Kultur

Keep on rockin’ in the free world

Terrorangrepet i Paris rammet musikken, fotballen og utelivet. Tre områder av samfunnet der integreringen er mest tydelig, og fundamentalismen har svært dårlige kår.

Bilde 1 av 2

Midt i opptredenen til den amerikanske gruppa Eagles Of Death Metal fredag, stormet terroristene inn i klubben Bataclan. Bataclan er en klubb på størrelse med Sentrum Scene i Oslo, der Eagles Of Death Metal skulle gjøre en allerede utsolgt konsert 26. november. Gruppa har forståelig nok avlyst resten av høstens turné. 89 mennesker mistet livet i denne delen av det grusomme anslaget. Men musikken kommer ikke terroren til å stoppe.

Vi vet ikke hvordan terrormålene ble valgt ut denne gangen. De kan ha ligget «lagelig til for hogg», med store menneskemengder samlet på en avgrenset plass. At en melding som kaller ofrene fra Bataclan «perverse avgudsdyrkere» virkelig kommer fra IS er ikke be­­kreftet. Uansett har det stor symbolverdi i å ramme musikken på Bataclan og fotballen på Stade de France. Dette er områder av samfunnslivet der fundamentalistiske tanker om å splitte menneskegrupper i «oss» og «dem» har liten forståelse. Ikke minst i Frankrike, der fotballandslaget har vist fram landets multikulturelle sammensetning siden mesterskapene på 90-tallet, og Paris er selve hovedstaden for den såkalte verdensmusikken, der takt og tone fra alle kontinenter har funnet sammen for å reise videre rundt i verden.

Terrorhandlingene fredag var ikke rettet mot uttrykte meningsmotstandere eller representanter for statsmakten. Den rettet seg mot tilfeldig tilstedeværende. Dette er dessverre heller ikke noe nytt, men nå rammet ugjerningene områder som spesifikt demonstrerer at den ekstreme islamismens livssyn er riv, ruskende galt. Som viser at det er fullt mulig for mennesker med forskjellige kulturer og religioner, ikke bare å leve fredelig sammen, men å more seg sammen attpåtil.

I 2012 fikk ytterliggående islamister herredømme i nordlige deler av Mali, det afrikanske landet som hadde markert seg sterkest på den internasjonale musikkscenen i senere tid. Musikken ble forbudt. Fotballen også, for den saks skyld. Det var disse konsekvensene av det nye regimets inntog som fikk størst internasjonal oppmerksomhet. I løpet av 2013 fikk regjeringsstyrker igjen kontroll over området, med hjelp av franske tropper. I Mali spiller musikken videre, til glede for lyttere i nord, vest, øst og sør, selv om forholdene for lokale utøvere fortsatt kan være vanskelig i Tim­buktu-området.

– Musikken i Mali er spirituell, ingen kan derfor ødelegge den. Den er en gave fra våre forfedre. De kan ikke ta den fra oss, sa en av landets største stjerner, Fatoumata Diawara, til Dagsavisen.

LES OGSÅ: Filmen Timbuktu - om vold og jihadisme i Vest-Afrika

Gruppa Eagles Of Death Metal har et sterkt misvisende navn, som antyder at de representerer et dystert mørke. De spiller derimot en musikk som passer godt inn i begrepet frihetsrock, uten en bestemt politisk agenda, men en lyd som gir tilhengerne en oppløft­ende følelse av nettopp frihet. Rocken hadde i seg selv en frigjørende funksjon i mange år. I Vesten var den en konkret utfordring mot gamle autoriteter. Den hadde også stor påvirkningskraft i Øst-Europa på 60- og 70-tallet, der lyden av den nye popmusikken overstyrte statlig propaganda om vestlig elendighet. Rocken har ikke de samme opprørske egenskapene lenger, men den er fortsatt i stand til å være et fint uttrykk for frihet og fellesskap.

«There’s colors on the streets/ Red, white and blue», synger Neil Young i «Rockin’ In The Free World». Den forteller selvfølgelig ikke om terror i Frank­rike, men det er fristende å nå bruke sangen som enda et symbol for musikkens evne til å overleve og å samle folk. Hvordan dette ender vet alle som har sett Beatles-filmen «Yellow Sub­marine».

Den handler om ytterliggående grupper som går til angrep på et fargerikt, musikkelskende samfunn, med «anti-music missiles» og generell dårlig stemning, og gjør omgivelsene ensfargede og triste. For å gjøre en lang historie kort vinner musikken til slutt. Eagles Of Death Metal kommer forhåpentligvis også tilbake en vakker dag. Nå har Sentrum Scene en ledig kveld torsdag i neste uke, om lokale krefter vil komme sammen, minnes de 89 ofrene fra Bataclan og vise at musikken kommer til å rocke videre i en fri verden.

LES OGSÅ: – Frankrike ekstremt utsatt

Mer fra Dagsavisen