Film

Hyllet annerledesheten - «The Imitation Game» fikk en Oscar

Morten Tyldums «The Imitation Game» vil for all ettertid være en Oscar-vinner, mens «Birdman» ble beste film.

Oscar-statuetten til «The Imitation Game's» gikk til manusforfatter Graham Moore. Tyldums engelskspråklige debut var nominert i hele åtte kategorier, og vi tror den norske filmskaperen når han sier at han er fornøyd med det skulderklappet i seg selv. Den eneste «sikre» prisen på forhånd var nettopp manusprisen, som filmen da også fikk, og "The Imitation Game" er dermed den første engelskspråklige spillefilmen regissert av en nordmann som mottar Oscar.

Ingen pris til Kove

Tidligere Oscar-vinner Torill Kove, nominert for tredje gang i kategorien animert kortfilm, måtte derimot dra fra Hollywood uten Oscar, men forhåpentlig med enda mer velvilje fra en en bransje som gjerne ser at hun får laget en spillefilm fra sitt eget underfundige hverdagsunivers.

De to gjeveste Oscar-prisene, Beste regi og beste film kunne regissør Morten Tyldum gjøre lite med i et år som var tøffere og mindre oversiktlig enn på lenge. Begge gikk til den ene forhåndsfavoritten, «Birdman», regissert av Alejandro Gonzales Iñarritu. Ellers forløp Oscar-årgangen uten at en film utmerket seg som den store prisgrossisten, slik tilfellet ofte er. Den filmskaperen som har størst grunn til å være skuffet over Oscar 2015 og de stemmeberettigede i det amerikanske filmakademiet, er Richard Linklater. Hans «Boyhood» var multinominert og lenge storfavoritt til både Beste film og Beste regi. I ettertid vil diskusjonen garantert gå rundt hvorvidt filmen i det minste burde hatt en av prisenepå bekostning av «Birdman».​

Overraskelser

Selve showet og utdelingen hadde likevel sine overraskende sider. De kan best oppsummeres med de to ordene «stay different!» - vær annerledes! Det var oppfordringen til Graham Moore etter å ha vunnet prisen for beste manus basert på en eksisterende historie, og etter å ha innrømmet i takketalen at han forsøkte å ta sitt eget liv som 16-åring fordi han følte seg rar.

Det å være annerledes ble i det hele tatt en ledetråd gjennom natten for hvor Oscar-prisene skulle gå. Julianne Moore fikk skuespillerprisen for «Still Alice», om en middelaldrende kvinne som rammes av Alzheimers. Eddie Redmayne fikk skuespillerprisen i den mannlige kategorien for sin framstilling av en ung, sykdomsrammet Stephen Hawking. Manusprisen til Morten Tyldums «The Imitation Game» omfavner historien om Alan Turing, en homoseksuell outsider ødelagt av britiske myndigheter til tross for at han under krigen var geniet som knakk Enigma-koden. Strekker man uttrykket kan det også gjelde dokumentarvinneren «Citizen Four», om varsleren Edward Snowdon, og hele filmen «Grand Budapest Hotel», Wes Andersons storslagne film som fikk hele fire av de tekniske prisene. Dermed fikk den like mange som «Birdman», som i tillegg til de aller største prisene fikk for foto og originalmanus.

Borgerrettigheter

Et annet trekk ved Oscar-utdelingen var en tydelig politisk polemikk fra den stjernebesatte Oscar-salen og fra vinnere og inn i samfunnsdebatten i USA. Både kveldens vert Neil Patrick Harris og flere som presenterte programposter gjorde filmen «Selma», borgerrettigheter og Martin Luther King Jr. synlig hele showet gjennom. Et av showets sterkeste øyeblikk var Common og John Legends takketale for prisen til sangen «Glory» fra Selma, hvor de trakk borgerrettighetskampen fra Martin Luther King Jr fram til dagens samfunn hvor de sosiale forskjellene fortsatt har grobunn i diskriminering og hudfarge. Inarrity brukte på sin side takketalen blant annet til å hylle sine landsmenn i Mexico og kreve nye immigrasjonsregler for de som søker arbeid i USA. Patricia Arquette tok opp spørsmålet om likestilling i sin tale etter å ha vunnet den eneste prisen som gikk til Richard Linklaters «Boyhood», i kategorien kvinnelig birolle.

