Ille til mote

En melding fra datteren åpnet øynene til Patricia: – Livet blir faktisk bedre med færre klær

– Du er nok og har nok. Og du skal ikke føle skam over å bruke den samme genseren hver uke, sier designer Patricia Nazareno, sjefdesigner hos Pierre Robert.

Patricia Nazareno har jobbet som klesdesigner i mange år. Hun elsker mote og har alltid likt å følge med på trender. Men, en dag fikk hun en melding av datteren sin: «Mamma, hva er egentlig bærekraft og hvordan lager man bærekraftig design?»

For Patricia ble det en øyeåpner, hun måtte innse at en bransje som lever av å selge klær nå er nødt til å oppmuntre forbrukerne til å handle mindre.

– Både mannen min og jeg jobber i motebransjen og jeg fikk så innmari dårlig samvittighet for at vi ikke hadde kommunisert dette godt nok, spesielt til den yngre generasjonen, sier Patricia Nazareno.

Designerens utfordring

Som designer har Patricia Nazareno lang fartstid i motebransjen. Tidligere i år tok hun over som sjefdesigner for det norske undertøysmerket Pierre Robert og nå har hun designet Kapsel, et kleskonsept med tidløse basisplagg i svanemerket ull, alpakkaull og eco vero, en bærekraftig viskose. Tidligere har hun blant annet jobbet som stylist og som designer både i Varner-gruppen og Tom Wood. Hun er også gründerkvinnen bak Anotherchapter Studios, en strengt kuratert, norsk nettbutikk som kun selger økologiske produkter, alt fra badehåndklær og lys til neglelakk, smykker og sko. En stor del av klesdesignerjobben er å følge med på de siste trendene. Med årene har Patricia Nazareno fått et bredere perspektiv når det gjelder klær, og hun er blitt streng med seg selv:

– Nå er det viktigste for meg som designer å tenke bærekraft i alt jeg gjør.

Hva innebærer det rent praktisk?

– Det innebærer for eksempel at jeg sourcer mye på kvaliteter og hvordan man designer og produserer produkter så bærekraftig som mulig. Det er en mye større, mer spennende og ikke minst viktigere utfordring enn å finne på nye trender hele tiden. En av de store utfordringene er at forbruket må ned. Men det handler ikke om å påføre folk skam. Snarere tvert imot ønsker jeg å gi folk en følelse av å ha nok. At vi alle er nok, selv om vi bruker den samme genseren hver uke, for det er noe du kan være kjempestolt av. Og vi, som klesprodusenter må produsere færre og mindre kolleksjoner, kvalitet fremfor kvantitet og enda mer bærekraftig tilnærming.

Sesonger er «ute»

Et viktig ledd i bærekraftig klesproduksjon er å ikke lenger tenke sesonger. Ideen klærne du kjøper må være at du skal kunne bruke dem lenge.

– Ja, slow fashion is the new black, smiler Patricia Nazareno. Hun synes utfordringen med å handle så lite som mulig er kul, og planlegger nå å lage en serie på Instagram der hun kombinerer de samme klærne om igjen uke etter uke. Denne tankegangen er også ideen bak Kapsel-konseptet hun har designet sammen med Pierre Roberts team, og som nå frontes av kjente profiler og influensere som Marte Bratberg, Guri Heli og Felicia Noelle Donkor.

Influenser Felicia Noelle Donkor i ett av Kapsel-antrekkene.


Hva fokuserer du på visuelt når du ikke tenker trend?

– Detaljer er viktig for meg. Når jeg kjøper klassiske plagg syns jeg ofte at de mangler det lille ekstra som gjør dem spesielle, så da jeg utformet Kapsel-plaggene fokuserte jeg på å leke med ulike teksturer og små designdetaljer som gjør hvert enkelt plagg spennende og at de sitter bedre. Men, vi har tillatt oss å lage en trend-piece, nemlig en balaklava, sier Patricia Nazareno.

