Kultur

Klar for å synge operaen åpen igjen

Sopranen Eli Kristin Hanssveen er klar for en helt spesiell premiere: For første gang siden Operaen stengte i mars skal hun få stå på Hovedscenen og la en arie runge utover et helt fysisk publikum.

Bilde 1 av 2

– Jeg skal synge arien «Musettas vals» fra Giacomo Puccinis «La Boheme», og hovedbudskapet i den er vel kort oppsummert: «Se på meg! Gi meg oppmerksomhet!», sier sopransolist Eli Kristin Hanssveen, som i likhet med de nærmere 600 andre ansatte ved Den Norske Opera & Ballett har vært helt eller delvis permittert siden 12. mars. Hun er tillitsvalgt for solistene, og husker altfor godt de alvorlige møtene i mars. Men denne uka var de alle på plass i Bjørvika igjen, og nå er det tid for å åpne for et fysisk publikum.

Tar sjansen

Arien Hanssveen skal synge er en liten smakebit på det som skal komme på programmet når Operaen forhåpentlig blir heøt friskmeldt. Etter planen skal «La Bohème» ha ordinær premiere i april 2021. Men allerede førstkommende mandag åpnes etter planen dørene for et publikum på inntil 200 mennesker. Myndighetene har varslet at det blir lov fra 15. juni, så derfor tar Nasjonaloperaen nå sjansen på å invitere til i alt tre sommerkonserter for mindre grupper av publikum. Det er der Eli Kristin Hanssveen kommer inn med sin oppmerksomhetssyke Musetta. Hun gleder seg veldig.

– Strømming av konserter og forestillinger fint, og digitalt sett har vi vel alle blitt tvunget minst 10 år fram i tid. Men for meg som sanger er det noe magisk med det fysiske møtet mellom sal og scene, sier Hanssveen.

– Nå du synger i en sal, oppstår svingninger som på en eller annen måte «treffer» kroppene til publikum. Både de og jeg kjenner dette helt fysisk på kroppen: Den energien, det trøkket og det samspillet som da oppstår mellom oss, fra kropp til kropp. Det er jo det som gir den totale musikalske opplevelsen, sier Hanssveen engasjert.

Les også: Det er ingen selvfølge at vi har et fullverdig teatertilbud å gå til når koronakrisen er over

Våkner til liv

Vanligvis er det plass til 1350 mennesker i Hovedscenens sal. Nå skal inntil 200 sitte spredt og ellers følge alle smittvernregler. De skal altså få oppleve at både Hansveen, andre solister, operakoret og orkesteret framføre smakebiter fra verk av blant andre Puccini, Rossini og Verdi. Et annet tegn på at Operaen er i ferd med å våkne til liv, er Nasjonalballettens verdenspremiere torsdag på sin nye forestilling «We are better now?» på operataket. Den handler om de mange, lange ukene da Norge var helt stengt ned, med et fysisk publikum til stede på operataket.

Dårlig økonomi

Det var nok Nasjonalballetten som først fikk føle på dramatikken da Norge stengte.

– Det ble en stor overgang, sier operadirektør Geir Bergkastet. – 10. mars kom myndighetenes beskjed om at det ikke var lov med forsamlinger på mer enn 500 mennesker. Samme ettermiddag valgte vi da å avlyse en ballettforestilling en halvtime før premieren, forteller han.

– Danserne sto ferdig oppvarmet i fullt kostyme da vi måtte avlyse, foajeen var full av folk... Jeg får lyst til å bruke ordet «brutalt». Det var vondt, sier Bergkastet, som også mener at når så alle forestillingene utover mars og april ble avlyst, ble det i praksis et sjokk for en stor organisasjon som lever av store forsamlinger av mennesker på både scene og i sal, og som er vant til langtidsplanlegging over flere år. Han legger heller ikke skjul på at også de økonomiske konsekvensene for operaen som følge av koronakrisen fortsatt ser brutale ut. Operaen mottar statsstøtte, men trenger også billettinntekter som faller bort etter utallige avlyste forestillinger.

– Allerede de første dagene etter 12. mars begynte vi å se på ulike økonomiske scenarioer. Ett av dem er at vi denne sesongen regner med å tape mellom 85–105 millioner i billettinntekter og andre egne inntekter. Det er også dette vi fortsatt ser for oss, sier Bergkastet, som sier at inntektene fra noen få sommerforestillinger for et begrenset publikum hjelper litt men på langt nær nok.

– Situasjonen for økonomien vil fortsatt være dramatisk. Usikkerheten for hva som skjer videre til høsten og inn i neste år, sier Bergkastet.

– Vi vet ennå ikke hvor mange det blir lov til å ha i salen resten av 2020. Men dette skal vi håndtere, for vi skal selvsagtfølge myndighetens pålegg om smittevern. Vi har som mål at ingen ansatte eller publikum hos oss, sier Bergkastet, som peker på at Operaen fortsatt rammes av reiserestriksjoner for sine internasjonale medarbeidere. Mye har blitt endret på.

– Men selv om det har vært en svært krevende tid, så ser jeg at vi har kommet ganske godt ut av det, sammenlignet med mange andre operahus. Metropolitan i New York kommer til å være helt stengt ut 2020. Andre satser på fullt program fra høsten. Vi har valgt en forsiktig, fleksibel tilnærming, med små forestillinger og mindre grupper, både på scenen og i salen. Det er kjempeviktig for oss å komme i gang igjen, og gjenoppta kontakten med vårt publikum. Vi må drive med det vi er her for! sier direktøren, som også forteller om stor digital aktivitet i koronatiden, samt i alt 44 ulike opppsøkende forestillinger utenfor sykehjem, skoler og fengsler.

Les også: Teatrene må permittere: – Dette er vondt og vanskelig

Mye øving

Også Eli Kristin Hanssveen har prøvd oppsøkende konserter. Sammen med to solistpraktikanter har hun sunget utenfor sykehjem og borettslag.

– Jeg har også brukt tida på å legge planer for høsten, en bok og en plate. Men framfor alt har jeg sunget og øvd mye, sier hun.

– Det blir litt som da Therese Johaug ble utestengt: Hun la seg ikke ned på sofaen, men øvde beinhardt. Så tenkte hun: «Nu, jävlar!», kom tilbake, og vant VM.

Mer fra Dagsavisen