Verten er alltid det store samtaleemnet etter en Oscar-galla. Neil Patrick Harris har lang fartstid som komiker, skuespiller og ikke minst vert fra Tony Awards, og han brakte showbiz, Broadway og store doser frekkhet inn på Oscar-arenaen. Antagelig fikk han fast hyre i all framtid allerede etter første åpningsnummeret, med en naturlighet og en timing som ingen gjør han etter. Blant annet gjennom en betimelig «slip of the tounge» ved et aldri så lite hint om at årets Oscar var skammelig helhvit i nominasjonsrekkene.

Forhåndstips traff

Men vertskapet til side, det er vinnerne som er nattas hovedpersoner og mange av forhåndstipsene klokket inn som bestilt. En av de soleklare var J.K. Simmons, USAs hardest arbeidende film- og TV-skuespiller. Han fikk prisen for beste mannlige birolle, for rollen som tidenes mest skremmende trommeinstruktør i «Whiplash». Ikke like opplagt men likevel i favorittsjiktet var nevnte Patricia Arquette. Hun er en av USAs fineste skuespillere og skulle hatt statuett for lenge siden, men fikk den fortjent for «Boyhood». Pawel Pawlikowski fikk så oppskriftsmessig Oscar for beste fremmedspråklige film med sin «Ida», en film som på alle måter har de vakreste bildene blant de rundt 60 filmene som i år hadde fått en Oscar-nominasjon.

Tyldum: – Mer enn jeg hadde drømt om

Morten Tyldum sier Oscar-prisen hans film fikk, var mer enn han hadde håpet og drømt om da han lagde filmen.

En rørt Tyldum møtte et samlet norsk pressekorps etter Oscar-utdelingen mandag. Der ble det klart at Tyldums film «The Imitation Game» vant for beste tilrettelagte manus.

– Det var den jeg hadde mest tro på og håp om skulle vinne, sier en fornøyd Tyldum til norsk presse.

Manusforfatter Graham Moore holdt en sterk takketale da han mottok prisen.

– Det var kjempegøy og veldig emosjonelt med Graham. Vi har jobbet sammen lenge og sittet sammen i seks måneder i et rom. Det var velfortjent, og jeg syns han holdt den beste talen i kveld, sier Tyldum.

Den norske regissøren sier han nå skal sove «en dag eller to» før det bærer tilbake på jobb.

– Vi var nominert for beste regi og for beste film. Det å vinne for manuset, det er mye mer enn jeg hadde håpet på og drømt om da vi lagde denne filmen, sier Tyldum. (NTB)

Her er Oscar-vinnerne

Beste film: «Birdman»

Beste regi: Alejandro Gonzales Iñarritu for «Birdman».

Beste kvinnelige hovedrolle: Julianne Moore, «Still Alice»

Beste mannlige hovedrolle: Steve Redmayne, «The Theory Of Eeverything»

Beste mannlige birolle: J.K. Simmons for «Whiplash».

Beste kvinnelige birolle: Patricia Arquette for «Boyhood».

Beste manus (adapter): «The Imitation Game»

Beste manus (originalt): «Birdman»

Beste kostymer: «Grand Budapest Hotel»

Beste hår og make-up: «Grand Budapest Hotel"

Beste fremmedspråklige film: Ida

Beste animerte film: Big Hero 6

Beste foto: Emmanuel Lubezki for «Birdman»

Beste dokumentarfilm: "Citizen Four"

Beste kortfilm: «Phone Call»

Beste animerte kortfilm: Feast

Beste kortdokumentar: Veterans Press I

Beste sang: Common og John Legend – «Glory» (Selma)

Beste originalmusikk: Alexandre Desplat, Grand Budapest Hotel

Lydmiks: Whiplash

Lydredigering: American Sniper

Visuelle effekter: Interstellar

Produksjonsdesign: Grand Budapest Hotel

Beste klipp: Whiplash

Mer fra Dagsavisen