Kultur

Ingen pris til Trier i Cannes

Franske «Dheepan» ble en joker rundt Gullpalmen i Cannes. Joachim Triers film «Louder Than Bombs» nådde ikke opp tross overraskende prisutdeling.

KOMMENTAR

CANNES/OSLO (Dagsavisen): Svært få som har fulgt hovedprogrammet i Cannes i år, som må regnes som en uvanlig sterk årgang, så franske Jacques Audiards nye film «Dheepan» som den naturlige vinneren av Gullpalmen. «Men den legger seg pent i et uoversiktlig sjikt av sterke utfordrere til Gullpalmen», skrev undertegnede etter at siste film hadde rullet over verdens største og viktigste filmfestival.

Når fasiten foreligger er det klart at kun to av forhåndsfavorittene klokket inn til forventede prisklasser. Taiwanske Hou Hsiao-Hsiens periodedrama fra Kina i «The Assassin» fikk pris for Beste regi, mens ungarske Laszlo Nemes sterke film «Son Of Saul» («Saul fia»), om en jødes kamp i Auschwitz for å redde sin sønns døde kropp fra krematorieovnene, ble kronet med sølvprisen Grand Prix.

LES OGSÅ: Disse Cannes-filmene er klare for norske kinoer

At Gullpalmen en dag skulle gå til Jacues Audiard etter hans formidable filmer «Profeten» og til dels «Rust And Bone» var ventet, men ikke at den skulle komme i år for «Dheepan», et flyktningedrama om tamiler som søker håpet i Europa. Tematikken er brennaktuell, men filmen går ikke inn blant hans beste. Nå i ettertid vil det bli hevdet at den gjeveste palmen i 2015 gikk til Audiard mest fordi det «var hans tur».

Dermed ble det heller ingen Gullpalme på norske Joachim Triers «Louder Than Bombs» , noe som heller ikke var ventet etter at visningene av filmen i Cannes forløp uten det store favorittstemplet. Og likevel ble det en slags «norsk» pris i Cannes i år. Allerede lørdag ble det klart at islandske Grimur Hakonarsons «Hrutar» fikk festivalens Un Certain Regard-pris for «Rams», som er fotografert av norske Sturla Brandth Grøvlen. Dette er den norske fotografens andre store vinnerfilm i år, siden han selv fikk fotoprisen for filmen Victoria på Berlin-festivalen i februar.

LES OGSÅ: Joachim Trier i bestefars fotspor

Joachim Trier har også vunnet bare ved å bli innlemmet i Cannes’ hovedkonkurranse som den første nordmannen på 36 år, og en film som «Louder Than Bombs» kunne godt funnet veien inn blant vinnerne når man ser hvilke overraskelser jurypresidentene Coen-brødrene hadde å by på etter hvert som prisene ble annonsert. Kveldens første store i så måte var at Rooney Mara og Emmanuelle Bercot ble ropt opp til å dele prisen for Beste kvinnelige skuespiller. Begge er høyst fortjente vinnere, men særlig overraskende siden Mara, kjent blant annet fra den amerikanske innspillingen av Stieg Larssons «The Girl With The Dragon Tattoo», spiller den unge butikkassistenten som Cate Blanchetts karakter legger sin elsk på i Todd Haynes’ «Carol». Her var Blanchett festivalens ubestridte favoritt på forhånd, men Mara er lysende og bevegende filmen gjennom i det som er hennes definitive gjennombrudd som karakterskuespiller.

Mara delte prisen med franske Emmanuelle Bercot. Hun åpnet årets Cannes-festival fra regissørstolen med det franske samtidsdramaet «La Tête Haut» utenfor konkurranse. Prisen gikk til skuespillerregissøren for rollen i franske Maïwens «Mon Roi».

Følg oss på Twitter og Facebook!

