Film

Her er ­kulturlivets PR-byrå

PR-byrået Kulturmeglerne har presseansvar for Ibsenprisen, kulturdelen av Oslo-OL 2022, en rekke norske filmer, Grunnlovsjubileet 2014 og har laget kulturpolitisk strategi for Oslo kommune. - Vi vet hva pressen er opptatt av, reklamerer de.

«Vi vet hva pressen er opptatt av og hva som kjennetegner en god sak. Vårt omfattende kontaktnett i pressen inkluderer alt fra riksdekkende redaksjoner til lokale kulturjournalister.»

Dette skriver PR-byrået Kulturmeglerne på sine nettsider. Byrået, som har presseansvar for en rekke norske filmer, teateroppsetninger, platelanseringer og kulturpriser, tilbyr en rekke tjenester til aktører som ønsker medie­kontakt. Både presse- og informasjonsarbeid, internett og sosiale medier, strategiske tjenester og rådgivning, medietrening, prosjektledelse og produksjon samt ulike kampanjer er blant tjenestene byrådet tilbyr.

Dagsavisen har kikket på den omfattende kundelisten til byrået, som spenner seg bredt. Her er noe av det byrået har gjort de siste årene:

OL 2022

I OL-søknaden som Oslo eventuelt skal sende i januar 2015 skal det også inkluderes et fireårig kulturprogram med et budsjett på 1,2 milliarder kroner. Kulturmeglerne bistår Oslo2022 i å kartlegge ulike ideer, og avholder i disse dager workshops i hele landet.

Kulturstrategi 
for Oslo

Kulturmeglerne hadde i 2013 et prosjekt for Oslo kommune der de bisto kulturbyråden i Oslo med en strategi for vekst og verdiskapning i kulturnæringene i Oslo. Her inviterte de blant annet til sju åpne workshops, og lagde en rapport med 30 ulike tiltak, prosjekter og virkemidler de mente bør igangsettes. Rapporten ble lansert i februar.

Norsk film

Listen over norske filmer som har brukt Kulturmeglerne til pressehåndtering begynner å bli lang, og inkluderer blant andre Toronto-aktuelle «Mot naturen», «Jeg er din», «Kon-Tiki», «Kraftidioten», «Karsten og Petra»-filmene, «Kule Kidz gråter ikke», «Mormor og de åtte ungene», «Permafrost» og «Før snøen faller». I tillegg har Kulturmeglerne hatt ansvar for pressehåndtering rundt Filmfestivalen i Haugesund, samt Barnefilmfestivalen i Kristiansand som starter i dag.

Teater

Det er særlig blant de private teatrene at Kulturmeglerne blir brukt. Byrået har håndtert presse for «Skjønnheten og udyret» og «Pippi Langstrømpe» ved Christiania Teater, «Annie», «Spamalot» og «My Fair Lady» ved Folketeatret. I disse dager håndterer de også presse ved Journey to the East» på Caféteatret.

Musikk­arrangementer

Presse for Roskilde Festival, Notodden Blues Festival, Oslo Kammermusikkfestival, Hardanger Musikkfestival og Oscarsborg Operaen blir håndtert av Kulturmeglerne.

Kulturpriser

Ibsenprisen, som den siste tida har vært sterkt debattert, er blant prisene som Kulturmeglerne skriver pressemeldinger for. Det gjelder også Anders Jahres kulturpris og Foreningen Nordens språkpris.

Grunnlovs­jubileet

Kulturmeglerne bisto Stortinget og NRK Aktivum med pressekoordinering under de store TV-arrangementene 16. februar og 17. mai i år.

Artister

Artister som Frode Alnæs, Kari Bremnes, Carmen Villain, Rita Engedalen, Come Shine, Bettina Flater, Susanna Wallumrød, Karl Seglem og Paul Simmons har benyttet Kulturmeglerne i forbindelse med lanseringer.

Diverse

For øvrig står prosjekter og steder som Mathallen, Vulkan bigård laget av Snøhetta, Popsenteret, Norsk Militær Tattoo, ulike arrangementer ved Bærum Kulturhus, Gildes juleakevitt og Aspelin Ramms rehabilitering av Sven Oftedals vei 10 på listen over det Kulturmeglerne håndterer. De har også bistått med pressekoordinering til konferansen «Partnership for Change» med 300 næringslivstopper, forskere og politikere på gjestelista, samt utstillingen «Hva spiser verden» ved Nobels Fredssenter.

bente.rognan.gravklev@dagsavisen.no

- Påvirker mediedekningen

Færre og mindre spesialiserte kulturjournalister enn før gjør at Kulturmeglerne påvirker mediene, mener daglig leder Svanhild Sørensen.

– Vi har definitivt fått flere kunder de siste årene, og det handler om hvem som jobber hos oss, sier Svanhild Sørensen, daglig leder og partner i Kulturmeglerne.

Hun forteller at byrået har jobbet med kulturfeltet i 17 år, og de startet i utgangspunktet med filmlansering som forretningsidé.

– Vi hadde folk med erfaring fra filmbransjen og vi ønsket å være med på å profesjonalisere lanseringen. Så har vi tatt med oss de erfaringene og verktøyene vi hadde derfra til andre deler av kulturfeltet, sier hun.

Etter hvert har de også fått folk med kontakter både i musikkbransjen- og teaterbransjen.

– Nå mangler vi egentlig bare forlagsbransjen, men der har jo de store forlagene egne profesjonelle markedsavdelinger, sier Sørensen.

Påvirkning

– Vil du si at dere påvirker mediedekningen av kulturlivet når dere har så stor portefølje?

– Ja, jeg vil si at vi påvirker til en viss grad. Vi ønsker å løfte fram våre kunders prosjekter, og en kulturjournalist i dag er ikke så spesialisert som hun eller han var tidligere. Det vi gjør, er å løfte fram og synliggjøre de prosjektene vi
jobber med, og vi presenterer prosjektene for media. Hvorvidt pressen synes det er relevant eller ikke, varierer naturlig nok.

Økt bevissthet

– Er kulturlivet blitt mer opptatt av å ha et profesjonelt apparat til å håndtere pressen?

– Bevisstheten er blitt større. Kunstnere og kulturaktører kjenner det på kroppen i større grad enn før hvor viktig det er å bli sett og lagt merke til. Da vi startet opp kunne du kanskje gi ut plate og håpe på å bli plukket opp. I dag holder det ikke lenger. Nå må du legge en god plan for hvordan du skal synliggjøre ditt prosjekt. I tillegg er det færre journalister som skal håndtere mer informasjon enn før. Da har vi en funksjon ved at vi tilrettelegger litt, og hjelper kunstnerne å kommunisere sine prosjekter mer effektivt, sier Sørensen.

bente.rognan.gravklev@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen