Kultur

Konsertsted i krise: – Alle er slitne. Håpet er brukt opp

Denne uka måtte Parkteatret stenge igjen. Det kan bli siste gang.

Bilde 1 av 3

– 12. mars ble hele Norge tatt på senga. Da gikk vi på med håp og pågangsmot, og vi hadde en vår og en sommer foran oss. Nå vet vi hva som kreves i denne runden. Mye av håpet og pågangsmotet er brukt opp, og nå kommer vinteren. Alle er slitne. Utelivsbransjen i Oslo er knust.

Dette sier Dan Michael Danino, daglig leder på Parkteatret bar og scene i Oslo.

Om formiddagen 12. mars var Dagsavisen på Parkteatret og snakket med Danino om effektene av koronapandemien og de begynnende restriksjonene. Samme ettermiddag forbød regjeringen alle kulturarrangementer, og Parkteatret stengte ned.

Les også: Feirer gjenåpning av musikklivet – må holde stengt likevel

I august fikk Parkteatret igjen åpne for konserter, men etter nok en runde innstramninger, måtte Parkteatret avlyse planlagte konserter i september/oktober.

Denne uka ble Oslos uteliv igjen stengt, for tre uker i første omgang, men ingen vet når barer og konsertsteder kan åpne igjen. Hos Parkteatret var omsetningen på scenedriften redusert fra 12 millioner kroner i 2019 til 1.5 million i 2020, og bardriften er ned fra 24 millioner til sju millioner, anslår Danino.

KOMMENTAR: Selv om vi overlever korona, risikerer vi å kjede vettet av oss etterpå

Allerede før nedstengningen av Oslo denne uka, hadde konsert- og utestedet Blå annonsert at de må stenge på ubestemt tid fra nyttår, etter 22 år i front av Oslos musikk- og uteliv. Også Bergen, Drammen og flere andre byer har stengt ned alt uteliv for å stoppe koronasmitten.

– De uavhengige vil bukke under. De eneste som vil klare seg, er de som er del av kjeder eller har store investorer i ryggen. Man mister undergrunnen, lidenskapen som har bygd Oslo til en levende kulturby, tror Danino.

Dan-Michael Danino, daglig leder for Parkteatret på Grünerløkka i Oslo, har sendt ut permitteringsvarsel som følge av koronakrisen. Foto: Mimsy Møller

Dan Michael Danino, 12. mars i år, da Parkteatret ble stengt. Foto: Mimsy Møller

Parkteatret er en etablert konsert- og kulturscene på Grünerløkka i Oslo, med bardrift og over 250 konserter og arrangementer årlig. I 2019 ble Parkteatret kåret til Årets konsertarrangør av forbundet Norske Konsertarrangører.

Les også: Kulturlivet krever bedre begrunnelse for koronastengning

– Vår bransje er urettferdig hardt rammet. Vi må holde stengt, men jeg kan gå på IKEA og spise kjøttboller sammen med tusenvis av andre folk. Det er problematisk at myndighetene ikke er konsekvente. Enten stenger man alt eller ingenting, denne mellomtingen fungerer ikke. Folk er fortsatt ute og smitter hverandre, konstaterer Danino.

For sent

Mandag denne uka kom Menon med ny rapport til Kulturrådet om virkningen av koronakrisen på kulturnæringene (se under). Tirsdag kom næringsministeren og kulturministeren med nye hjelpepakker for arrangørbransjen og kulturlivet, blant annet med kompensasjon for alle avlyste arrangementer som følge av koronakrisen.

Danino syntes fremleggingen var nedslående. Hjelpetiltakene er for kompliserte, for lite bransjetilpasset, og utbetalingene kommer for sent, mener han.

– Det vi trenger er bransjerettede tiltak, ikke en stor pott som skal fordeles likt, sier Danino.

Nå kan du få takeaway fra disse gourmetrestaurantene i Oslo

Han har liten tro på at våren 2021 vil bli lysere.

– Restriksjonene blir garantert forlenget. Vårt best case scenario er at vi kan åpne igjen fra februar. Det sannsynlige er april. Worst case er etter sommeren. Det gjør bookingsituasjonen umulig.

– Det er tomt for penger nå. Vi venter på kompensasjonsmidler vi har søkt fra Kulturrådet. Om ikke de kommer i løpet av november, kan det hend«e vi må låse dørene for godt, sier Dan Michael Danino ved Parkteatret bar og scene.

Menon-rapporten: «Sjokk uten sidestykke»

Menon Economics rapport til Kulturrådet denne uka beskriver koronapandemiens virkning på kultursektoren som «et sjokk uten sidestykke». For 2021 vil kulturlivet tape 17 milliarder kroner hvis smitteverntiltaken fortsetter, ifølge rapporten. Den er laget i samarbeid med BI og er basert på spørreundersøkelser gjort i mai og september 2020, besvart av over 3000 kunst- og kulturutøvere, og 900 kultubedrifter og organisasjoner.

«Kultursektoren er sammen med reiselivsnæringen den hardest rammede næringen. Vi står overfor nærmest uoverskuelige endringer i denne sektoren» heter det i rapporten..

###

Folken: - Kan ikke søke støtte

I Stavanger er utelivet fortsatt åpent og konserter finner sted med restriksjoner. Daglig leder Mariann Bjørnelv ved Stavangers tradisjonsrike konsert- og studentsted Folken ser likevel mørkt på 2021.

– Slik det er nå, spiser vi på egenkapitalen. Og det er bortimot umulig å booke artister for 2021. Usikkerheten er for stor, sier hun.

LEDER: Folken er uerstattelig

I et normalår ville Folken hatt rundt 16 millioner kroner i omsetning. For 2020 går det mot tre millioner i omsetning, anslår Bjørnelv. Omsetningstapet er vanskelig å få kompensert med dagens ordninger.

– Vi skatter og betaler lønninger som en vanlig bedrift. Men siden vi er registrert som en idealistisk stiftelse, får vi ikke tilgang til de statlige hjelpeordningene. Det vi har fått, er 500.000 fra Lotteristiftelsen, forteller Bjørnelv.

– Det er ingen steder vi kan hente støtte til faste kostnader. Jeg har inne en søknad til stimuleringsordningen, det vil gå til å betale artister, forteller Bjørnelv.

Heller ikke hun er fornøyd med denne ukens støtteinitiativer fra regjeringen.

– Støtteordningen er unødvendig kompliserte. Det beste forslaget jeg har hørt til nå, kom fra Dan-Michael Danino under Kulturrådets årskonferanse: Ta gjennomsnittsomsetningen på et konsertsted de siste årene, og kompenser for tapt omsetning, uten å gi overskudd. Hadde jeg fått 60-70 prosent kompensert for omsetningstapet, kunne næringskjeden fungert som normalt, og vi kunne planlagt framover.

Mer fra Dagsavisen