Kultur

Kanskje litt for gode venner

Motebladredaktør lager magasinsaker om venninnes bikinikolleksjon, en annen venninnes kjolekolleksjon, og sin egen leilighet.

- Vi sitter jo klart igjen med en følelse av at noen har gjort noen andre en tjeneste, sier Kjersti Løken Stavrum, generalsekretær i Norsk Presseforbund, til NRK.

Det er sjefredaktøren i det norske motemagasinet Costume, Vanessa Rudjord, som i bladets kommende nummer har valgt å trykke en 18-siders reportasje hvor hennes gode venninne Jenny Skavlan viser fram sin nye bikinikolleksjon. Skavlan er dessuten Costumes forsidepike i samme nummer.

Tjeltas kjoler

Også i april valgte Vanessa Rudjord å vie magasinets sider til en venninne, denne gangen Pia Tjelta, som var aktuell med en kleskolleksjon. Og da Rudjord for en måneds tid siden skulle selge leiligheten sin, skjedde dette etter at hun først hadde vist den fram over ni sider i Costumes lillesøster, Costume Living.

- Umusikalsk, uttalte Kjersti Løken Stavrum til Dagbladet da.

Til Dagbladet sier Costume-redaktør Vanessa Rudjord at hun ikke opplever sitt vennskap med verken Jenny Skavlan eller Pia Tjelta som hindringer for å skrive om dem og deres produkter:

- Vi vurderer alltid potensielle saker nøye i redaksjonen, men ingen norske medier slutter å dekke nyheter av interesse selv om redaktøren måtte kjenne personen som omtales. Norge er et lite land, og Costume kan ikke gi fra seg de beste sakene til andre magasiner bare fordi jeg kjenner vedkommende. Vi kan ikke la kritikk styre hvordan vi skal lage et best mulig blad, sier hun.

Tekstreklameplakat

I Norge gjelder Tekstreklameplakaten som retningslinjer for alle Norsk Presseforbunds medlemmer, inkludert magasiner som Costume. I denne står det at «Medienes troverdighet er avhengig av et klart skille mellom journalistisk materiale på den ene siden og reklame/sponsing/produktplassering og annet ikke-journalistisk materiale på den andre. Publikum skal være trygg på at det redaksjonelle stoffet springer ut av en selvstendig og uavhengig journalistisk vurdering, og at innhold og presentasjon er uten bindinger til utenforstående interesser».

Ønsker PFU-behandling

Carl-Erik Grimstad, førsteamanuensis i journalistikk ved Norges Kreative Høgskole, sier til NRK at de gjentakende sakene viser at Costume-redaktør Rudjord ikke kjenner grensene for tekstreklame.

- Et problem med slike saker er at det bare er publikum som blir krenket. Og siden det bare er de som er særlig opptatt av pressens troverdighet som bryr seg, kommer ikke slike saker inn for Pressens Faglige Utvalg (PFU), sier Grimstad til Dagbladet.

Han skulle derfor ønske at Presseforbundets generalsekretær Kjersti Løken Stavrum brukte sin rett til å fremme saker for PFU for å få en ordentlig diskusjon av tilfeller som de mange i Costume.

- Presseetikken er blitt blind på dette området. Medienes egen selvjustis lider under det faktum at ingen føler seg naturlig krenket av disse stadige bruddene på tekstreklameplakaten. Det finnes ingen åpenbar tredjepart. Derfor er det heller ingen som klager, sier Grimstad.

Ifølge NRK vurderer Løken Stavrum å gjøre nettopp dette.

gerd.elin.sandve@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen