Cashmere Cat frir ikke til sitt publikum visuelt, enten er han svært konsentrert, eller bare sjenert. Bare musikken avslører at han ikke er uinteressert. FOTO: MODE STEINKJER

Kult fra Cat

ROSKILDE: Cashmere Cat lager et behagelig lydbilde i den varme kveldssola.

KONSERT

Cashmere Cat

Roskilde Apollo
 

Magnus August Høiberg er bedre kjent som Cashmere Cat. Virkelig bedre kjent, en av de norske elektronika-artistene det er mest snakk om i bransjekretser internasjonalt. Stjernestatusen hos et bredt publikum er fortsatt ikke en realitet, men det er kommet en god gjeng for å høre settet hans i Roskilde. I fullt dagslys, noe som faktisk passer musikken bra.

Cashmere Cat har holdt en lav profil. Han liker hverken å snakke med pressen, eller å bli tatt bilder av. På scenen er han heller ingen stor entertainer. Han frir ikke til sitt publikum visuelt, og har lite kontakt med publikum. Enten er han svært konsentrert, eller bare sjenert. Bare musikken avslører at han ikke er uinteressert. Han vrir og vender på hele maskineriet sitt, og gir et inntrykk av at vi virkelig ser en opptreden. Selv om hele greia kan ligge på en minnepinne for alt vi vet. Vi kan bare vurdere hvordan musikken fungerer foran scenen, som ser ut som et stort hoppeslott. Hoppingen foregår imidlertid blant publikum utenfor.

Cashmere Cat lager en behagelig lydbilde i den varme kveldssola. Musikken bølger fram og tilbake, variert fra det sofistikert tilbakelente til det mer dansevennlige. Med pene, subtile stunder før han dropper rytmene som får liv i befolkningen. De få låtene han har gitt ut selv understreker at Cashmere Cat ofte lager elektronika på grensen til easy listening. Ikke at der noe galt i dette, som nevnt høres det helt fint ut, og Cashmere Cat kan også underholde: Tidlig i settet fletter han inn «Party Girls», vrien på «Barbie Girl» som han har laget sammen med Ludacris og Wiz Khalifa. Alt går opp i en høyere hyggelig enhet, som en stor hagefest på den støvete sletta i Roskilde.