Ille til mote

Klart for motefestival i Oslo: I år har alle designerne måttet svare på spørsmål om bærekraft

- I dagens klima er det viktig å stå for noe, både som forbruker og som merkevare, sier Elin Carlsen, leder for Oslo Fushion Festival som starter denne uka.

Mote- og kunstfestivalen Oslo Fushion Festival har med Oslo Runway, Sorgenfri Artwear og Collective Oslo på programmet, og er det nærmeste vi kommer en norsk moteuke. Når ballet åpner denne uka er det med et program som setter søkelys på motebransjens store utfordringer. Det siste året har motens egne medier viet i mye spalteplass til helsepersonell som har stått i frontlinjen under pandemien, og til aktivister og influensere med en politisk agenda. Og de har tatt tydelige standpunkt til bevegelser som Black Lives Matter.

– Er moten blitt mer politisk og samfunnsengasjert?

– Absolutt, sier daglig leder for festivalen, Elin Carlsen, daglig leder for Oslo Fushion Festival.

– Moten har alltid vært et effektivt virkemiddel for å få fram et budskap og en form for uttrykk for samtiden vi lever i. Og i dagens klima er det viktig å stå for noe, både som forbruker og som merkevare.

I dagens klima er det viktig å stå for noe, både som forbruker og som merkevare.

—  Elin Carlsen, daglig leder for Oslo Fushion Festival

Endringsagenter

Festivalen går av stabelen i Oslobukta, hovedstadens nye utstillingsvindu. Med Oslo Fushion Festival håper arrangøren å sette byen på kartet som en viktig kulturby å besøke. Selvsagt blir det også visninger, både i digitalt format og live catwalk. Tema er «From maker to change maker» og arrangørene søker å ta opp nye tankesett og endringer innenfor bransjen. Det er tankevekkende at de ønsker å rette blikket nettopp dit det gjør aller vondest, nemlig bransjens egne holdninger til oss forbrukere, miljøet og ikke minst arbeidsvilkårene til de som jobber i industrien.

– Verden er i en enorm omstilling, preget av en global pandemi, i tillegg til klimaendringer og viktige sosiale og politiske bevegelser. Moten har derfor et større behov for å bruke sin stemme og være en bidragsyter til positiv endring, sier Elin Carlsen.

Bærekraftskrav

Det er en rekke profilerte designere som deltar på festivalen, blant dem Envelope1976, Fam Irvoll, AWAN, ESP, Livid og Avenue og 10 av Norges fremste smykkemerker som David Andersen, Hasla og Diawéne. For deltakelse på Oslo Fushion Festival må designerne fremover oppfylle en rekke bærekraftskrav.

– Begrepet «bærekraft» er enormt bredt og favner mange områder. Vi har satt oss som mål å innføre en rekke minimumsstandarder som alle som viser under Oslo Fushion Festival må være i samsvar med innen 2023. Dette er et samarbeid mellom Oslo Fushion Festival, Norwegian Fashion Hub og Copenhagen Fashion Week (CPHFW ) om å innføre CPHFW sine bærekraftskriterier for å fremskynde bærekraftsarbeidet i norsk motebransje. Minimumskriteriene dekker feltene strategisk retning, design, smarte materialvalg, arbeidsvilkår og forbrukerinvolvering, sier Elin Carlsen.

Daglig leder for Oslo Fushion Festival, Elin Carlsen.

Forstå motekulturen

I tillegg til at designerne må oppfylle krav er det et eget kriteriesett som går på arrangementet som helhet.

– Jeg tror det er viktig å ikke bare snakke om materialer og teknisk innovasjon innen mote, men også bedre forstå motekulturen og vår bruk av klær som identitetsskapere, enten det er et fysisk eller et digitalt antrekk. Hvordan kan vi lage innovative moteløsninger som oppfyller vårt behov for fornyelse og selvuttrykk med mye lavere innvirkning på klimaet? Dette er et av mange spennende temaene vi vil diskutere under Fushion Conference 28. august, sier Elin Carlsen.

– Jeg tror det er viktig å ikke bare snakke om materialer og teknisk innovasjon innen mote, men også bedre forstå motekulturen og vår bruk av klær som identitetsskapere

—  Elin Carlsen

Politisk vilje

– Er endringskravene og viljen og forbrukernes bevissthet blitt skjerpet gjennom alle utfordringene vi har sett gjennom pandemien?

– Det har akselerert bevisstheten og viljen til forbrukerne, de stiller nå langt høyere krav til merkevarene. Pressen bidrar også til dette. Gamle forretningsmodeller fungerer ikke lenger like godt, og innovasjonsevnen i bransjen har derfor økt under pandemien, sier Elin Carlsen. Hun legger til at det likevel er et gap mellom det vi sier vi forbrukere ønsker å gjøre og det vi faktisk gjør, og understreker viktigheten av politiske føringer for å få til de virkelig store endringene.

– FNs nyeste klimarapport ga folk klimaangst, men samtidig shopper vi som før og pandemien har skapt et økt behov for å pynte oss etter at vi har bodd i joggedressen i 1,5 år. Det er forskjell på hva vi sier vi vil gjøre og hva vi faktisk gjør. For den gjennomsnittlig forbruker spiller også økonomien en stor rolle, og det er derfor viktig at myndighetene bidrar til at det blir rimeligere å handle mer bærekraftig og dyrere å ikke gjøre det. Økonomiske insentiver hjelper, bare se på eksplosjonen av elbiler vi har fått i Norge de siste årene.

Global bevegelse

Likhet og renhet er begreper som klinger både velkjent og godt i det nordiske tenkesettet.

– Er de skandinaviske designernes forut for den internasjonale bransjen?

– Fokuset på bærekraft er en global bevegelse, og vi ser store endringer ikke bare i Norden, men også i for eksempel Asia og USA. Internasjonalt vet vi at Norden assosieres med bærekraftige verdier, noe som bidrar til å bygge opp om regionen som mer bærekraftig, sier Elin Carlsen og legger til:

– Det som er enormt spennende nå er at de fleste nyetablerte motemerkene bruker bærekraft som utgangspunkt for deres valg av materialer, designestetikk og forretningsmodell. Det er ikke lenger akseptert å lansere et nytt motemerke i Norden i dag om det ikke er basert på bærekraftige verdier.

Festivalen varer fram til 29. august.




---


---






Mer fra Dagsavisen