Humoristisk alvor

Kultur

KUNST

Toril Rygh: «Deeper and Deeper»

Erik Snedsbøl: «Mountain Peaks and Ice Fields»

Mexikansk videokunst: «Life is Habit/Vida es habito»

19. august – 2. oktober Stenersenmuseet

Mexikansk videokunst surrealistisk alvor og ny museumsbutikk er blant det Stenersenmuseet kunne tilby betrakteren når Kunsthøsten startet i helgen.

Surrealisme humor men også vold og overgrep er stikkord for Erik Snedsbøl og Toril Rygh. På Stenersen er de to kunstnerne satt i dialog med hverandre i et eksperimentelt samarbeidsprosjekt. Snedsbøls arbeider bærer tittelen «Mountain Peaks and Ice Fields» mens Toril Ryghs arbeider er samlet under tittelen «Deeper and Deeper».

Motsetningsfullt

Rygh innleder utstillingen med skulpturen «Cleansing» et badekar utført i gips plassert på en skjør anretning. Ut av badekaret går en slange men noe avløp finnes ikke. Badekarets innside er dekket med elgskinn. «Cleansing» er motsetningsfullt. Det ved første øyekast trygge og «rene» blir utrygt eller «urent». Rygh kaster et skråblikk på vårt behov for å kontrollere den naturlige kroppen. «Wallflowers» består av et stort antall brystvorter skulpturert på veggen i en rigid komposisjon. Arrangert på galleriveggen i blir brystvortene fremmede urovekkende og komiske. Ryghs hovedverk i utstillingen er installasjonen «Cabin» en enkel hytte. I hytta befinner seg en lysboks med klinkekuler. På hytteveggen er det montert flyte-egg. Ryghs flyte-egg er imidlertid massivt støpte og slett ikke livreddende.

Gjennom vinduet i «Cabin» kan man se ut på et av Snedsbøls bidrag til utstillingen – en videoprojeksjon som viser en vandrende isbjørn. Det er imidlertid en bamse vi ser på enkle kamerabevegelser illuderer «levende» bevegelser. Isbjørnen går igjen i «Mountain Peaks and Ice Fields» en serie fotografier plassert i dialog med Ryghs «Cleansing». I disse fotografiene er bamsene er fremstilt som ransmenn eller terrorister iført strømpebuksehetter og gassmaske. Øynene er skjult bak svømmebriller rundt halsen på bamsene henger gullkjeder. I ett av bildene ser vi et slags operasjons-instrument i nærbilde en av bamsene gjennomgår en tilsynelatende en transformasjon i billedserien. Sammenstillingen av de uskyldige bamsene med gassmasken strømpe-hettene og det surrealistiske innslaget av svømmebriller utgjør en humoristisk komposisjon på samme tid som serien er et samfunnskritisk utspill i en kultur hvor det ikke finnes noe som er uskyldig og trygt.

Latter og ubehag

Dialogen mellom Rygh og Snedsbøl fungerer godt. Begge utfordrer betrakteren ved å koble sammen elementer som spiller på barndom og beskyttelse med elementer som forteller en historie om makt vold eller overgrep. Begge produserer flertydige verker som fremkaller både latter og ubehag. Rygh kan stiller inn i en feministisk kunstkontekst gjennom referanser som Meret Oppenheims pelskledde tekopp «Le dejeuner en fourre» eller Hannah Wilkes tyggegummiskulpturer som antydet kvinnelige kjønnsorganer.

Referansene til barndom og beskyttelse er også tradisjonelt kvinnelige tema innen kunsten. Her er forskjellen mellom Rygh og Snedsbøl tydelig for mens Rygh jobber mer med assosiasjoner til kropp og beskyttelse er Snedsbøl gutteaktig opptatt av referanser som action-man våpen jakt og vold – alt med et humoristisk-surrealistisk blikk.

«Life is habit»

I museets nederste etasje vises utstillingen «Life is Habit/Vida es habito» som presenterer ny mexikansk videokunst. Utstillingen er kuratert av Guillermo Santamarina ved El Museo Experimental El Eco i Mexico. Bidragene kommer fra 34 kunstnere og er delt inn i 6 konsepter som vises i hvert sitt rom. Mexico er et av U-landene i verden som er i raskest utvikling og et land med store samfunnsmessige og kulturelle utfordringer. Videoarbeidene i «Life is Habit» utgjør sosiologiske undersøkelser av den mexikanske kulturen og Mexicos forhold til USA. Tittelen som er hentet fra Samuel Beckett bærer et melankolsk budskap og vitner om at vi også får se undersøkelser av enkeltmenneskets repetitive hverdag.

Mauricio Guillen har filmet sine egne hender mens han skreller et eple inne på et fly i «No sharp objects». Med ett hører vi kapteinen fortelle at flyet er klar for nedstigning til Mexico City. Før kameraet skrus av hører vi også et par flyvertinner: «Sir....what are you doing?...». Filmen er enkel med et ironiserende budskap over amerikanernes anti-terror. Kunstneren selv ble arrestert da flyet landet.

I «La Virgen del asfalto» av Paulina Lasa undersøkes krasjet mellom en moderne undersøkende medeikultur og den mexikanske kulturen hvor mirakler og tro har vært viktige bestanddeler. Videoen er basert på en intervensjonistisk handling hvor en stensil ble laget for å spraye et bilde av La Virgen del Guadalupe i asfalten. Stedet ble straks «åpenbaringen» ble oppdaget lyst hellig og folk strømmet til. Etter noen ukers medieoppmerksomhet blir imidlertid stensilen funnet og det hele avslørt som falskneri.

Det er kort vei fra latter til at latteren sitter fast i halsen når man betrakter Lasas verk. Videokunsten blomstrer som uttrykk i Mexico for tiden og Santamarina er en anerkjent kurator i Mexico. Utvalget og sammenstillingene av videoene fungerer svært godt. Det ligger an til en sterk sesong på Stenersenmuseet denne høsten.