Kunst

Maleriske foto som skurrer

Monumentalt og iscenesatt med mennesker som ikke når hverandre. Den amerikanske fotografen Gregory Crewdson stiller ut i Stenersenmuseet.

- Gregory Crewdson lager koreograferte og nøye iscenesatte fotografier. Det er urovekkende fotografier med referanser til den amerikanske drøm som alle amerikanere har om at de skal lykkes, sier Hans Arentz, kurator ved Stenersenmuseet, og legger til at utstillingen «In a Lonely Place» satte publikumsrekord da den nylig ble vist i København og Stockholm. Den amerikanske fotokunstneren er kjent for sine monumentale, nærmest filmatiske iscenesettelser.

- Han arbeider i den amerikanske tradisjonen etter Cindy Sherman, sier Arentz og viser Dagsavisen rundt i utstillingen som omfatter rundt 50 fotografier. De største bildene er så tunge at det trengs minst to mann til å løfte dem. Crewdson er en travel kunstner, og han hadde ikke anledning til å komme til Oslo i forbindelse med åpningen av utstillingen. Det er første gang han stiller ut i Norge.

Fotoserier

Utstillingen i Stenersenmuseet, som er produsert av Kulturhuset i Stockholm, viser tre serier. «Beneath the Roses» skildrer småbyer eller forsteder i Amerika, den er laget i årene 2003 til 2007. Dette er de største bildene, de er i farger og kan til forveksling se ut som malerier.

I serien «Sanctuary» har Crewdson fanget stemningen i filmstudioet Cinecittà utenfor Roma. Studioet ble grunnlagt at Mussolini og er seinere nært knyttet til filmregissør Federico Fellini. Denne serien er fra 2010, og er de nyeste bildene på utstillingen. Det er også første gang Crewdson har fotografert utenfor USA. Den tredje serien «Fireflies», fra 1996, er tatt ved Gregory Crewdsons familiehytte i skogen. De to siste seriene er i svart/hvitt. Bildene er utlånt av Gagosian Gallery i New York og White Cube i London.

Filmtittel

Hovedserien på utstillingen er «Beneath the Roses», med sine mørke, regisserte fotografier. Fra dagligliv med hverdagslige situasjoner. Det er denne serien Gregory Crewdson er mest kjent for.

- Utstillingens tittel «In a Lonely Place» har Crewdson hentet fra en film fra 1950 med Humphrey Bogart i hovedrollen. Filmen var regissert av Nicholas Ray. Han er inspirert av filmskapere som David Lynch og Alfred Hitchcock, forteller Hans Arentz.

- Og fotografiene er manipulert?

- Han tar mange bilder av det samme motivet og jobber i Photoshop. Resultatet er et sømløst, sammensatt bilde. Interiør­ene bygges i studio, og han arbeider mye med lyssettingen. Det gjør han også i utendørsmotivene. Han bruker småbyen eller forstedene som kulisser, sier Arentz. Crewdson er ikke en fotograf som fanger øyeblikket.

- Skumringstimen og grålysningen er lys han liker å fotografere i og som han manipulerer i etterkant. Det er alltid noe dyster og urovekkende i fotografiene. Han vrir litt på hverdagen på en måte som gjør at vi undrer oss og stiller mange spørsmål. Menneskene i bildene hans oser av isolasjon og ensomhet, sier Hans Arentz.

Fotografiene viser konkrete og velkjente 
situasjoner, med stemninger av fremmedgjorthet og usikkerhet.

- Han maler med fotoapparatet. Edvard Munch sa at «Fotografiet kan ikke erstatte maleriet så lenge man ikke kan fotografere himmel og helvete.» Crewdson klarer å få fram slike stemninger, sier Arentz.

Utstillingen i Stenersenmuseet varer til 12. august.

mona.larsen@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen