Kultur

Kulturrådet om frie kompanier: – Vi må prioritere hardt

Kulturrådets leder Tone Hansen forstår de etablerte scenekompanienes økonomiske frustrasjon, men sier at pengene ikke strekker til.

– Kulturrådet er ingen Sareptas krukke. Vi får en bevilgning fra staten over statsbudsjettet og det er de pengene vi har. Vi ba om friske midler til scenekunst, men det fikk vi ikke. Uten flere friske midler må vi i Kulturrådet prioritere hardt, sier Tone Hansen, leder for Kulturrådet.

– Vi vil ta vare på de etablerte scenekompaniene, men vi vil også slippe nye talenter til. Vi vil ha litt av begge deler, sier Hansen.

Les også: Siste dans for frie kompanier: – Vi er bekymret for framtida (Dagsavisen+)

Endret ordning

Det er Kulturrådet som sitter på pengesekken i Kultur-Norge, og deler ut støtte.

Dagsavisen har i det siste skrevet flere saker om den frustrasjonen og usikkerheten som har bredt seg blant de frie, etablerte scenekompaniene. Daglig leder i Jo Strømgren Kompani, Mari Wolmer, sa til Dagsavisen:

– Vi er bekymret for framtida. Etter 2020 vet vi ingenting om hvordan vi skal finansiere driften vår. Det er svært vanskelig å planlegge mye prosjekter.

Jo Strømgren Kompani var blant de etablerte scenekompaniene som i opptil 12 år kunne få støtte fra den såkalte basisstøtteordningen. Nå har ordningen endret navn til «Fri scenekunst – kunstnerskap», og Wolmer peker på at i siste tildelingsrunde i september gikk ingen av tilskuddene til etablerte kompanier som Jo Strømgren, men til nyere kunstnerprosjekter. Også andre etablerte scenekompanier sliter. Kompaniet Ingun Bjørnsgaard Prosjekt har mistet støtten fra Kulturrådet. Teaterkompaniet Goksøyr & Martens har fått avslag på søknaden om kunstnerskapsfinansiering.

Saken fortsetter under bildet.

Tone Hansen. Direktør Henie Onstad Kunstsenter.

Tone Hansen er leder i Kulturrådet. Foto: Mimsy Møller

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Etterlysning

Flere i feltet har etterlyst Kulturrådets holdning. Rådets leder, Tone Hansen, sier til Dagsavisen at dette er et økonomisk spørsmål. Samtidig sier hun:

– All diskusjon rundt dette er nyttig tilbakemelding for oss, sier hun.

– Det er ikke slik at vi sitter i en liten boble her i Kulturrådet. Vi har lyttet til feltet underveis, og brukt en rapport fra Telemarksforskning som basis. Basisstøtteordningen er ikke lagt ned, men har fått nytt navn og ny struktur. Vi så en forskjellsbehandling i den gamle ordningen som vi ville rette opp, sier Hansen.

– Spørsmålet er blant annet: Skal vi sementere et nivå, og aldri slippe noen nye til? Skal vi ikke utvikle nye kunstnerskap også? Vi må prioritere, sier Hansen.

Regionansvar

Et annet spørsmål Hansen stiller, er om Kulturrådet skal være eneste finansieringskilde for scenekunstfeltet.

– Den gamle basisstøtten har skapt et høyt nivå på norsk scenekunst. Men er det Kulturrådet som skal ha ansvar for videreføringen av etablerte kompanier til evig tid? Med regionreformen skal regionene ta et større ansvar for kulturlivet. Vi trenger flere alternativer for finansiering og det håper jeg inderlig skjer, sier hun.

Tove Bratten, daglig leder i Danse- og teatersentrum er enig med Tone Hansen i at det bør utvikles flere finansieringsmuligheter utover de tradisjonelle tilskuddsordningene, gjerne i samarbeid med regioner og kulturhus. Men:

– Vi vet at Norsk kulturråd ikke er en Sareptas Krukke, og vi har vært blant dem som hele tida også har arbeidet politisk for å styrke avsetningen til Norsk kulturråd. Når det er sagt, er det ikke bare avsetningens størrelse det kommer an på, men innretningen av ordningene, mener hun.

– Finne ordninger

– Vi har aldri tatt til orde for livslange tilskudd «til evig tid». Men vi tar til orde for at sentrale og kunstnerisk sterke grupper skal kunne ha finansielle muligheter, en søkbar tilskuddsordning som gjør det mulig å arbeide over tid, fra en tilskuddsperiode til en annen når man faktisk har noe å by på, sier Bratten.

– Så spørsmålet er ikke slik jeg ser det «å sementere et nivå, og aldri slippe nye til». Spørsmålet er å finne fram til ordninger som både slipper til nye talenter, gir dem muligheter til å konsolidere seg, samt å gi muligheter for ivaretakelse av sentrale, etablerte kompanier. Slik jeg leser Tone Hansens uttalelser, så abdiserer Kulturrådet – ikke gjennom ord, men gjennom ikke å følge opp regjeringens intensjon fra statsbudsjettet i fjor, der de styrker Kulturfondets avsetning til fri scenekunst med sju millioner for nettopp å legge til rette for tilskuddsordninger som ivaretar etablerte scenekunstgrupper.

Mer fra Dagsavisen