Kunst

Kunståret 2021 - Her er årets beste utstillinger

Dette mener Dagsavisens kunstkritiker Lars Elton er de seks beste utstillingene han så i 2021:

Dagsavisens kunstkritiker og -kommentator Lars Elton har sett de fleste av årets viktigste kunstutstillinger i Norge, og anmeldt svært mange for Dagsavisen. Her er de utstillingene som har gjort størst inntrykk:

Edvard Munch: «Alt er liv»

Munch

Munchmuseet utstillingsareal i nybygget er fem ganger større enn i det gamle museet på Tøyen. Det gjorde at de kunne åpne med intet mindre enn syv utstillinger. Men den absolutt beste av dem, «Alt er liv», ble tatt ned etter bare tre uker. Det er en skandale at museet ikke kunne vise større fleksibilitet. Utstillingen viste bredden og kompleksiteten i Edvard Munchs kunstnerskap. Med utgangspunkt i en mappe han jobbet med gjennom livet, viste «Alt er liv» også hvorfor han var en rebell som skapte masse oppstyr i kunstlivet før forrige århundreskifte. (Munchmuseet, Oslo)


Børre Sætre: «The Sound of the Atom Splitting»

Børre Sæthres utstilling på Lillestrøms stolthet, Nitja, er en estetisk åpenbaring. «The Sound of the Atom Splitting» er en sterk kandidat til årets kunstopplevelse.

2022 er skeivt kulturår, men allerede i oktober satte Nitja i gang markeringen av 50-årsjubileet for avkriminaliseringen av homoseksualitet. Børre Sætre var en størrelse i norsk og internasjonalt kunstliv med sine mytedannende og imponerende installasjoner rundt og etter årtusenskiftet. Etter et relativt stille tiår var han i høst tilbake med full kraft i en totalinstallasjon som berørte ved sin blotte eksistens. Når du fikk mer informasjon om bakgrunnen for verket, ble det enda sterkere. (Nitja senter for samtidskunst, Lillestrøm)


Elisabeth Haarr: Festspillutstillingen

Elisabeth Haarrs festspillutstilling er svært mangfoldig og ganske røff i kantene. Den store overlyssalen er fylt opp med tekstile kunstverk som skaper en rytmisk dans.

Til tross for sine eldgamle tradisjoner, har tekstilkunsten levd i kunstlivets skyggedal i noen tiår. Slik er det ikke lenger, for nå vokser interessen både blant yngre kunstnere og publikum. Det fremste beviset på det er årets Festspillutstilling i Bergen, der veteranen Elisabeth Haarr viste seg som en vital samtidskunstner og opposisjonell tradisjonsbærer av format. At vi også fikk flotte utstillinger med veteranene Borgny Svalastog og Brit Fuglevaag, gjorde 2021 til et toppår for tekstilkunst. (Bergen Kunsthall)


Trude Viken: «Night Eyes»

Utstillingshallen: Trude Viken, Night Eyes. Vestfossen Kunstlaboratorium.

Trude Viken var totalt ukjent for fire år siden. Før hun debuterte med separatutstilling i New York våren 2018 hadde den godt voksne kunstneren bare vist maleriene i mer beskjedne sammenhenger. Sommerens separatutstilling på Vestfossen var norsk publikums første anledning til å se kunstnerskapet i full bredde, inkludert hennes ekspressive (selv-)portretter. Veggen med 259 dagboknotater ble solgt for en rekordsum. Resten er historie, som man sier. (Vestfossen Kunstlaboratorium)


Otobong Nkanga: «Uncertain Where the Next Wind Blows»

Otobong

Norsk kunstliv er relativt selvsentrert, men enkelte institusjoner vet å rette blikket utover. Nigeriansk-fødte Otobong Nkanga var den første vinneren av Lise Wilhelmsen Art Award, en kunstpris som har et internasjonalt nedslagsfelt med Henie Onstad Kunstsenter som base. Prisvinnerutstillingen var et visuelt overflødighetshorn og en sanselig opplevelse, som blant mye annet ga flere luktopplevelser. Dette er definitivt et kunstnerskap det skal bli spennende å følge. (Henie Onstad Kunstsenter, Bærum)


Henrik Vibskov: «N(Please!) Clean Up, Honey»

Fra Henrik Vibskovs (Please!) Clean Up, Honey, på Lillehammer Kunstmuseum.

Lillehammer Kunstmuseum hadde stor suksess med den forskningsbaserte utstillingen med Skagen-maleren Anna Ancher. Den åpnet for ny innsikt i et undervurdert kunstnerskap. Den danske interessen fortsatte med høstens åpning med klesdesigneren Henrik Vibskov, en vilter utstilling jeg gjerne anbefaler. Han fyller museet med klær og tekstile installasjoner som får frem smilene og får ettertanken til å sive inn. Hvorfor konsumerer vi (kjedelige) klær uten å tenke på miljøet når det finnes veldig gode alternativer? Utstillingen vises til 27. mars. (Lillehammer Kunstmuseum)

Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen


Mer fra Dagsavisen