Ingen foto takk! Ryan Gosling og Angourie Rice jøglet med da Russell Crowe (til venstre) tok bilder av alle på pressekonferansen i Cannes. FOTO: MODE STEINKJER

I en sjanger for seg

- Jeg kjenner ingen annen metode enn Russell Crowe-metoden, svarer Russell Crowe når han blir spurt om seg selv som skuespiller.

CANNES (Dagsavisen): Det er mange rare filmer i Cannes, og selv om Shane Blacks nye «buddy»-komedie kanskje er det stikk motsatte av "rar", så er den definitivt en outsider i et festivalprogram som helst forsaker tull og tøys til fordel for kunstfilm og tunge dramaer. «The Nice Guys» er derimot ren sjangerfilm, en detektivkomedie med amerikanske stjerner i rollene, og sistnevnte, nærmere bestemt Russell Crowe og Ryan Gosling, bidrar definitivt til høy «tull og tøys»-faktor. De seriøse svarene fra Crowe og Gosling kunne telles på om lag en finger da de møtte pressen etter at filmen ble vist i festivalbyen, selvsagt utenfor konkurranse. De kjeklet om hvem av dem som er Batman og Robin, eller hvorvidt kjemien mellom dem er lastet ned fra en ny app. Og altså at stjernen fra «Gladiator», «L.A. Confidential» og «Et vakkert sinn» tror på Crowe-metoden og ikke noe metodeskuespill eller andre skolerte retninger.

- Jeg har vært skuespiller siden jeg var seks år. Og jeg sier som Spencer Tracy, alt du trenger å gjøre som skuespiller er å lære deg replikkene og sørge for å ikke dulte inn i møblene.

70-TALLET

Crowe og Gosling spiller to ikke helt vellykkede privatdetektiver som har samme oppdrag med å lete etter en forsvunnet ung kvinne i 70-tallets Los Angeles, i en film der replikkene sitter løst og tidskoloritten er like viktig som historien og kejmien mellom de to.

- Jeg spiller ikke politi, si meg, har du sett filmen? Sto det Shane Black på rulleteksten, murret Russell Crowe et par ganger til journalister som brukte terminologien "Buddy Cop"-komedie (politikomedie) om filmen.
- Jeg er en pengeinnkrever med ambisjoner, svarte Crowe da, mens det blir opp til regissør og manusforfatter Shane Black å holde styr på samtalen. Han er en sjanger i seg selv og definerte denne actionkomediesjangeren gjennom å skrive «Dødelig våpen»-filmene med Mel Gibson og Danny Glover i sin tid. Han gjorde sin «regidebut» i sin egen sjanger med «Kiss Kiss bang Bang» for 11 år siden. Nå er han tilbake.
-  Jeg ble inspirert av denne sorten detektivfilmer som Ron Howards «Night Shift», og jeg ble rørt over at det er mulig å fortelle en organisk og ekte historie om vennskapsbånd som fungerer på et slektskapsplan. Dette har detektivhistoriene, og jeg skylder stor takk til de mange pionerene som har holdt fakkelen tent, sier Black, som mener 1970-tallets Los Angeles er pefekt for en slik film også i dag.

DYNAMIKK

- Det utgjør et godt vindu inn i denne filmsjangeren, bare tenk på «Chinatown». På 70-tallet var Hollywood fortsatt en destinasjon for drømmere, men det var som en dronning på et skoleball, alt var på vei til å glippe. Beverly Hills var overtatt av glorete reklamer og Hollywood Boulevard av pornoindustrien. Det var sirener i gatene som ba barna om å gå hjem fordi det ikke var trygt å være ute, og dette er ikke mer enn førti år siden, sier Shane Black, og peker på den illusjonen av glamour og luksus som også var og er Hollywood.

De to typene March og Healey er en løs videreføring av figurene Murthaug og Riggs fra Dødelig våpen-filmene, eller en avart av Bud Spencer og Terence Hill, som de også ble kalt av en journalist i Cannes.

- Det jeg liker med buddy-sjangeren er at det handler om folk som har gitt opp og henger i en tynn tråd, og så kommer det noen som tror på dem og blir glade i dem i så stor grad at de etter hvert også lærer å sette pris på seg selv igjen. Dette er dynamikken i filmene og den eksisterer og fungerer fortsatt. Gleden jeg følte av å høre på jabbingen og naggingen mellom disse to er det jeg lever for, jeg kunne hørt på det resten av livet om så var, sier en smørblid Shane Black og peker på Crowe og Gosling, som for øvrig fikk følge på pressekonferansen av de litt mer tilbakeholdne skuespillerne Matt Bomer og Angourie Rice.

VOKST OPP MED BLACK

Og Gosling, de senere årene kjent fra filmer som «Drive» og «Maktens menn», kvitterer: - Det er fantastisk å kunne være med i en Shane Black-film, det er tross alt hans filmer jeg har vokst opp med sier han med et nikk til manusforfatter og regissør Shane Black.
- Det fine med Shane Black er at selv om det tar han mange år å skrive et manus som dette, så er det ikke et eksakt ferdig kart. Han er villig til å la oss utforske ting og bidra med våre ting når vi jobber, sier Russell Crowe.
- Og jeg ville vært idiot om jeg ikke lot disse fyrene her få lov til å komme med forslag og andre løsninger. Disse kan grunnreglene og de vet at skal du holde deg på toppen så må du få møkk på hendene innimellom, sier Black.