Kultur

Kunst og kommers

Når kundene rømmer hovedstaden følger galleriene etter. Kragerø er blitt et sommerlig kunstmekka – på godt og vondt.

Bilde 1 av 4

KRAGERØ (Dagsavisen): Sommer og sol gjør noe med de fleste. Hos enkelte sitter pengene ekstra løst. Det har fått kunstmarkedet til å tilpasse seg. De fleste kunstgalleriene i hovedstaden holder stengt i fellesferien. Men i den lille sørlandsbyen Kragerø er det kunstutstillinger på annethvert hjørne. I noen hektiske sommeruker er Theodor Kittelsens fødeby og Edvard Munchs tilfluktssted forvandlet til en kunstmetropol i miniatyr. Her kappes høy og lav om oppmerksomheten. Kjendiskunstnerne står i kø og amatørkunstnerne fyller byens gater. Tusenlappene sitter løst, kredittkortene går varme, og kjøpsvilligheten blant sommergjestene er uendelig stor. Det er utrolig hva litt sommerstemning gjør med kunstinteressen.

Les også: Lars Elton anbefaler: Sommerlige utflukter for kunstinteresserte (Dagsavisen+)

Sist lørdag åpnet intet mindre enn ni kunstutstillinger i Kragerø med mer eller mindre profesjonelle kunstnere. Folk stod i kø på enkelte utstillinger, og salget gikk unna. Søndag var det kunstmarked der flere titalls amatører i alle sjangre fylte sentrum med salgsboder. Rundt den sjarmerende Blindtarmen innerst i havnebassenget falbød amatørkunstnere malerier, foto, grafikk, brukskunst og skulpturer til en rimelig penge. Byen sydet av liv, forsterket av pent vær i starten av fellesferien. Og allerede her har vi det viktigste poenget: Utenom juli måned er Kragerø som kunstby nærmest totalt død.

Saken fortsetter under bildet.

Rina Eide Løvaasens spesielle glassobjekter vises i Brusfabrikken. De er noe av det beste du kan se i Kragerø i sommer. I bakgrunnen kunst av Rina Beldo, Morten Slettemeås og Roald Sivertsen. Foto: Brusfabrukken/Rina Beldo

Midt i dette kaoset er det noen aktører som holder fanen høyt. De satser på og garanterer for kunstnerisk kvalitet, de har et ekte engasjement, og de har en lokal tilknytning som gir dem kredibilitet. Galleri Nicolines Hus har det sterkeste navnet. De ble virkelig kjent i 2013 da dronning Sonja ba om å få ha sin første separatutstilling i galleriet. Det ble en økonomisk og PR-messig suksess. I sommer viser de Per Fronth og Kenneth Blom. Galleriet har holdt på siden 2001, og det er utstillingene i og rundt fellesferieukene som sikrer omsetningen. Hvis vi skal tro lokalpressen dreier alt seg om penger. «Solgte kunst for fire mill. i sommer» er en typisk overskrift fra lokalavisen Kragerø Blad Vestmar. Det er ikke til hinder for at Galleri Nicolines Hus viser kunst av kvalitet.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Selv om jeg til tider synes at juli-utstiller Kenneth Blom kan være litt lettvint, ser jeg at han er teknisk sterk. Motivene med mennesker i moderne arkitekturomgivelser er tiltalende og lette å like. Men, på sitt beste, er det en forstyrrende ubalanse i bildene. Og når det slår inn, slik det gjør i enkelte av bildene på denne utstillingen, blir det interessant. Blom har en stigende, internasjonal karriere. Han ble for alvor kjent da han fikk en separatutstilling hos Sotheby’s i London i 2007. I disse dager stiller han ut hos Jason McCoy Gallery, ett av New Yorks beste gallerier.

Les også: Presidenter og andre kjendiser står i kø i Henie Onstads utstilling (Dagsavisen+)

Enda mer interessant er det ute på Øya rett utenfor sentrum. Her sørger en gruppe lokalt tilknyttede kunstnere for at du aldri vet hva du får. I Brusfabrikken, et slitent bygg rett på bryggekanten, organiserer de en kollektivutstilling hver sommer. Rina Beldo, Erikka Fyrand og Kirsten Opstad startet opp i 2012 under mottoet «Boblertilfolket». De inviterer kolleger som kontrasterer og utfyller deres egen kunst. I år heter utstillingen «ingenting = alt». Den fremstår som et overflødighetshorn med sterke verk i mange ulike teknikker. Det er spesiell grunn til å merke seg Victor Mutelekeshas skulptur og foto som både tematiserer identitet og flyktningers situasjon. Rina Eide Løvaasens bemerkelsesverdige glassobjekter er også blant høydepunktene der de ligger på gulvet med sine uvanlige farger og spesielle effekter.

En tredje, lokal aktør er Kragerø Kunstforening, som i juli viser Roar Kjærnstad. Det var lenge tydelig hvem han var inspirert av, men etter hvert har han frigjort seg fra sine forbilder og funnet et eget, lett oppløst og figurativt uttrykk. Med Kjærnstad bør kunstforeningen ha funnet en som kan sikre økonomien fordi han stiller ut ofte og fortsatt har fornuftige priser. Utstillingslisten viser at det ikke er enkelt å drive kunstforening i en småby som Kragerø. Listen teller bare tre utstillinger i år, og det er lange opphold mellom utstillingene. En annen utstilling det er grunn til å nevne er med Tore Juells portrettutstilling i Kragerø Faste Billedgalleri. Den lokale kunstneren har et stort publikum for sine realistisk-romantiske malerier.

Saken fortsetter under bildet.

Sverre Bjertnes stiller ut i Galleri Finearts filial i Kragerø. Foto: Lars Elton

Kunstforeningens program viser at disse aktverdige aktørene ikke har det lett. I de hektiske sommerferieukene må de kjempe om oppmerksomheten med pengesterke aktører. De inntar byen for å skumme fløten, og leier seg et tomt butikklokale for noen hektiske sommeruker. Fremst i rekken står landets største galleri, Fineart på Filipstad i Oslo. De har drevet sommergalleri i Kragerø i flere sesonger. De omsetter for millioner, men har ikke gjort nevneverdige grep for å gjøre det tidligere butikklokalet på bryggekanten ved havna til et godt gallerilokale. I sommer viser de Sverre Bjertnes. Han presenterer en jevnt god utstilling med monotypier og store verk på papir, malt med akryl på serigrafier trykket på spesielt preparert, tykt grafikkpapir. Men galleriet presenterer dem som «Håndkolorert serigrafi» fordi dette selger bedre enn den mer korrekte betegnelsen.

Les også: Kvinnelig ro – og litt ubehag (Dagsavisen+)

Årets mest kommersielle aktør kaller seg Galleri Heuch. Navnet har de tatt etter gaten det tomme butikklokalet ligger i. De åpnet i februar, men fart på sakene ble det først i forbindelse med fellesferien. Etter å ha vist illustratøren Lisa Aisato («Snøsøsteren») skilter de nå med kjendiskunstnerne Ari Behn, Espen Eiborg og Mikael Persbrandt. Sistnevnte er en meget dyktig, svensk skuespiller som har tatt opp igjen billedkunsten fra ungdommen. Da de åpnet lørdag 13. juli var det kø nedover gaten, ordføreren stilte med kjede, og de røde lappene fikk bein å gå på. Så får vi se om de fortsatt holder dørene åpne i november?

Mer fra Dagsavisen