Kultur

Klar med oppfølger til «Tante Ulrikkes vei»

Han skrev en av tidenes debutsuksesser. Nå er Zeshan Shakar klar med oppfølgeren. Eller: Ikke helt.

– Det er bra at forlaget er på ballen. Men jeg er ikke ferdig engang, sier Zeshan Shakar lattermildt.

Forlaget Gyldendal har nå lagt ut detaljene om Shekars kommende roman. Den har fått navnet «Gul bok» og foregår blant annet i korridorene på Y-blokka. Utgivelsesdato er satt til 20. august.

– Jeg skal nok bli ferdig. Jeg sitter og holder på nå, sier forfatteren.

Debutromanen «Tante Ulrikkes vei» solgte over 150.000, og er allerede blitt et nytt standardverk i norsk oppvekstlitteratur. Her følger vi to unge gutter fra samme blokk på Stovner i Oslo. Den ene er skoleflink og prøver å komme seg opp og fram, det vil si vestover, den andre blir i drabantbyen.

Les også: Ny roman fra Karl Ove Knausgård i høst

– Tematisk er «Gul bok» en oppfølger til «Tante Ulrikkes vei». I «Tante Ulrikkes vei» fikk vi være med på klassereisen til en av hovedpersonene. I «Gul bok» møter vi hovedpersonen når klassereisen er gjort, forteller Shakar. Han er utdannet økonom, oppvokst i Groruddalen, og jobber i forvaltningen. I likhet med Mani, hovedpersonen i «Gul bok»,

– Mani er en ung mann som er utdannet økonom fra BI. Han har ikke lyktes med å få en fancy jobb i Barcode-rekka slik han håpte. I stedet får han det han ser på som en traust stilling i et departement, og skal jobbe med statsbudsjettet, forteller Shakar.

Begrepet «gul bok» er innsider-navnet på statsbudsjettet, som ofte har gul forside.

Fra teateroppsetningen «Tante Ulrikkes vei». Foto: Det Norske Teatret

Fra teateroppsetningen «Tante Ulrikkes vei». Foto: Det Norske Teatret

Trøblete

– Mani har hatt en trøblete ungdomstid bak seg, men har skikket seg. Leseren forstår at han har en minoritetsbakgrunn, uten at det nødvendigvis er viktig i boka.

Les også: Her er 2010-tallets 15 beste bøker (+)

Bakgrunnen til Mani-karakteren er ikke spesifisert. I forlagets presentasjon står det at han bor med faren i en leilighet på Haugenstua, men kjøper ny leilighet på Oslo vest når han får jobb. «Den nye jobbtilværelsen innebærer tilpasning til helt nye verdiskalaer, der en gammel leilighet i Gamlebyen er mer ettertraktet enn Manis nye, og dyre, leilighet på Skillebekk, og der Manis faste kebabsjappe er «genuin» og rangeres høyere enn Theatercaféen», heter det i forlagets bokpresentasjon.

22. juli

«Tante Ulrikkes vei» foregikk i perioden 2001-2006, «Gul bok» starter tre-fire år etter.

– Mani jobber i regjeringskvartalet, i Y-blokka. Handlingen er lagt ti år tilbake i tid, til rundt 2010, før det ble aktuelt å rive Y-blokka. Så det er ikke noe innlegg i den debatten. Men boka kommer inn på 22. juli, uten at det er et hovedtema, sier Shakar.

###

Foto: Gyldendal

«Tante Ulrikkes vei» ble et fenomen. Forfatteren fikk Vesaas’ debutantpris, den var Norges nest mest solgte bok og mest lyttede lydbok i 2018, den ble teateroppsetning på Det Norske Teatret og skal i høst på turné med Riksteatret i høst, og regissør Iram Haq jobber med filmatisering. Zeshan Shakar har likevel roen på oppfølgeren.

– Jeg har ikke følt noe prestasjonspress overhodet. Kanskje jeg føler presset når jeg vet at anmeldelsene kommer. Jeg er innforstått med at en suksess som «Tante Ulrikkes vei» er noe man ikke kan forvente å oppleve mer enn en gang, sier Shakar.

– De siste tre-fire årene har det kommet en bølge av historier om folk med minoritetsbakgrunn fra drabantbyene i Oslo. Bøker, en masse tv-serier, «Blokk til blokk» på Det Norske Teatret – mange på en gang, etter at det lenge var et vakuum. Så får vi se om dette er uttrykk for et generasjonsskifte i norsk kulturliv, eller bare et blaff.

Zeshan Shakars kommende roman «Gul bok». Foto: Gyldendal

Zeshan Shakars kommende roman «Gul bok». Foto: Gyldendal

Koronabok

Denne uka er Zeshan Shakar å lese i boka «30 dager i april 2020», der bidragsytere som inkluderer en rekke kjente forfattere har skrevet hver sin tekst om livet under koronaepidemien. Vigdis Hjorth, Åsne Seierstad, Jan Kjærstad og Maja Lunde er noen av de andre forfatterne som bidrar, i antologien som er redigert av Linn Skåber. Shakar forteller om å være på tur med sin tre år gamle datter («– Ender!» roper treåringen, men de hører ikke etter. De eneste fuglene i nærheten er noen få måker som sirkler over oss. De skriker heslig. Jeg liker ikke måker særlig godt. En byskade»).

– Premisset var å gi et utsnitt av en dag, forteller Shakar.

– Koronapandemien føles allerede som to forskjellige epoker: Den første epoken med all usikkerhet, alt som ble stengt, man fulgte smittetall dag for dag. Nå er vi i fase to, skole og barnehager er åpnet igjen, ting roer seg litt, Hun var tilbake i barnehagen for flere uker siden. Da ble det lettere å få gjort noe.

– Jeg jobber som rådgiver for skolebyråden, det har vært helt unntakstilstand der, og på toppen av det er jeg i innspurten på et romanmanus – jeg hadde glemt hvor kjipt det er. Nå gleder jeg meg til sommeren.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Mer fra Dagsavisen