger. Det er for eksempel interessant å finne ett av Unni Askelands malerier fra Syd-Frankrike ved siden av et trykk av Beuys. Erik Tidemann har en grotesk og svært iøynefallende skulptur i den store hallen, mens Steinar Haga Kristensen (som er nominert til neste års Lorck Schive kunstpris) viser en fin skulptur som kunne vært laget av den omstridte amerikaneren Paul McCarthy. Den er nabo med en skulptur og et trykk av Kjartan Slettemark. Dronning Sonja står seg også godt i sammenhengen, og sammen med et maleri av Ari Behn bidrar hennes grafiske trykk til å gi utstillingen en kjendisfaktor.

Litt kjendiseri skygger ikke for de mange kunstneriske kvalitetene. Vil du ha noen andre innspill tar du turen innom «Krafted»-utstillingen. Med møbeldesigneren Lars Ernst Hole som primus motor viser et knippe designere og kunsthåndverkere en stor kolleksjon med bred sammensetning. Her er det nytenkende møbler, tepper og kunsthåndverksprodukter med høy kvalitet. Objektene til keramikeren Anne Udnæs og glasskunstnerne Kari Håkonsen og Vidar Koksvik er en integrert del av presentasjonen, og de holder samme høye, kunstneriske nivå som vi finner i resten av utstillingshallene.