Film

Kon-Tiki-feberen tar ikke slutt

I helgen gikk filmen «Kon-Tiki» igjen opp på kinotoppen, og Kon-Tiki-museet opplever stor økning i besøkstall. Nå venter de storinnrykk i høstferien.

- Oi, sier Lea Undall (8) og ser storøyd opp på Kon-Tiki-flåten. Det er første dagen i høstferien, og hun er en av mange skolebarn som har tatt turen til Kon-Tiki-museet på Bygdøy denne mandagen.

- Jeg synes det er spennende med museer, og så leste jeg om Kon-Tiki-filmen i avisen. Jeg har ikke sett den ennå selv, jeg tror kanskje den er litt skummel, sier Lea, som går på Løkeberg skole i Bærum. Hun er på Kon-Tiki-museet sammen med moren Liv Unni Undall.

- Jeg har ikke vært på Kon-Tiki-museet siden jeg var her på skoletur som barn. Filmen har nok gjort veldig mye for interessen for Kon-Tiki-museet, sier Undall.

Bak dem svinser en gjeng barn på høstferietur med skolefritidsordningen fra en annen Oslo-skole. Ved Kon-Tiki-flåten sitter en forsamling russiske turister, nettopp ankommet i turistbuss med kyrilliske bokstaver, og hører en guide fortelle om Kon-Tiki på russisk. I rommet ved siden av Ra II-flåten er benkene fulle av tilhørere til museumsguidens foredrag om Kon Tiki-ekspedisjonen.

- Vi har eksplosiv økning i helgene. Og det er nordmenn vi har størst økning av, forteller markedssjef Halfdan Tangen ved Kon-Tiki-museet på Bygdøy.

Etter filmpremieren i august har han nå registrert besøkstall som har vært opptil 60 prosent over fjorårets besøk. Og ennå har ikke filmen hatt premiere i utlandet. Blar man tilfeldig i museets gjestebok, finner man hilsener fra Brasil, Tsjekkia, Canada, Finland, Tyskland, Polen og Island.

- Vårt største publikum er utenlandske turister - de utgjør 65 prosent. I sommer opplevde vi en svikt i utenlandske turister, det samme gjorde mange andre museer i Oslo, som følge av finanskrisen i Europa. Filmen har oppveid for dette og vel så det. Vi ligger an til en økning i publikumstall i år, sier markedssjefen.

Fortsatt på topp

Over to måneder etter premieren er «Kon-Tiki» fortsatt Norges mest sette kinofilm. I helgen ble det solgt 22.594 «Kon-Tiki»-billetter på norske kinoer. Dermed slo «Kon-Tiki» til og med den nye norske spenningsfilmen «Flukt», som var tungt promotert før premieren fredag.

- Jeg så til min forbauselse at vi gikk opp på førsteplass søndag. Jeg trodde at «Flukt» skulle ta oss igjen, sier filmens produsent Aage Aaberge.

- Det gjør at «Kon-Tiki» passerte 750.000 besøk nå i helgen. Det er betydelig over det vi hadde forventet. Jeg hadde på forhånd sagt 600.000, og selv det trodde jeg var galskap, sier Aaberge.

Han forklarer den langvarige suksessen med stor spredning i publikumsalder.

- Vi har en bred målgruppe. Ungdom løper på kino i premieredagene. Har filmen en bredere målgruppe, er det mange som tar det med ro og ser filmen når det første trøkket er over. Det gjør at vi opprettholder så gode tall på «Kon-Tiki». Det viser også at filmen fungerer, den blir anbefalt fra munn til munn, mener Aaberge.

33 land

Nå er Aaberge godt i gang med å selge rettigheter til utenlandsvisning, som er avgjørende for filmens inntjening. I slutten av oktober er «Kon-Tiki» åpningsfilm på Nordiske filmdager i Lübeck.

- Vi har ikke engang teoretiske muligheter til å nå «break-even» med det norske kinobesøket. Vi er avhengig av salg til utlandet for å lykkes, fastslår Aaberge.

For øyeblikket er filmen solgt til 33 land: Tyskland, Spania, Russland og Australia er blant de store territoriene.

- Vi holder igjen på salg til det amerikanske og britiske markedet i påvente av den engelskspråklige versjonen av filmen, som vil være klar i løpet av oktober.

Filmen fikk blandet mottakelse i toneangivende amerikanske bransjemedier etter de første visningene på Toronto filmfestival.

- Ikke overraskende, og det er selvsagt ikke positivt. Men det var samtidig der vi solgte filmen, så kjøperne og kritikerne er ikke samstemte her, konstaterer Aaberge.

Satser på russere

Den internasjonale lanseringen av filmen vil trekke enda mer publikum til Kon-Tiki-museet på Bygdøy, tror markedssjefen.

- Særlig det russiske publikummet er viktig. Thor Heyerdahl var gigantisk i Russland. Boka om Kon-Tiki var blant de første vestlige bøkene som ble tillatt solgt i Sovjetunionen. Vi har en egen satsing mot det russiske markedet, med en vandreutstilling på to språk, engelsk og russisk, forklarer Tangen.

Filmprodusent Aaberge gleder seg også over museumssuksessen.

- Vi har hele veien hatt et svært godt samarbeid med Kon-Tiki-museet. Det er hyggelig å høre at besøket der går opp. Vi har hele tida sagt: Vi lager eventyret, dra på Kon-Tiki-museet og få virkeligheten, sier Aaberge.

pedersen@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen