– Ikke se denne Netflix-filmen på mobilen

Regissøren av storfilmen «Irishman» ber pent: Ikke se filmene mine på mobil.

En av årets store filmbegivenheter er storregissøren Martin Scorseses «The Irishman», som er produsert av strømmegiganten Netflix. Filmen hadde premiere på et begrenset antall kinoer 22. november, før den ble sluppet på Netflix 27. november.

Nå som filmen kan ses på alle enheter, har regissør Martin Scorsese kommet med denne oppfordringen:

– Hvis du skal se en av mine filmer - eller de fleste andre filmer: Værsåsnill, ikke se den på mobilen. Kanskje på en iPad, eventuelt. En stor iPad, sier Scorsese i et intervju med ABC News, gjort av mangeårig Rolling Stone-kritiker Peter Travers, og gjengitt av The Guardian.

Superheltfilmer er fornøyelsesparker, ikke film

Martin Scorsese er en av amerikansk films store regissører gjennom 50 år, han er en uttalt forkjemper for filmkunst- og kinokultur, og skapte debatt tidligere i høst med sine uttalelser om at moderne superheltfilmer ikke er ordentlig film («not cinema»), mer som fornøyelsesparker.

– Det hadde aldri før slått meg at det går an å se filmer på mobilen. Jeg har lagd filmer for at de skal bli sett på kinolerretet, eventuelt på en tv-skjerm. Ikke på telefon, sier Scorsese i ABC News-intervjuet.

Les også: Netflix førte mesterne sammen i ny stor gangsterfilm

«The Irishman» er en tre og en halv timer lang film om aldrende gangstere, med store skuespillere som Al Pacino, Robert de Niro og Joe Pesci i hovedrollene. Netflix var den eneste produsenten som ville la Scorsese lage filmen slik han ville, har regissøren fortalt.

Robert De Niro, Al Pacino og regissør Martin Scorsese (foran) sammen i kinoaktuelle «The Irishman». Foto: NTB Scanpix

Robert de Niro, Martin Scorsese og Al Pacino. Foto: TT/NTB Scanpix

Ett av vilkårene strømmegiganten satte, var at Scorseses filme bare kunne gå på kino en kort periode før den ble sluppet på strømmetjenesten. I USA har kinokjedene en 90-dagers ekslusivt visningsvindu før filmer kan gå til strømming. 

«Selvsagt ville jeg gjerne at filmen skulle gått lenger på flere kinoer. Men uansett hvem du produserer film med nå, er kinoene fylt av seriefilmer» skrev Scorsese i New York Times i høst, der han erkjente at strømming er blitt det dominerende distribusjonsmediet for film, på bekostning av kinoene. 

Nektet å gå med på Netflix' krav

I Oslo går «The Irishman» på de uavhengige kinoene Vega og Frogner, andre steder i landet har filmen vært vist på cinemateker. De store kinokjedene i Norge nektet å gå med på Netflix' vilkår for å vise filmen, skrev NRK sist uke.

Les også: «The Irishman» forteller en trist historie om den amerikanske fagbevegelsen

– Vi skulle ønske vi kunne vise den,  men Netflix stiller krav vi ikke kan godta. De gir oss kun en uke for å vise filmen før de slipper den «gratis» på sin egen tjeneste. Skal vi være en markedsføringskanal for Netflix og filmene de vil løfte fram? Det er vi ikke interessert i, sa programdirektør Christin Berg i kinokjeden Nordisk Film til NRK.

Christin Berg, programdirektør Nordisk Kino
Foto: Fredrik Bjerknes

Cristin Berg, programdirektør Nordisk Film. Foto: Fredrik Bjerknes

I USA har også de store kinokjedene nektet å vise «The Irishman». Netflix har derfor leid kinoer selv i USA for å vise «The Irishman», slik at den er kvalifisert til å konkurrere om Oscar-prisene.

 

Les også: «The Irishman»: Et kunstverk malt i blod