Prisen for beste mannlige skuespiller var av mange regnet som et sikkerstikk for Micahel Caine, veteranen i Paolo Sorrentinos nye film «Youth», men det ble franske Vincent Lindon i «The Measure Of Man». En populær avgjørelse som ikke minst var med på å sette Frankrike øverst på prisvinnerlisten i Cannes med hele tre priser, Gullpalmen inkludert. Og når det gjelder Gullpalmen - siden ingen filmer i Cannes kan vinne mer enn en pris, ble altså storfavoritten «Carol» utelukket fra gullkampen tidlig i avslutningsseremonien i Grand Theatre Lumiere i Cannes, som ble preget av både applaus og buing etter hvert som prisene ble kjent.

LES OGSÅ: Kjønn som ikke beveger

Manusprisen ble av flere regnet som svært åpen, og blant kandidatene her ble også Joachim Trier og Eskil Vogt regnet inn. Også den prisen bød på en liten overraskelse når den gikk til Michel Francos «Chronic», en mørk film om dødspleie, der Tim Roth ble hyllet av kritikerne etter en av festivalens mest omtale rolleprestasjoner. Juryprisen gikk til en av festivalens mest absurde og langt på vei vellykkede filmer, greske Yorgos Lanthimos «The Lobster». Filmen om et parallellsamfunn til vårt eget, der mennesker som blir alene enten ved død eller samlivsbrudd forvandles til dyr etter 45 dager om de ikke finner en ny partner, er underfundig og velspilt av Colin Farrell, men kollapser litt over halvveis ut i handlingen. Det samme er innvendingene mot årets Gullpalme-vinner «Dheepan». Med andre ord føles en rekke av prisene, den gjeveste inkludert, som et utslag av kompromisser innen juryen, ledet av de amerikanske regissørbrødrene Joel og Ethan Coen, og med blant andre Sienna Miller, Jake Gyllenhal, Xavier Dolan og Guillermo del Toro i rekkene. Resultatet ble den mest overraskende Gullpalmeutdelingen på flere år.

LES OGSÅ: Høyoktan galskap i Cannes

Forhåndsfavorittene til Gullpalmen, og de som scoret høyest hos både kritikere og publikum, var Todd Haynes’ «Carol» og Laszlo Nemes’ «Saul fia», og i særlig grad den taiwanske veteranregissøren Hou Hsiao-hsiens utrolig vakre drama om en kvinnelig leiemorder på 800-tallet i «The Assassin». Det hjalp ikke. Jacques Aiduards «Dheepan» ble joker.

Blant de øvrige prisene i Cannes i år fikk den franske filmveteranen Agnès Varda ærespalmen, mens César Augusto Acevedo fikk nykommerprisen Camera D’or for sin «La Tierra y la Sombra».

LES OGSÅ: – Vi vil komme oss bak sladden

Prisvinnere i Cannes

  • Gullpalmen: «Dheepan», regissert av Jacques Audiard, Frankrike
  • Den store juryprisen: «Saul Fia» («Son of Saul»), regissert av Laszlo Nemes, Ungarn
  • Juryprisen: «The Lobster», regissert av Yorgos Lanthimos, Hellas
  • Beste regi: Hou Hsiao-Hsien for «Nie yin niang» («The Assassin»), Taiwan
  • Beste kvinnelige skuespiller: Delt mellom Rooney Mara for «Carol», USA og Emmanuelle Bercot for «Mon Roi», Frankrike
  • Beste mannlige skuespiller: Vincent Lindon for «La Loi du Marché» («The Measure of Man», Frankrike
  • Beste manus: Michel Franco for «Chronic», Mexico
  • Beste kortfilm: «Waves '98», regissert av Ely Dagher, Libanon
  • Beste spillefilmdebut (Camera d'Or): «La Tierra y la Sombra» («Land and Shade»), regissert av Cesar Acevedo, Colombia
  • Palme d'honneur (æresgullpalme): Agnès Varda, Frankrike

Mer fra Dagsavisen