Internasjonal ros til «22 July»

Amerikanske og britiske anmeldere er gjennomgående mer positive enn de norske til Netflix-filmen om 22. juli.

«Modig og mesterlig» fastslår The Guardian, som gir toppscore – fem av fem stjerner – til Paul Greengrass’ spillefilm «22 July». Filmen, som er produsert av Netflix og innspilt i Norge med støtte gjennom intensivordningen, hadde verdenspremiere under filmfestivalen i Venezia onsdag.

De første norske anmeldelsene var lunkne: «22 July» fikk en treer i VG, og firere i Aftenposten og Dagbladet. Mens de store dagsavisene og bransjebladene er overveiende positive til filmen, og gir ros til Greengrass’ nøkterne tilnærming til stoffet.

«Ved å nekte å gjøre Breivik spektakulær, gir filmen en hyllest til rettsprosesstanken, hvordan Norge ga ham nøyaktig det han hadde krav på, uten å gi ham det han ville – storhet, martyrstatus, glamour», skriver The Guardian. Britiske The Times gir fire av fem stjerner under tittelen «Breivik-drama viser kraften i tilbakeholdenhet».

Det er Anders Danielsen Lie som spiller Anders Behring Breivik i filmen, som tar utgangspunkt i Åsne Seierstads dokumentarbok «En av oss». Også Daily Telegraph gir fire av fem stjerner og karakteriserer filmen som «skånselløs, nøktern, og vanskelig å se». The Telegraph skriver at Anders Danielsen Lie fremstiller Breivik «med opphøyd ondskap».

HER kan du se traileren fra «22 July»

Saken fortsetter under bildet. 

Regissør Paul Greengrass under premieren av «22 July» i Venezia onsdag. Foto: Alberto Pizzoli/NTB Scanpix

Dilemma

Det ledende filmbransjebladet Variety er noe mer forbeholden i sin omfattende anmeldelse.

«Klarer ikke helt å løse dilemmaet med hvordan fortelle denne historien på skjermen, men filmen tjener på Paul Greengrass’ karakteristiske omhyggelige regi», skriver Variety.

Anmelderen i Variety fremholder Erik Poppes «Utøya 22. juli» som en kunstnerisk sterkere film. «På tross av overfladiske likheter mellom disse to filmene, er «22 July» mer preget av kompromiss og innrømmelser, der den tilfører spekulativt menneskelig drama til den ellers så samvittighetsfulle, tatt-rett-fra-overskriftene-anatomien av en tragedie, skriver Variety. Anmelderen mener Greengrass’ film reiser spørsmål om de moralske aspektene ved «å lage filmatisk spenning av den kaldblodige henrettelsene av 69 barn».

Det konkurrerende bransjebladet Hollywood Reporter er mer positivt, og skriver: «Et gripende minnesmerke over de 77 som mistet livet den dagen og de talløse andre som ble merket for alltid».

Les også: Slik forberedte Anders Danielsen Lie seg til rollen som den norske terroristen (DA+)

Fremmedfrykt

Hollywood Reporters anmelder er en av flere som påpeker hvordan filmen er relevant for dagens USA: «Som et grøssende eksempel på høyreradikal ekstremisme vokst ut av fremmedfrykt og forskrudd patriotisme blir den nesten altfor aktuell», mener Hollywood Reporter.

«Medrivende og tankevekkende», synes Screen International, og berømmer Anders Danielsen Lies rolletolkning. «Fordi Lie unngår tegneserieskurk-fakter tvinges vi til å se Breivik som nok ett tannhjul i en truende ekstremisme som målbevisst innfører sitt reaksjonære verdenssyn», skriver Screen International.

Saken fortsetter under bildet. 

Anders Danielsen Lie spiller rollen som Anders Behring Breivik i «22 July». Her er han under filmfestivalen i Venezia onsdag. Foto: Alberto Pizzoli/NTB Scanpix

Britiske TimeOut gir tre av fem stjerner, og berømmer hvordan filmens første halvtime gjenskaper av Utøya-massakren uten å bli spekulativ, men mener det som følger er «en noe ustø kobling av regissør og materiale», og at Greengrass behandlet terror mer virkningsfullt i sine filmer «United 93» og «Bloody Sunday».

Les også: «22 July»-regissøren bekymret over høyredreining

80/100

Nettstedet Metacritic har samlet opp ni større anmeldelser av «22 July» til snittsummen 80 av 100 poeng. Den har ikke med omtalen i tyske Die Welt, hvor avisens filmredaktør skriver: « «22 July» er ingen god film (...) hovedproblemet er dens gjennomsnittlighet, uviljen til å være noe mer enn samvittighetsfull billedlegging i skjematisk dramaturgi», skriver Die Welt, som også fremhever Erik Poppes «Utøya 22. juli» som en sterkere film gjennom sine radikale dramaturgiske grep.

«22 July» kommer på Netflix 10. oktober