Da Heidi Gjermundsen Broch spilte i «Next to normal», av samme team som står bak «Tenk om», mottok hun Heddaprisen for innsatsen. FOTO: STIG HÅVARD DIRDAL

Januarpremierer tett i tett

Konkurransen om publikummet er knallhard i januar, da vi kan vente oss hele ni teater­premierer på Oslos scener. Heidi Gjermundsen Broch gjør seg klar til å portrettere hverdagsmennesket.

Allerede 9. januar er første hovedpremiere på Nationaltheatret, med Ingmar Bergmans «Fortrolige samtaler» i selveste Liv Ullmanns regi. Fem knappe dager senere er det nok en storpremiere når Heidi Gjermundsen Broch står klar på Det Norske Teatrets hovedscene i musikalen «Tenk om», som ble en salgssuksess på Broadway.

Det er Tom Kitt og Brian Yorkey, skaperne av «Next to normal», som står bak den nye musikalen, som hadde Idina Menzel (hun som sang Let it go i Disneys «Frost» journ.anm.) i hovedrollen på Broadway.

LES OGSÅ: Fører «Fortrolige samtaler» til Riksteatret

Viktige valg

Da Broch spilte i «Next to normal» ga det henne en Heddapris. Dermed er det store forventninger til hennes hovedrolle i «Tenk om».

– Tematisk er det ingen likheter mellom disse musikalene. Men jeg opplever likevel at arbeidet til Kitt og Yorkey er opptatt av nåtid og det moderne hverdagsmennesket. I «Next to normal» satt de søkelyset på en familie, og jeg tror det var derfor mange trykket den til sitt bryst. Den handler om oss, og jeg håper og tror at publikum vil få et slikt forhold til «Tenk om» også, sier Broch.

Hun spiller 38 år gamle Marianne som kommer til Oslo etter å ha forlatt et havarert ekteskap i Sogndal. Hun skal ta fatt på sitt nye liv, og vi blir vitne til to ulike utgaver av livet hennes videre, en som Mari og en som Anne.

– Det handler om to versjoner av en dames liv ut fra hvilke valg hun tar, og hvordan skjebnen griper inn. Historien strekker seg over fem år, og den skyter i to retninger etter et valg hun gjør i en park, der hun møter en ny og en gammel venn. I den ene versjonen blir hun med en gammel venn på en politisk aksjon, og i den andre versjonen blir hun med den nye vennen på konsert. Historiene utvikler seg til det vi kanskje kan kalle en kjærlighetshistorie og en karrierehistorie. Hun vinner en del i begge versjonene, og en del blir også ikke helt som hun har tenkt, sier Broch.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Moderne musikal

Hun mener Kitt og Yorkeys musikaler skiller seg fra andre musikaler.

– Ofte gjør musikken i musikaler at vi kan stoppe opp og dvele litt, men det gjør samtidig at fortellertempoet kan være saktere enn i det rent tekstbaserte teatret. Her er det imidlertid en helt annen fart i historiefortellingen, sier hun.

Selv om Marianne er definert som en kvinne på 38 år, vil ikke Broch kalle musikalen for et livsfasestykke.

– Jeg tror det er fort gjort å definere ut mange da. Marianne er et helt vanlig menneske med sine sterke sider og mangler, og jeg håper at mange kan kjenne seg igjen i spørsmålene som reises rundt hvilke valg vi tar, og hvordan livet blir som det blir, sier Broch.

Det er Marit Moum Aune som har regien på musikalen. Hun hadde også regi på høstens musikal «Halve kongeriket» på samme hovedscene.

LES OGSÅ: Bøker du kan glede deg til i vår

 

Klassisk, moderne og barn

Teatervåren byr på en del nye moderne stykker, og en del klassikere i ny drakt.

Hos Nationaltheatret finner vi både klassikere fra Shakespeare og Holberg samt nye mer moderne stykker. Nytt av året er at scenen på Torshov kun skal brukes til barneforestillinger. En stor del av «Karsten og Petra»-forestillingene er allerede utsolgt.

Det Norske Teatret har også klassikere som «Romeo og Julie» og «Kvitebjørn kong Valemon» på planen, men deres største satsing noensinne handler om andre verdenskrig. En åtte timer lang forestilling har premiere i slutten av februar.

Oslo Nye Teater satser videre på det brede repertoaret, gjennom «Den glade enke» og barnefavoritten «Doktor Proktors tidsbadekar». Her finnes også noen gjestespill, blant annet fra gruppen Stadsteatret, som har blitt husvarme hos Oslo Nye.

Black Box presenterer som vanlig Oslo Internasjonale Teaterfestival, og det kan også være verdt å merke seg at Lisa Lie, som vant Heddaprisen for særlig kunstnerisk innsats i 2015, er tilbake med ny oppsetning i slutten av april.

I Operaen kan det være verdt å merke seg den ferske operaen til Rolf Wallin, «Elyseum», samt samarbeidet mellom samtidskompaniet Carte Blanche og Motorpsycho.

 

Nye stykker i 2016

Nationaltheatret

  • «Fortrolige samtaler», regi Liv Ullmann (9. januar)
  • «Stormen», regi Morten Cranner (16. januar)
  • «Den stundesløse», regi Laurent Chétouane (14. januar)
  • «Motortown», regi Bjørn Floberg (20. januar)
  • «Richard III», regi Kjersti Horn (13. februar)
  • «Mysterier», Calixto Bieito (8. april)
  • «Øy», regi Jonas Corell Petersen (10. mars)
  • «Martyrer», Anders T. Andersen (14. april)
  • «Karsten og Petra», regi Mari Vatne Kjeldstadli (15. april)

Det norske teatret

  • «Tenk om», regi Marit Moum Aune (16. januar)
  • «Tilnærma lik», regi Peer Perez Øian (30. januar)
  • «Johnsen og Johnsen i live», Anders T. Andersen (23. januar)
  • «Frukost i det grøne», regi Cathrine Telle (20. februar)
  • «Andre verdskrigen – natt i verda», regi Erik Ulfsby (28. februar)
  • «Romeo og Julie», regi Maren E. Bjørseth (5. mars)
  • «Herr Marmelade», regi Glenn André Kaada (9.april)
  • «Kvitebjørn kong Valemon», regi Ingrid Weme Nilsen (16. april)

Oslo Nye Teater

  • «Den glade enke», regi Svein Sturla Hungnes (28. januar)
  • «Doktor Proktors tidsbadekar», regi Morten Joachim (4. februar)
  • «Kjell-Aksel rocker», instruktør Stein Winge (20. januar)

Black Box

  • «Zachary Oberzan: The Great Pretender» (20. Januar)
  • Oslo Internasjonale Teaterfestival (2.-18. mars)
  • Lisa Lie/Ponr: «I Cloni» (21. april)
  • Verk Produksjoner: «Beat the drum: Wishfull beginnings» (6. april)

Operaen

  • «Carte Blanche», av Carte Blanche (med Motorpsycho og Susanna 27.-30. januar)
  • «Anna Karenina» (Nasjonalballetten) (20. februar)
  • «Elyseum» (ny opera av Rolf Wallin) (12. mars)
  • «Turandot» (30. april)