Kultur

Ikonet Obama

Barack Obama ble et ikon og en merkevare lenge før han i dag flytter inn i Det hvite hus.

Den nye amerikanske presidenten truer Edvard Munchs «Skrik» som ligger på førsteplassen når det gjelder å dukke opp overalt på hva som helst. Barak Obamas ansikt lyser mot oss fra tegneserien «The Amazing Spiderman» og seiler opp på det meste som kan selges. Mye dukket opp som valgkampeffekter, og noe er laget som kunst, blant annet til utstillingen «Hope» i Washington D.C. Gallery. Barak Obama ble også et ikon lenge før han ble valgt til president. Grafisk designer og gatekunstner, Shepard Fairey fra Los Angeles, har laget et portrett av Obama som stilles ut i National Portrait Gallery. Portrettets, som er malt i det amerikanske flaggets farger med slagordet «Hope», ble et symbol under valgkampen. Det er første gang et presidentportrett stilles ut før presidenten er innsatt.

Avbildes over alt

– Politikere har alltid brukt estetiske virkemidler. Den store forskjellen fra tidligere tider er den nye teknologien som kan spre bilder hurtig, sier Siri Meyer, professor i kunsthistorie ved Universitetet i Bergen.

– Det å innta tronen har vært forbundet med ritualer, men de gamle romerske keisere måtte nøye seg med å bli avbildet på mynter. Det var det. I dag avbildes den nye presidenten på en rekke områder som spres over hele verden og gjennomtrenger hverdagen på en helt annen måte. Avisene har flere bilder av Barack Obama hver dag, han er allesteds nærværende, sier Meyer, og legger til at presidenten er en del av populærkulturen.

Siri Meyer tror den moderne billedteknologien bidrar til at utseende spiller større rolle nå enn før.

– Mange tidligere herskere ville trolig ikke blitt valgt, på grunn av utseendet dersom denne teknologien hadde vært tilgjengelig tidligere, sier hun.

Kliner til

Estetikk og politikk gikk side ved side mens Barack Obama raskt ble et ikon i den lange valgkampen i fjor. Han har slått an, en markedsundersøkelse fra Euro RSCG viser at Obama er en bedre merkevare enn for eksempel Apples iPhone og Google.

– Kan hvem som helst bruke presidenten eller en offentlig person i reklameøyemed?

– Når jeg har sett alle de sakene Obama er gjengitt på, har jeg tenkt at dette får han ikke royalties for. Vanligvis vil ikke en offentlig person gå med på slikt uten å få noe for det, men det ser ut som USA ser på ham som fritt vilt og bare kliner til, sier Kjetil Try i Try reklamebyrå, og legger til at Obama utnyttes kommersielt for det han er verdt når han nå innsettes på en bølge av optimisme.

– Dette er noe helt annet enn valgkampmaterialet. Kanskje Demokratene får inntekter, men det vet jeg ingenting om. Det virker som de ser gjennom fingrene. Obama får neppe noe igjen. Det er veldig vanskelig å forestille seg at noe slikt kunne skje i Norge, sier Try og legger til at han tror det ville vært liten etterspørsel etter for eksempel Kjell Magne Bondevik-effekter.

– Her hjemme ville det blitt ramaskrik om kongen eller Stoltenberg ble brukt på samme måten, sier Try.

Try Reklamebyrå har selv prøvd seg med en president da de ønsket å bruke et kjent klipp med avdøde Gerald Ford i sin melkereklame.

– Vi ville bruke bildet der Ford snubler ned flytrappa, men fondet ville ikke at det skulle brukes i reklame.

Sko og sigar

Han er over alt, og Nancy Sinatras «These Boots are made for Walking» dukker opp ved synet av en skoreklame. Den lyder som følger: «Disse hippe, puffete skoene med påskriften «Ja vi kan» vil holde deg i bevegelse rundt The Mall. Designede Nike Air Force Ones sportssko med patriotiske farger og Obamas portrett.». «Obama 2009» er etikken på flaska som byr på Obama-minnevann. Alt som tenkes kan bærer Barak Obamas ansikt eller navn, blant annet en rekke suvenirer, tallerkener og tepper. Obama er stikkord når en rekke uavhengige kunstnere fra hele USA har utstilling i Washington D.C. galleri. Og Hope-diamanten har vært inspirasjonskilde for en rekke smykker formet i presidentens navn.

Mer fra Dagsavisen