Kultur

Klages inn for alkobrudd

Den Facebook-profilerte underholdningsserien «Vin og Rap», der kjente norske rappere og hipsterbaren Bar Brutus anbefaler og drikker navngitt vin, er trolig i strid alkoholloven.

Bilde 1 av 2

Det hevder Randi Hagen Eriksrud i alkovettorganisasjonen Av-og-til.

– Jeg opplever at skaperne av serien har kommersielle interesser i vinbaren, sier Eriksrud, som klager inn «Vin og Rap» til Helsedirektoratet.

«Vin og Rap» er et program som publiseres bredt på Facebook med Aron Eskeland fra rapgruppa Yoguttene som programleder. Konseptet går ut på å mikse intervjuer med rappere, med servering og presentasjon av mat og vin på Bar Brutus i Oslo, baren som seiler opp som en av de mest profilerte i Oslo, og som sist fredag var på coveret av Dagens Næringslivs D2-magasin som en av Oslos fremste nye bar- og matsteder. I underholdningsserien, som består av flere episoder, blir kjente norske rappere anbefalt navngitte alkoholholdige drikkevarer, og da spesielt vin, som så konsumeres under showet.

– «Vin og Rap» publiseres på Facebook, som er et massemedium. Ifølge de opplysningene vi har fått, er en av eierne av Brutus også med å betale for serien, samtidig som han medvirker i den. Vi mener Helsedirektoratet bør se nærmere på de ulike rollene til aktørene i serien, sier Eriksrud.

Eriksrud mener den tydelige profileringen av navngitte viner og vinmerker i nettprogrammet er grunnlag for å varsle Helsedirektoratet om serien.

Blander roller

Av-og-til har ikke gjort en fullstendig analyse av nettserien, men mener likevel at Bar Brutus befinner seg i grenseland for hva som er lovlig, og mener rollen til bartender og Bar Brutus-aksjonær Jens Føien, som ifølge Brønnøysundregistrene er medeier i Bar Brutus gjennom Olding holding AS, må vurderes da han også er medvirkende i serien.

– Alkoholloven har to premisser til stede for at det er brudd på alkoholloven, sier Eriksrud.

– Det ene er at det er reklame for alkoholholdige produkter i en massekommunikasjonskanal. Og så er det den at kommunikasjonen er utført i markedsføringsøyemed. Formålet med kommunikasjonen er å selge mer alkohol. Jeg opplever at «Vin og Rap» kan oppfattes som en reklame for Bar Brutus, siden en av de medvirkende i programmet også kan ha kommersielle interesser i vinbaren. Derfor føler vi det er grunn til å varsle helsedirektoratet som saken.

Jens Føien i Brutus både medvirker i programmet og serverer vin og mat.

– Det er ingen sponsorer involvert i «Vin og Rap». Det finansieres for egen hånd. Det er vi – meg og Aron Eskeland som betaler for programmet. Det er et hobbyprosjekt, sier Føien, og legger til: – Vi er fire kamerater som finansierer det sjøl, leier kamerautstyr og alt sjøl. Jeg har forskjellige roller. Men Brutus eies av flere enn meg, og «Vin og Rap» er et konsept som står for seg selv. Det er ingen annen sponsor som jeg vet. Vi betaler for det selv.

– Fisk på land

– «Vin og Rap» er bare noen venner som har kommet sammen for å lage noe gøy på Facebook, sier programleder Aron Eskeland.

– Det kan oppfattes som at Jens Føien er skaper av programmet, men Brutus er ikke skaper av serien. Det er meg. Jeg føler vi er fisk på land her.

– Hvem betaler for vinen dere drikker i programmet?

– Den er det vi alle sammen som betaler for. Alle vi som er med i serien. Vin og mat. Vi betaler for innspilling. Og de rapperne som er med. Det går rundt på en vennemåte.

– Du er uenig i at «Vin og Rap» gjør brudd på alkoholloven?

– Jeg selger ikke alkohol og importerer ikke alkohol, jeg gjør dette fordi jeg er interessert i musikk- og matkultur. Jeg er ikke jurist, så jeg har ikke sinnssykt masse innsikt, men det jeg har lest, er at privatpersoner har lov til å omtale alkohol, eller gjøre en redaksjonell omtale. Jeg leser vinanmeldelser i D2 og jeg ser at det eksisterer vinblogger. «Vin og Rap» er en matblogg. Det er jo nyttig for meg å komme i kontakt med de her i Av-og-til, så de kan komme med retningslinjer, så jeg kan ta det videre og sørge for at det blir god stemning for alle parter. Det er mitt mål i livet. Matkultur generelt blir ofte misforstått når det egentlig skal være en bra ting, avslutter han.

Ikke ofte

Av-og-til jobber også med bevisstgjøring av kjente personer som er store i sosiale medier-sammenheng, og hvordan de kommuniserer med alkohol.

– Vi har vært mest opptatt av rollemodell-biten. Vi er opptatt av hvordan folk snakker om alkohol i medier der man treffer mange, i en veldig bred målgruppe. Du treffer barn ned i 13-års alder, og mennesker som sliter med alkohol. Det er mange personer i samfunnet vårt som i stor grad har liv prega av alkoholens skyggesider. Det mener vi rappere eller andre som får oppmerksomhet i det offentlige rom bør være bevisst på, de også, mener Randi Hagen Eriksrud.

Hun trekker fram bloggeren Caroline Berg Eriksen som eksempel, som ved tre anledninger har fått refs av Helsedirektoratet for å ha fremmet alkohol, blant annet et kjent champagnemerke.

– Sosiale medier er en nyere arena, der det er ekstra viktig med informasjon om alkoholloven, sier Eriksrud.

– For oss er det et tilleggsmoment her at Helsedirektoratet får muligheten til å se på denne saken spesielt. Selv om sosiale medier har eksistert lenge, er det ikke så ofte at alkoholloven er anvendt i slik sammenheng.

Mer fra Dagsavisen