Kunst

Maria Pasenaus erotiske selvutlevering

Kunstneren Maria Pasenau har aldri vært redd for å vise frem sin egen kropp. Men hennes nye utstilling i Asker viser at det har skjedd noe etter at hun viet seg til ensomheten i Odda.

---

KUNST

Maria Pasenau

«The Odder Erotica»

Trafo Kunsthall, Asker

Til 27. februar

---

ASKER (Dagsavisen): Etter at Maria Pasenau var med i NRKs TV-serie «Kunstnerliv», har hun blitt et navn i den delen av norsk offentlighet som interesserer seg for kunst. I programmet var hun satt sammen med Bjarne Melgaard, en annen kunstner som også er kjent for å dytte kjønnsorgan og seksualiserte situasjoner opp i fjeset på dem som viser interesse. Min tanke er at det er noe vi trenger, for representasjonen av kropp og seksualitet er i alt for stor grad dominert av reklamens og pornografiens besettelse for estetisk perfeksjon.

Derfor kommer denne utstillingen som en befriende påminnelse om hvor sjenerende uvanlig ærlige fremstillinger av sex er. Derfor er dette også en utstilling for langt flere enn dem som har et åpent og fordomsfritt forhold til erotikk og seksualitet. Det finnes sikkert noen som vil bli provosert av fotografiene der kunstneren ligger naken på en jernseng og tilfredsstiller seg selv. Eller av dem der hun skamløst sprer beina og eksponerer kjønnsorganet med et uttrykk i ansiktet som ikke forteller noen ting som helst. Det mest sjokkerende med kunsten er kanskje det at hun tilfredsstiller seg selv. At hun er alene. Konvensjonene sier jo at kvinner skal bli tilfredsstilt av en mann. Eller i moderne tider, av en annen kvinne. I hvert fall ikke av seg selv.

Maria Pasenau, Trafo Kunsthall

Det er noe forfriskende ublutt ved Maria Pasenaus uforbeholdne selvutlevering. Hun gjør onanien anstendig. Hun gir et ansikt til den seksuelle praksisen som antagelig er den absolutt mest utbredte. Og hun gjør det med en visuelt utfordrende sans for å ramme inn seksualiteten i et sanselig møte mellom ekstase og forfall.

Maria Pasenau har pepret veggene i Trafo Kunsthalls monumentale visningsrom med sort-hvite fotografier av råtnende epler, nedfallsfrukt fra hennes egen hage i Odda. Oppå dette tapetet av sanselig forfall presenterer hun collager av tegninger, fotografier, utklipp og – ikke minst – kamuflerte sider fra en Playboy-kalender. De minner om en annen, erotisk orientert samtidskunstner, Erlend Helling-Larsen, som har gjort det til sin misjon å brodere varmende klær på kulørte herremagasiners glansede nakenmodeller. Bare med den forskjellen at Maria Pasenau kamuflerer Playboys formfullendte modeller med en visuell råhet som ikke etterlater tvil om hva hun synes om denne fremstillingen av kvinnelige kroppsidealer.

Maria Pasenau, Trafo Kunsthall

I tillegg til bildene presenterer hun to stoler med opphøyninger i setet som er formet og plassert for å treffe og tilfredsstille kvinners kjønnsorgan. Publikum inviteres til å sette seg ned og «jokke på», som Maria Pasenau uttrykte det i et intervju med Klassekampen. I resepsjonen møtes du av en lydinstallasjon med tunge rytmer, akkompagnert av en gravstein der det står «Sexual orientation R.I.P». Innerst i utstillingen kan du legge deg ned på madrasser på gulvet og onanere i vei til en video av skyene som sklir over Odda. Og ute i resepsjonen kan du også kjøpe med deg «merch», T-skjorter med påskriften «I ❤ mastrubation» og en vinylplate med musikken hun har laget sammen med sin nye samarbeidspartner og kjæreste, Håkon Siri.

Det er ingen hemmelighet at kvinners seksualitet og erotiske opplevelser er blitt skjøvet under teppet så lenge vi kan huske. En sjelden gang imellom kommer kvinners begjær og seksuelle lyster til syne. Og da blir det gjerne oppstyr. Da Maria Pasenau viste utstillingen «Pasenau and the devil» i Fotogalleriet for to og et halvt år siden, ble den gjerne sett som et oppgjør med selfiegenerasjonen. Nå er det den egosentriske seksualiteten som blir eksponert.

Maria Pasenau, Trafo Kunsthall

Ett frigjørende aspekt ved denne utstillingen er Maria Pasenaus erotiske blikk på naturen. Utstillingsplakaten preges av et sort-hvitt-fotografi av blånende fjell langs Sørfjorden. Det er utsikten hun har fra huset i Odda. Hun flyttet dit for å komme bort fra Oslos ståk og mas, men også fordi det var det eneste stedet hun hadde økonomisk mulighet til å etablere seg. Odda-landskapet har ikke bare inspirert henne til å vende kameraets objektiv bort fra seg selv, men også til å dykke ned i språkets muligheter. Hun kan fremstå som dyslektiker gjennom tekster og fragmenter i kunsten, men det har ikke hindret henne fra å finne opp utstillingstittelens herlige ordspill, «The Odder Erotica». «Odder» betyr «merkeligere», men det spiller også på stedsnavnet. Og ja, Odda har gjort mye bra for og med Maria Pasenau.

Mer fra Dagsavisen