Kultur

Hva er en bok?

For første gang i norsk historie kåret Grafill i går «årets vakreste e-bok» under prisutdelingen Årets vakreste bok.

Interesseorganisasjonen for visuell kommunikasjon, Grafill, arrangerer årlig konkurransen Årets vakreste bok. Der konkurrerer norske illustratører om nettopp det: hvem har utformet den vakreste boken? I år fikk e-bøker for første gang være med og konkurrere i en egen kategori, i konkurransen som tidligere kun har vært reservert fysiske formater. Vinneren ble barneboken «Kubbe lager skyggeteater», skrevet og illustrert av Åshild Kanstad Johnsen. Daglig leder i Grafill, Martin Biehl, sier kategorien foreløpig kun er et eksperiment for 2014, men poengterer samtidig at de ser en svært positiv utvikling innen e-bokformatet.

Lang debatt

Biehl sier det har vært en mangeårig debatt i Grafill rundt hvorvidt e-boken skulle få være med i Årets vakreste bok.

- For hva er egentlig en bok?, spør Biehl retorisk.

- Er den et tredimensjonalt objekt i papir eller kan man definere en bok som en fortelling med en åpenbar start og slutt, som ikke avhenger av hvorvidt formatet er analogt eller digitalt?, fortsetter han.

Biehl og resten av organisasjonen falt til slutt ned på sistnevnte definisjon, noe Biehl selv er svært fornøyd med. Etter å ha sett vinnere i lignende kategorier for e-bøker under blant annet Barnebokmessen i Bologna, er han overbevist om at vinnerboken «Kubbe lager skyggeteater» ligger i internasjonal toppklasse når det kommer til formgivning av e-bøker.

- Og sånt må man sette pris på. E-bøker for særlig barn og unge er under voldsom utvikling her i Norge.

Biehl håper at stadig flere forlag nå tør å satse på utvikling av mer omfattende e-bøker, også for voksne.

- Vakre e-bøker trenger så absolutt ikke å være bare for barn. Bare se for deg potensialet i digitale utgaver av for eksempel kokebøker og reiseskildringer, sier han.

- Du vil jo nærmest kunne gå i samme fotspor som en reisebokforfatter, sier han entusiastisk.

På tide

At Grafill er med på å rette fokus mot utforming av e-bøker er veldig bra, synes Harald Fougner, redaktør i Gyldendal. Han har vært redaktør og prosjektleder for arbeidet med «Kubbe lager skyggeteater».

- Det finnes så mange subkategorier for tradisjonelle bøker i Årets vakreste bok, som lærebøker, barnebøker, sakprosa, og så videre. E-boken fortjener definitivt å bli løftet fram på samme måte, sier han.

Mange forbinder ofte e-bøker med lite annet enn pdf-varianter av vanlige bøker. «Kubbe lager skyggeteater» beveger seg derimot langt utenfor dette formatet, med vakre bilder, musikk, animasjoner og høy grad av interaktivitet mellom leser og bok. Fougner forteller at det følgelig har vært en svært omfattende prosess å ferdigstille «Kubbe lager skyggeteater».

- Grunnen til at sluttproduktet ble så bra som det ble, er at forfatteren har tenkt digitalt for historien hele tida, sier han.

- Kanstad Johnsen har illustrert og skrevet boken selv, og hele veien lagt opp til at dette skulle bli en digital fortelling, sier han.

At denne typen e-bøker legger opp til en såpass stor grad av interaktivitet med leseren var med på å bidra til Grafills umiddelbare skepsis til å inkludere e-bøker i sin konkurranse. For det er ikke alltid like lett å trekke klare linjer mellom e-bøker og for eksempel enkle dataspill. Fougner skjønner at noen kan kritisere e-bokens legitimitet i en bokkonkurranse på denne måten. Samtidig er han klar på at «Kubbe lager skyggeteater» definitivt er en bok og at interaktive e-bøker har en helt egen evne til å formidle historier.

- Jeg er veldig klar på det at det vi i forlagsbransjen gjør, er å lage bøker. Det er det vi kan. En e-bok er en bok med en interaktiv løsning, og ikke et spill. Det er selvsagt en balansegang her, men jeg tror på e-bokens egenart og hvordan den evner å engasjere leseren, sier han.

Kostbart

En utfordring med å lage såpass forseggjorte e-bøker som «Kubbe lager skyggeteater» er prisen de må selges for. «Kubbe lager skyggeteater» selges nå utelukkende i appstore og kan følgelig kun leses på nettbrett og smarttelefoner. Ifølge Fougner har det opparbeidet seg en såpass lav prisforventning i appstore at forlagene må prise seg veldig lavt for i det hele tatt å selge noe av e-bøkene sine. I Årets vakreste bok-juryens vurdering av årets e-bokvinner står det også at «Prisen på boka er latterlig lav når man tenker på de ressursene som må ha vært lagt ned i produksjonen. Her må det da være mer penger å tjene!»

- Dette er et problem som må tas tak i, sier Biehl.

- Jeg ser bøker som koster 150 kroner i papirutgaven, også koster de 35 kroner å kjøpe digitalt. Dersom en bok da bare skal komme ut i en digital utgave, sier det seg selv at det skal et voldsomt salg til før det der blir bærekraftig. Det gleder meg enormt at noen forlag allikevel går foran og satser på såpass imponerende e-bokutgivelser som «Kubbe lager skyggeteater», sier Biehl.

oda.faremo.lindholm@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen