Fire! Orchestra omfatter innpå 30 svenske musikere og artister fra jazz, pop, rock m.m., under ledelse av Mats Gustavsson. Nå spiller de to dager i Oslo. FOTO: RUNEGRAMMOFON.COM

I fyr og flamme med 30 på scenen

De er så store at de er en festival i seg selv. Fire! Orchestra innleder en eksplosiv jazz-uke i Oslo.

- Det blir verdenspremiere på vårt nye stykke i Oslo. Det synes vi er gøy, med alle forbindelsene våre til den norske musikkscenen og plateselskapet vårt Rune Grammofon, forteller Mats Gustafsson (49).

Den svenske saksofon-kjempen kommer til Oslo denne uka med sitt største band til nå: Fire! Orchestra teller 28 musikere fra en rekke sjangre og spiller to kvelder på Nasjonal Jazzscene, tirsdag og onsdag.

Orkesterets album «Exit» var blant jazzplatene som kom høyt på internasjonale kritikeres lister over 2013. Oppfølgeren «Enter» spilles inn på plate senere denne uka, etter generalprøven i Oslo.

 

Sterk jazzstart

Det er starten på en sterk frijazzuke og -måned i Oslo: Torsdag starter improv-festivalen All Ears, der Thurston Moore er hovednavnet, og der Paal Nilssen-Love er blant organisatorene. Og Nasjonal Jazzscene tilbyr frijazzpass til spesialpris (se egen sak). Paal Nilssen-Love er Mats Gustafssons kumpan gjennom mange år og konstellasjoner, inkludert rockjazz-pionerene The Thing. Ett av Gustavssons mange andre band Fire! startet som en trio i 2009, med musikerne Johan Berthling alias elektronikaartisten Tape, og Andreas Werliin fra avant rockbandet Wildbirds & Peacedrums. På de siste to årene har gruppa gått fra tre til 30 medlemmer.

- Det var en sånn «klokka tre om morgenen»-idé: Vi hadde spilt med Fire!, spist god mat og drukket et par øl, så sa noen: «La oss samle alle vennene våre i Stockholm, så starter vi neste år med en stor Fire!-festival». Det ble til plata «Exit» på Rune Grammofon. Vi ville se hva som skjedde med musikken vår når den ble spilt med tre-fire trommiser, tre-fire bassister og sju-åtte på saksofon. Det ble så vanvittig vellykket at vi var i sjokktilstand, og vi ble tvunget til å gjøre dette til en fast gruppe, forteller Gustavsson.

Her i avisen ble Fire! Orchestra sammenlignet med de store frijazz-bandene på 60-tallet med størrelser som Charlie Haden (Liberation Music Orchestra) og Sun Ra.

 

Fra alle kanter

Nå har Fire!-prosjektet fått støtte - «tross dystre politiske tider», som Gustavsson sier - til å dekke de omfattende reiseomkostningene for å dra på turne, først i Skandinavia og senere nedover i Europa. Det store Fire!-orkesteret inkluderer jazz-størrelser som Goran Kajfes og Jonas Kullhammar og pop-relaterte artister som Loney Dear og Mariam The Believer.

- Fire! manifesterer en holdning som gjelder nå, både i den svenske og norske musikkscenen, som man ikke fant for 10 eller 20 år siden: Folk kommer fra rock, pop, noise, elektronika. Det er ikke nødvendig å ha jazzbakgrunn, så lenge man vil lytte og improvisere sammen, sier Gustavsson.

I anledning konsertene i Oslo kommer det en vinylutgivelse på Rune Grammofon kalt «Second Exit», med et live-opptak fra en 13-personers utgave av Fire!-orkesteret. På scenen blir det en slags generalprøve på stororkesterets nye stykke «Enter».

- Publikum som kommer begge dager vil få veldig forskjellige konserter. «Enter» består av ti deler som kan kombineres på ulike måter. Vi prøver ulike variasjoner de to dagene i Oslo og setter sammen den versjonen som fungerer best, før vi går i studio mot slutten av uka.

 

All Ears

Dermed går Mats Gustafsson glipp av årets All Ears, festivalen der han selv har spilt flere ganger, senest i januar 2013.

- All Ears er en av de beste festivalene i verden akkurat nå, mener han.

- Det blir en fantastisk start på det nye året, og en vanvittig interessant uke i Oslo. To kvelder med Fire! Orchestra, så braker festivalen løs. Paal Nilssen-Love og jeg jobber sammen hele tida, så vi snakket sammen om hvordan få til dette uten at det krasjet med hverandre, sier Gustavsson.

 

Mer med Cherry

Utover året kommer han med minst en plate sammen med All Ears-headliner Thurston Moore, en av Gustavssons mange mer eller mindre faste samarbeidspartnere - «både Fire! og The Thing trenger gjester for å komme videre», understreker Gustavsson. En helt spesiell gjest i 2012 var Neneh Cherry, som gjorde comeback sammen med Gustavsson og The Thing på albumet «The Cherry Thing», og de gjorde en serie allerede sagnomsuste konserter sammen. Nilssen-Love erklærte i fjor samarbeidet for avsluttet, men Gustavsson utelukker ikke at det blir mer:

- Vi vil nok finne nye prosjekter. Neneh er en god gammel venn av meg, og en av de beste sangerne jeg har jobbet med. Turneen vår var noe av det feteste jeg har gjort i mitt liv, det ville vært dumt om vi ikke fortsatte. Vi har ingen musikalske eller personlige motsetninger, understreker han.

bernt.erik.pedersen@dagsavisen.no

 

Fire! Festival

7.-8. januar, Nasjonal Jazzscene.

To kvelder der de 30 musikere i Fire! Orchestra framfører «Enter». 


ALL EARS-FESTIVALEN

9.-12. januar, Ny Musikk/Vulkan Arena/Henie Onstad Kunstsenter.

Årlig festival for improv, jazz, noise m.m. I år med bl.a. Thurston Moore, Ken Vandermark, John Tilbury og Eddie Provost.


FINNISH FUN

23.-25 januar, Nasjonal Jazzscene

Paal Nilssen-Love m/12 utvalgte unge musikere fra Finland og Norge


Paal Nilssen-Love Large Unit

30. januar Union Scene, Drammen, 31. januar, Nasjonal Jazzscene

Nilssen-Loves 11-manns drømmeband av unge norske musikere, satt sammen til Moldejazz i fjor, drar nå på Norgesturné med start i Drammen.

Nordisk Frijazzpass gir adgang til alle Nasjonal Jazzscenes frijazzkonserter i januar.