Kultur

Kunst skal «hjem» til World Trade Center

Torild Strays kullbilde ble laget i World Trade Center før terroren i 2001. Nå får det komme «hjem» igjen som del av den permanente utstillingen.

Bilde 1 av 2

– At dette bildet endelig skal få komme hjem til New York og tilbake til Ground Zero, til et bygg som Snøhetta har vært med å designe, er en fullendt sirkel og en anerkjennelse av meg og mitt arbeid som kunstner.

Det sier Torild Stray. Hennes kull-bilde «New York Metemorphosis» ble unnfanget i Nordtårnet til World Trade Center. Da tårnene raste sammen i 2001, var det trygt i Norge, men nå skal bildet «hjem» igjen, der det blir en del av den permanente utstillingen fra og med mars 2018. Museet har siden åpningen for seks år siden hatt over ti millioner besøkende.

– Det er et fremragende verk som fanger den fantastiske utsikten over Manhattan, som var enestående inntil tvillingtårnene ble ødelagt, sier sjefskurator ved 9/11-Memorial Museum, Jan Ramirez.

Laget i 85. etasje

Fra slutten av 1990-tallet arbeidet Torild Stray i et atelier i World Trade Center. At det var atelier i Nordtårnet er nok nytt for mange. Men flere etasjer var atelier for kunstnere, og der holdt Stray til i et år. «New York Metamorphosis» ble laget i 85 etasje.

– Vi var omtrent 19 kunstnere, som ble invitert av Port Authority New Jersey og New York som eide bygget. Sammen med det som heter Lower Manhattan Culture Conuncil – altså kulturdelen i kommunen, på godt norsk – fikk vi tildelt en masse ledige lokaler. Vi var flere kunstnere fra New York som var håndplukket til å ha atelierer der oppe. Vi hadde nesten 6000 kvadratmeter til rådighet. Jeg jobbet der fulltid, forteller Stray.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Bevegelig bygg

– Det å være der oppe var ikke alltid så hyggelig. Det var høyt oppe. Bygget var konstruert til å bevege seg. Det var nesten litt skummelt. Og når det var sterk vind, så gikk heisen saktere. Et slags gufs, og en følelse av at verden spinner rundt. Det var alltid en liten sjanse for å bli litt småkvalm, sier Stray.

– Vi hadde tilgang der i helgene også. Da var det alltid en helt annen stemning der. Da var det kun oss kunstnere og vedlikeholdspersonalet som var der, og ingen businessfolk.

Rett fra magen

– Jeg jobber mye med kull, og alltid gjort det i store og små formater, men jeg jobber også mye med oljemaleri. Det som er med kull, som er en fordel, er at det er mer som med tegning, mer direkte, i motsetning til maleri. Det blir en helt annen greie med farger. Med kull kommer det rett fra magen, sier hun.

– «New York Metamorphosis» er noe som beskriver en overgang til noe annet. En metafor på byen som hele tida er i forandring. Og når du står der oppe, og ser ned, får du også med seg dette lyset – fra dagslys, til skumring, til elektrisk lys. Det blir veldig magisk og futuristisk, som en levende organisme. Det er veldig sterkt å se på og ta inn. Alle veiene og diagonalene, og formene. Da begynner det nesten å smelte sammen med naturen på et vis. Litt som med en menneskekropp, sier Stray.

– For bygningene blir også som figurer. Og det er et overveldende syn, et majestetisk skue å ta inn, det blir veldig sterkt. Det er som en menneskelaget natur. Byen kan ses på som en forlengelse av naturen på et vis.

Tiltrukket av storbyen

Stray dro til New York for å studere etter to år på den nordiske kunstskolen i Finland. I dag har hun bodd og arbeidet i New York i minst 25 år, siden 90-tallet.

– Det var mye foto og installasjonskunst i New York på 1990 tallet. Men så fant jeg det miljøet jeg søkte etter, så det føltes riktig, og der trives jeg. Men jeg har alltid hatt utstillinger og hatt kontakt med kolleger i Norge også, sier den norske kunstneren som har lang fartstid i det norske kunstmiljøet, selv om foten er godt planta i «The Big Apple».

– Det har vært viktig for meg å bevare kontakten med Norge. Jeg er jo også herfra.

Overrekkelsesseremonien finner sted på museet 5. mars 2018.

Les også: Arkitektur som politisk virkemiddel

Mer fra Dagsavisen