Slow fashion is the new black

—  Patricia Nazareno, designer

Den nye normalen

At mote- og tekstilbransjen står overfor enorme utfordringer er det ingen som lenger lurer på, derfor var bærekraft også hovedfokus under både Copenhagen Fashion Week, Oslo Fushion Festival og Stockholm Fashion Week nylig. Framtiden for miljøet, bransjen og alle som jobber der avhenger av et systemskifte der man klarer å finne og legge til rette for bærekraftige alternativer til masseproduksjon, fast fashion og fokuset på forbruk.

Skuespiller Maisie Williams,  talsperson for Hennes & Mauritz' bærekraftsatsing snakket på Stockholm Fashion Week om The New Normal i motebransjen. AP Photo/Scott Garfitt

For at endringer skal monne må det politiske føringer til, og omstillingsvilje hos de største klesprodusentene. Og bransjens egne er på ballen allerede. På Stockholm Fashion Week tok både skuespiller Maisie Williams, kjent fra blant annet Game of Thrones og bærekraftsansvarlig Helena Helmersson fra Hennes & Mauritz opp problemstillingen, og fortalte at mange av de største selskapene og konkurrentene i motebransjen nå ønsker å samarbeide slik at man kan komme fram til felles mer bærekraftige produksjonsmodeller for alle. Så viktig er dette skiftet at det omtales som «a new normal». Derfor har også to store, norske produsenter – Pierre Robert og Bergans gått sammen om å lage en underskriftskampanje «Sett fart på det grønne klesskiftet» – vi trenger insentivordninger for flere bærekraftige klær nå!» i håp om å få politikerne til å ta grep.

Designer Patricia Nazareno og bærekraftsansvarlig hos Pierre Robert, Margrethe Vikanes har begge endret syn på hvor mye vi trenger å eie.

– Det finnes gode og dårlige måter å produsere klær på, men ingenting regulert fra myndighetenes side for å pushe produsenter til å ta bedre valg, sier Margrethe Vikanes som er bærekraftsansvarlig hos Pierre Robert.

– Vi vil at myndighetene legger til rette og gjør det enklere både for produsenter og forbrukere å gjøre gode valg. Det skal lønne seg å velge mer bærekraftig. Norge har vært flinke når det gjelder elbil-bruk og vi er helt rå på å pante flasker. Det er slike tiltak som er med på å endre vaner og bevissthet om hvordan vi forbruker og gjenbruker. Og vi etterlyser nå drahjelp fra myndighetene for å legge til rette for å ta bedre valg også når det gjelder tekstiler.

Forbruk og overforbruk

Paradokset er at en bransje som lever av å designe og selge skal oppmuntre folk til å handle mindre.

– Men det må til. Derfor må vi ha et mye større fokus på kvalitet og produksjon. Det er jo aldri hundre prosent miljøvennlig å produsere noe som helst, men av og til må man kjøpe nytt. Derfor satser vi på å lage plagg som lett kan kombineres med hva folk har fra før, og de er laget i bærekraftige materialer der miljøavtrykket er minst mulig, sier Patricia Nazareno.

Ideen om å tenke bærekraftig inkluderer også at vi heller ikke bør vaske klærne så mye som vi har en tendens til. I boka «Lettstelt» skriver journalist og forfatter Tone Skårdal Tobiasson og Sifo-forsker Ingun Grimstad Klepp blant annet om hvordan vår bruk av vann, energi, kjemikalier og spredning av mikroplast får store konsekvenser for miljøet fordi vi er så mange som vasker klær for ofte.

Tone Tobiassen og Ingun Grimstad Klepp har skrevet en rekke bøker om tekstiler og bærekraft.
Foto: Gorm Kallestad / NTB

Det er ikke veldig mange plagg i Kapsel-konseptet?

– Nei, og tanken er å ha kun det du trenger, sier Patricia Nazareno. I tillegg til å designe bærekraftige plagg har hun og familien gjennomført en opprydning under lockdown, og gitt bort mye av de eiendelene de ikke trenger.

– Ja, både møbler og klær. Garderobeskapet mitt har fått en skikkelig detox. Så nå har jeg så få plagg i skapet at det ikke er problemer å velge. Det er så deilig – og faktisk mye lettere når du står opp om morgenen. Livet blir faktisk bedre med færre klær.

Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen

Mer fra Dagsavisen