Kultur

Inn i minnefeltet

– Det var ingen plan om at jeg skulle skrive låter om minner, sier Hasse Farmen om sitt nye album «Minnefelt».

Av Gitte Johannessen

– Ord føder ord, linjer føder linjer, sier Hasse Farmen til NTB. Og forklarer at det bare kom et knippe sanger om folk som ser seg tilbake – og prøver å skjønne hvorfor ting ble som de ble. Sanger som «Sigøynerøyne» og «Django for to» ramlet ned i hodet på ham.

– Det er historier som ikke er selvbiografiske. Men likevel skriver du om deg selv, du tar på deg andres sko og går noen mil i dem, sier Farmen.

Dagsavisen anmelder «Minnefelt»: Sanger på liv og død: Hasse Farmen synger påsken inn (Dagavisen+)

Takten har økt

«Jeg kan ikke kysse ditt minne, ikke engang kysse det farvel. Du kan ikke kysse et minne, ikke engang kysse det farvel» går refrenget i « Minnefelt », låten som gav albumet navn. Det kom Hasse Farmen på allerede da han holdt på med forrige plate, den unisont kritikerhyllede «Livet du redder kan være ditt eget» fra 2016.

– Jeg sparte det, for det passet ikke. Den platen handlet jo om en dystopisk fremtid.

Les også: Gi denne mannen en pris

Utgivelsestakten hans har økt: Når «Minnefelt» utkommer fredag, har det bare gått to og et halvt år siden «Livet du redder kan være ditt eget». Derfra var det solide sprang til foregående «Postoperativ» (2005) og «Hjertet er en ensom sjåfør» (1996).

– Produksjonen har kommet seg opp i hyppighet, ja! To og et halvt år er rekord. Jeg føler meg litt som en late bloomer. Jeg skriver sent. Men samtidig er det mer spennende å lage låter nå: Jeg er bedre til det – jeg leter ikke lenger etter mitt uttrykk. Det har jeg funnet. Nå handler det om å overraske meg selv, fortsette å undres over dette livet

Folkefinansiert

Hasse Farmen drives av sitt uttrykksbehov, som «absolutt» er der.

– Jeg er ikke redd for å tørke ut som låtskriver. Heldigvis er det alltid noe du har lyst til å gjøre annerledes. Jeg har mer å gi, mer som er viktig å få uttrykt. Det er utrolig mange sanger der ute, det er «bare» å få dem frem, sier han, som blir inspirert av at gamle helter er like vitale, ja – kanskje enda mer så – som 60- og 70-åringer.

Han var på Nick Caves Oslo Spektrum-konsert i fjor, etter første gang å ha sett ham i selskap med The Bad Seeds på rockeklubben Sardines i 1986.

– Det var som natt og dag. I Spektrum var han vital, kraftfull, virkelig, sier Farmen og siterer Cave-teksten «And some people say it's just rock n' roll. Oh, but it gets you right down to your soul».

– Det gir noe å strekke seg etter, sier han nærmest lengselsfullt.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Folkefinansiert

Men Hasse Farmen har berørt nok sjeler selv til at fansen var med på å folkefinansiere utgivelsen av «Minnefelt», som han ikke fikk støtte til.

– Det var overstrømmende. Uten dem hadde det ikke blitt noen plate, konstaterer han om de 60.000 kronene som kom inn.

Han spyttet i selv også. Det fikk konsekvenser også for innspillingsprosessen og hvordan Farmen jobbet frem låtene.

I likhet med forrige plate jobbet han med multiinstrumentalisten og medprodusenten Kenneth Ishak, som Farmen kaller «sin sensor» – som foreslår retning for låtene han kommer med. Men der de forrige gang gjorde hele albumet alene, tok Hasse Farmen nå med seg jazzmusikerne fra sin forrige turné inn i studio.

– De kjente hverandre fra før, så de måtte bare bli kjent med meg, sier Hasse Farmen om innspillingstiden – som var ti låter unnagjort på ti timer. Av samme årsak gjør han vokalsporene hjemme.

– Når vi har spilt inn musikken, bruker jeg et par måneder hjemme på å legge på vokalen. Jeg klarer ikke å slappe av i studio: Jeg har ikke råd til å stå der og prøve og feile!

Slippkonsert i mai

Nå slippes resultatet løs på lyttere – og anmeldere. En anmelder, Erik Valebrokk på bloggen Mitt Liv som Erik , har allerede gitt tittellåten full pott og seks stjerner da den ble sluppet som singel i mars.

Det blir ikke turné før til høsten, siden Hasse Farmens musikere hører med til toppsjiktet og har mye på tapetet. Men ivrige lyttere kan notere seg slippkonsert 25. mai på CaféTeatret i Oslo.

Mer fra Dagsavisen