Kulturminister Linda Hofstad Helleland er ofte omgitt av en flokk journalister. Nå blir flokken mindre og mindre.

Krisemøte med ministeren

Det tynnes i rekken av pressefolk rundt medieminister Linda Hofstad Helleland. Journalistkutt, pressestøtte og mediekrise blir temaene når Helleland møter Norsk Journalistlag i dag.

 

Kulturminister Linda Hofstad Helleland er jo også journalistenes minister, og aldri har vel norsk mediebransje tørstet mer etter gode nyheter fra medieministeren, enn akkurat nå. Når hun stiller på Norsk Journalistlags landsstyremøte i ettermiddag, håper pressens tillitsvalgte at hun kommer med konkrete signaler om hva hun som statsråd kan gjøre for å sikre rammene for en norsk mediebransje i dyp krise.

Medlemsfall

Et siste krisetegn er at NJ nå mister medlemmer år for år, ifølge NJ-tall som fagbladet Journalisten har offentliggjort. Bare siden i fjor har NJ mistet 364 medlemmer, og det merkes i en ganske liten organisasjon som ellers teller ca. 6.500 medlemmer. Det blir det også mindre medlemskontingent av, og for første gang er NJs kontingentinntekt i første halvår lavere enn i tilsvarende periode foregående år. Tendensen er at medlemstallet i årene framover vil falle enda mer, i takt med den varslede nedbemanningen i mediehus som Polaris, Schibsted og TV 2. For hva er vel vitsen med å betale for pressekort og NJ-medlemskap, når du nettopp har mistet jobben som journalist?

Mer nedgang

Bare i forrige uke ble det kjent at Aftenposten og Adresseavisen til sammen kutter 100 journaliststillinger.

– Trenden med nedgang i antall medlemmer har faktisk vart siden 2009, sier NJ-leder Thomas Spence.

– Nedgangen fortsetter, og dette er selvfølgelig en funksjon av at det nedbemannes mye og stort i mange mediehus. Denne høsten blir tøff, med kutt i Polaris, Schibsted, TV 2 og en del andre steder. Våren var også tung, og preget av kutt i blant annet i Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Dagsavisen og Budstikka. Så du kan si at dette har blitt en del av hverdagen, sier Spence, som på bakgrunn av dette har forventninger til dagens «opptreden» fra kulturminister Linda Hofstad Helleland i dag. Han mener det er på tide at hun kommer med «noe konkret» snart, også for journalistene som er i sin verste krise noensinne.

– Aldri har det vært så dramatiske kutt i norsk presse som nå. Men altså, ingen av oss verken ønsker eller tror at statsråden kan løse mediekrisen vår. Der skal vi gjøre det meste selv, sier han til Dagsavisen.

– Men også myndighetene har en rolle å spille her. Men de kan legge til rette med lovverk, pressestøtte og andre rammebetingelser. De kan også komme med nye tiltak for å sikre innovasjon og produktutvikling i mediemarkedet. Det er ingen tvil om at mediebransjen trenger nye tiltak nå.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Lite konkret

Særlig er NJ-lederen spent om hva hun sier om pressestøtten, nå som statsbudsjettet snart blir lagt fram.

– Pressestøtten har de siste årene dels vært kuttet og dels vært fryst, slik at den reelt sett har falt. Og dette i en tid hvor behovet for pressestøtte har vært sterkt økende. Jeg håper at regjeringen legger vekk gamle programformuleringer i skuffen, og ser at pressestøtten er en veldig viktig demokratistøtte også.

Ambisjoner og vyer

NJ-leder Spence håper generelt at statsråden sier litt om sine vyer og ambisjoner i mediepolitikken.

– Vi har ikke hørt så mye fra henne det siste året hun har sittet. Det utredes mye, men sies lite konkret om tiltak. Etter et års tid i stolen bør tida være inne for det, mener Spence.

Han mener også tida bør være inne for medieministeren å si noen ord om TV2s framtid. Også der blir det blodige, store kutt i journaliststaben i årene som kommer, men Spence tenker mest på hva regjeringen vil gjøre for å sikre at TV 2 blir beholdt som kommersiell allmennkringkaster.

– Alle regjeringer siden 1992 har ordnet det slik at TV 2 har søkt om og ønsket å være en allmennkringkaster. I dag er dette i spill, og det skaper usikkerhet om hva regjeringen vil bidra med, sier NJ-leder Spence, som godtar å bli omtalt som en slags «sjefen for de dårlige tider».

– Jo, tidene er dårlige, men dette gjelder for journalistikken over hele verden. Samtidig føles det viktigere enn noen gang å jobbe hver dag for å styrke journalistikken og journalistene.