Bøker

Jakten på det typisk norske

Det er typisk norsk å kjøpe bøker om typisk norske ting før jul. Blant de mest solgte bøkene denne førjulstida er «Femmila», en murstein av en bok om norske skihelter.

Snømåking, rydding i boden, strikking, langrenn, skismøring, skog og vafler, det er mange temaer å velge i når årets bokjulegave skal velges ut. Med Lars Myttings «Hel ved», som ble en overraskende boksuksess, friskt i minne, har forlagene sikret seg en rekke titler om temaer som gjerne blir trukket fram som «typisk norsk» eller som «en del av folkesjela».

I år spenner utgivelsene fra ull til bod og ski, og det er «Femmila» som har vært den mestselgende av disse bøkene, med et opplag på foreløpig 30.000.

I bokhandler i Oslo sentrum er boka representert ved de mest sentrale salgsbordene, gjerne sammen med bøkene «Måk snø» og «God gli».

Folkehelter

Det er Gyldendal som har gitt ut Thor Gotaas‘ skibok. Jan Swensson, redaktør for sakprosa i forlaget, forteller at de hadde håpet på godt salg.

- Men dette er mer enn forventet, og opplaget kommer til å vokse. Vi har åpenbart truffet folkesjela. Langrenn er en nasjonalsport, og historien om femmila tar for seg mange folkehelter, som for eksempel Oddvar Brå, sier han.

- Alle disse bøkene, for eksempel om komle og strikking, som ikke bare er oppskrifter, men som inneholder kulturhistorie og kulturrefleksjon, er identitetskonstruerende bøker som handler om hvordan vi er som nordmenn, sier Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap og medlem av Kulturrådets sakprosautvalg.

Identitetsskapende

Berge forklarer bølgen på to måter.

- Det ene er at «Hel ved» gjorde en såpass stor suksess. Det overrasket mange, men det var en god bok, som ble kjøpt inn av Kulturrådet før den store suksessen. Det andre er at disse bøkene bidrar til en samtale om hvem vi er som norske mennesker. Dette er blitt gjort litt narr av i Sverige, men vi har gjerne et bilde av oss selv som vandrende rundt i snøen. Vi lager TV-program som «Der ingen skulle tru at nokon kunne bu», som er et av de mest sette TV-programmene, selv om vi egentlig er et gjennomurbant samfunn. Utviklingen har skjedd raskt, gårdsbruk blir lagt ned, og det finnes ikke utmark på samme måte som før. Likevel ønsker vi å lese om å hogge ved i marka, sier han.

- Lengter vi tilbake til noe?

- Jeg tror det er mye sentimentalitet i den norske kulturen. I Gotaas‘ «Femmila»-bok kommer dette fram ved at den ekte femmilskongen er han som sliter og sliter, slik vi husker de gamle heltene, sier Berge.

Han mener salgstallene også sier noe om verdistrømninger i samfunnet.

- Det er ganske sterke verdikonservative strømninger blant folk flest nå. Ungdommen er mer konservativ enn sine foreldre, sier han.

«Hel ved»

- Disse bøkene representerer helt klart en trend. Når det gjelder «Femmila», så handler den om den ultimate kraftprøven. I boka er det mye å lese om hvordan de forberedte seg og kosthold og alt mulig, sier Swensson i Gyldendal.

Han peker også på suksessen med «Hel ved» som en mulig forklaring på den norske bølgen.

- Valgte dere å gi ut «Femmila» før jul i håp om en tilsvarende suksess?

- Alle forlag tenker vel på hvilke bøker som vil selge. Men Thor Gotaas er en forfatter som gitt ut bøker før og skrev blant annet en bok om løping («Løping. En verdenshistorie», journ.anm.), sier han.

Gavebøkene

Som medlem av Norsk kulturråds sakprosautvalg har Kjell Lars Berge god oversikt over årets sakprosautgivelser.

- Det er utrolig mange bøker, og det er ikke en entydig tendens med bøker med norsk tematikk. Det er mange debattbøker, bøker om helse, biografier og 22. juli-litteraturen, sier han.

Likevel er temabøkene svært synlige i bokhandlene nå før jul.

- Det er de typiske gavebøkene, og derfor er de svært synlige i gavesalget. Men jeg tror også at dette er bøker som man får, kikker i og setter i bokhylla. Det er ikke bøker du leser om igjen, sier han.

Selv trekker Berge fram «Norsk etymologisk ordbok» av Yann de Caprona som en potensiell vinner i julesalget.

- Hvilken sakprosabok ville du selv ha gitt bort?

- «Den svarte viking» av Bergsveinn Birgisson. Det er rett og slett en faglig solid og svært spennende bok, sier han.

bente.rognan.gravklev@dagsavisen.no

Mer typisk norsk

«God glid», Hans Hamran (Gyldendal)

«Ren ull», Ingunn Grimstad Klepp, Tone Skårdal Tobiasson (Aschehoug)

«Jeg elsker vaffel», Stine Åsland (Aschehoug)

«Finnmarksvidda - En skietnografisk ferd gjennom Sameland», Stein P. Aasheim (Cappelen Damm)

«Norske vinnerskaller. Veien til mental styrke og gode prestasjoner», Arne Jørstad Riise, Bjørge Stensbøl og Anne Marte Pensgaard (Cappelen Damm)

«Norske bilfavoritter» Karl Eirik Haug og Stéphanie Dumont (Cappelen Damm)

«Til skogs», Haakon Bull-Hansen (Kagge)

«Jeg skal bare ut i boden en tur», Bjørn Gabrielsen (Kagge)

«Måk snø!», Jon Smiths, Bjørn Skomakerstuen (Juritzen)

Mer fra Dagsavisen