Kultur

Internasjonal interesse

Uten sammenheng med Ylvis-suksessen er internasjonal musikkbransje stadig mer interessert i norsk popmusikk, mener Guttorm Raa, direktør i Warner Music Norway.

Internasjonal interesse

Uten sammenheng med Ylvis-suksessen er internasjonal musikkbransje stadig mer interessert i norsk popmusikk, mener Guttorm Raa, direktør i Warner Music Norway.

n Geir Rakvaag

Dagsavisen skrev i går at Ylvis-suksessen kunne får ringvirkninger for andre norske artister. Kathrine Synnes Finnskog i eksportorganisasjonen Music Norway tror at «The Fox» skaper ringvirkninger for norsk popmusikk. Guttorm Raa i Warner Music mener denne interessen er her allerede:

Best i verden

- Både de amerikanske og engelske moderselskapene våre følger godt med på hva som skjer i Norge. Det er bare et tidsspørsmål før noen blir plukket opp. Ylvis viser at det er mulig, sier Guttorm Raa i Warner Music. Som likevel ikke tror at norske artister kommer til slå an i utlandet på grunn av Ylvis.

- «The Fox» er en «novelty hit», den kunne kommet fra hvor som helst. Det er det geniale i låten som gjør at den slår an. Det spiller ingen rolle hvor du kommer fra, bare det er bra nok. A-ha var best i verden da de var nr. 1. Å være best i Norge er ikke det samme som å ha en potensiell hit i USA. Men grensene er blitt visket bort og mulighetene større.

Warner hadde den forrige store norske hiten i USA med a-ha for 28 år siden, de har Ylvis i dag, men de har også artister som Truls og Envy, som Dagsavisen nevner som eksempler på artister med stort hitpotensial, som ikke har nådd ut foreløpig.

- Jeg tror fortsatt de har muligheten. Norske artister som ikke blir oppdaget av utlandet direkte må vise noe i eget marked først. Det har både Truls og Envy gjort. Ingen dører har lukket for dem. Vår vei ut i verden er blitt enklere, det er lettere å få folk til å lytte en for noen år siden. De siste årene har vi merket at mange øyne retter seg mot Norden. De har først og fremst vært rettet mot Sverige. I Norge har vi ikke turt å tenke så kommersielt som svenskene.

Alt må stemme

Warner Music er også selskapet til Donkeyboy, som man kunne tro ville ta verden med storm med «Ambitions» for fire år siden. Den ble nr. 1 i Norge og Sverige, men kom på listene som en coverversjon i Storbritannia.

- Alt må stemme, alt har vært riktig for dem som får en hit. Med Ylvis har alt vært riktig. Vi trodde på at «Ambitions» kunne bli en stor hit, og jeg vet ikke hvilken av faktorene som ikke stemte. Det finnes ingen oppskrift. Det gjelder også for de tusen som ikke når opp. Men kommer det riktige produktet spiller det ingen rolle hvor det kommer fra. Jeg tror Norge har både artister og produsenter som kan ta dette steget, sier Guttorm Raa. Som likevel miner om at det er mange om beinet.

- Ekstremt lite land

- Norge er et ekstremt lite land. Det er like mange som prøver i Belgia, Sveits og Østerrike, alle prøver å få en stor hit. Det er ikke nok å ha et hit i eget land, det er så mange faktorer som skal klaffe. Men se på Bylarm nå, det strømmer til bransjefolk fra hele verden, det har aldri vært større interesse for norsk musikk enn nå. Det er et godt utgangspunkt.

- Kathrine Synnes Finnskog antydet i intervjuet i går at de store plateselskapene har manglet en eksportstrategi?

- Tradisjonelt har vel Norge vært det viktigste, og dermed det eneste, markedet for de norske satsingene til de store selskapene. Verden så totalt annerledes ut for bare 6-7 år siden, da vi og artistene fortsatt levde av å kjøre CD-plater rundt om på bensinstasjoner, og måtte fokusere på artister som hadde potensial til å nå fram der. Nå er konsumentene mange flere og lettere å nå, Dette forandrer også på vår strategi. Jeg tror veldig mange som jobber med norsk musikk nå tenker mye mer internasjonalt, og har strategier for dette.

geir.rakvaag@dagsavisen.no

«Vår vei ut i verden er blitt enklere.»

Guttorm Raa 
i Warner Music

Mer fra Dagsavisen