Kultur

Her skal konsertpianist Marino Formenti spille hele uka

Tolv timer hver dag, hele denne uka, sitter konsertpianist Marino Formenti i et galleri på Grunerløkka og spiller. Men er ’e teater?

Bilde 1 av 3

Se flere konsertbilder i vinduet over!

Tirsdag morgen, klokka er 10.00, og den italienske pianisten Marino Formenti låser opp døra til gallerilokalet i Øvrefoss 14 på Grunerløkka. Han rusler ut og setter en plakat foran døren: «Oslo Internasjonale Teaterfestival. Marino Formenti: Nowhere». En håndfull mennesker følger etter ham inn i lokalet. Så setter han seg ved flygelet, og begynner å spille et preludium av Bach, sakte og presist.

Slik skal han sitte og spille, for åpent hus, fra 10 til 22 hver dag denne uka. Dette er en del av Oslo Internasjonale Teaterfestival, som startet i går. Men er’e teater?

– Det er klart det er teater! Absolutt! Black Box er et teater, og vi vil utvide teaterbegrepet, fastslår Jon Refsdal Moe, avtroppende teatersjef på Black Box, som arrangerer den årlige teaterfestivalen.

Sier ingenting

Ute går folk forbi og titter inn i vinduene. Lyden av biler og fotgjengere som prater utenfor høres over musikken. Mellom stykkene reiser Formenti seg, tar en slurk kaffe, finner fram et notehefte, og skriver tittelen på stykket han skal spille, med kritt på veggen bak seg. Han går i gang med Morton Feldmans timelange «For Bunita Marcus». Gjennom uka skal veggen fylles med navn på komponister og stykker - Formenti spiller alt fra Satie og Chopin til Velvet Underground og Brian Eno. 
Rommet er innredet med madrasser og puter på gulvet, der folk sitter og lytter, mediterer, leser, drikker kaffe. Folk kan komme og være så lenge de vil, så lenge de er stille og skrur av mobilen. Det hele overføres live via YouTube.

Her kan du se og høre Marinos konserter live

I et hjørne av lokalet er det innredet en enkel seng - madrass med laken og pute bak en IKEA-seksjon. Formenti skal sove, spise og spille her inne helt fram til søndag kveld, uten å si et ord verken til publikum eller Black Box-personalet, som etpar ganger om dagen kommer med mat. Enkelte ganger kommuniserer han ved å skrive på gule post it-lapper.  
– Han snakker ikke med noen hele uka. Han ga beskjed før han gikk i gang: «OK, nå begynner jeg, så kan vi ta en øl på søndag», forteller Moe.

Les og se video: Nå er Bylarm i gang med 200 konserter over fire dager

Den nye Gould

Den italienske pianisten og dirigenten har spilt med ledende orkestre verden over, og høstet store lovord i internasjonal presse. Los Angeles Times har kalt ham «en Glenn Gould for det 21. århundre». Han har gjort sin «Nowhere»-performance flere ganger de siste årene, bl.a på Berliner Festspiele. Der holdt han på en måned. I Oslo finner konsertene sted i lokalene til Is It So Collective, Øvrefoss 14A, like ved Birkelunden på Grünerløkka, og er åpent fra 10 til 22 hver dag tirsdag til og med søndag.

– For meg er dette et scenekunstprosjekt, i arven etter 60-tallets tverrkunsteriske avant garde-tradisjon, som redefinerte teateret til å bare handle om det som finner sted mellom en utøver og en tilskuer. Det å dyrke et øyeblikk, framfor å framstille en fiksjon. John Cage kalte det han drev med for teater - «theater pieces», påpeker Moe.

– Formenti utfører en kunsterisk handling, som alle kan ta del i. Dette er også en gave til byen: En god pianist som spiller et variert program, gratis for alle som vil. Og det er både en meditasjon for Formenti, og et slags yoga-retreat midt i byen, sier Moe.

Bygd opp

Moe tiltrådte som sjef for Black Box i 2009, og har blant annet vært med og bygd opp Oslo Internasjonale Teaterfestival til en stor mønstring av ny scenekunst. 1. mai går han av og blir dekan ved kunsthøgskolen i Oslo. Han etterlater seg et teater som står sterkt, mener han:

– Vi er ikke et marginalt teater lenger. Mange av forestillingene våre har gått bra både nasjonalt og internasjonalt. Scener som Den Norske Opera og Dramatikkens hus har begynt å programmere dramatikk vi før var alene om. Vi er fremdeles et lite teater, men vi har større gjennomslagskraft enn publikumstallet skulle tilsi. Med Oslo Internasjonale Teaterfestival vil vi nå bredere ut. Dette er vårt utstillingsvindu.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Mer fra Dagsavisen