Kultur

Her blir Lars Vaular kunstner

Han følger i fotsporene til Jan Erik Vold og Jan Garbarek: I helgen blir Lars Vaular den første rapperen som opptrer på HenieOnstad-senteret.

Bilde 1 av 2

– Det er kjempestas at jeg er første rapperen her. Det tar jeg til meg. Bob Dylan fikk den der litteraturprisen, jeg er her på Høvikodden. Det er kult, sier Lars Vaular.

Lørdag og søndag fremfører han bestillingsverket «Pyramiden», sammen med musikerne Kjetil Møster, Frode Flatland og Jørgen Træen, med lys og scenografi av Kyrre Heldal Karlsen. De siste dagene har de rigget til en storslått pyramide i HenieOnstad-senterets studiorom.

Vaular og saksofonisten Kjetil Møster har tidligere opptrådt med improvisasjon og tekst bl.a. under Moldejazz. Utgangspunktet for verket på Høvikodden er tekster skrevet av Lars Vaular. Men er’e rap? Kunst er det iallfall: Helt tilbake til starten på 60-tallet har HenieOnstad-senteret en lang tradisjon for tverrkunstneriske prosjekter med ledende norske og internasjonale musikere. Fra John Cage og Laurie Anderson, via 70-tallets jazz og poesi med størrelser som Jan Erik Vold og Jan Garbarek, til de siste årenes satsinger med bestillingsverk av blant andre Jenny Hval og Jim O’Rourke. Men Lars Vaular er den første rapperen som opptrer på Høvikodden.

– Som rapper og artist jobber Lars Vaular tverrkunstnerisk, både musikalsk, visuelt og konseptuelt. Gjennom musikk, video, foto og sceneopptreden jobber han med selvframstilling på en måte som føyer seg inn i HenieOnstad-senterets tverrkunstneriske tradisjon. Derfor var det naturlig å invitere Vaular og Kjetil Møster til å gjøre et bestillingsverk, med nyskrevet musikk og en egenkonstruert scenekonsept i form av denne pyramiden. Dette er en mulighet for Lars Vaular til å ta tekstene sine inn i en ny sammenheng, sier HenieOnstad-senterets produsent Kristoffer Kinden Endresen.

Spoken word

HenieOnstad-senteret beskriver selv «Pyramiden» som en konsertforestilling basert rundt spoken word-/poesi fra Lars Vaular.

– Jeg skriver ofte tekster som ikke blir til rap-tekster. Det skjer andre ting i tekstene minen når de ikke skal legges på en rap-beat. Men du vil fortsatt kjenne igjen stemmen min, sier Lars Vaular.

– Det jeg skriver om i teksten til «Pyramiden», er individet i kollektivet. Om hvordan du dras mellom din egen magefølelse og all informasjonen du blir matet med fra alle hold.

– Jeg skriver tekster som dette hele tiden. Da er det digg å kunne gjøre ting som dette. Jeg har hatt opplesninger to ganger før i år, men dette blir mer skikkelig, sier Vaular, og understreker:

– Jeg er ennå en rapper, men jeg er mer enn bare en rapper.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Videodagbok

Sist uke ble det annonsert at Lars Vaular skal avslutte neste års Øya-festival fra hovedscenen, som er en av de største spillejobbene i norsk musikkbransje.

I høst har Vaular laget videoserien «Ekte, mann»: En slags semi-fiktiv videodagbok fra Vaulars dagligliv, filmet hjemme med kone og barn, eller ute på rusletur med Leo Ajkic og andre kamerater.

– Videoene er jo meg. Og teksten i «Pyramiden»-forestillingen er også meg. Alt jeg gjør henger sammen. Uansett hvordan uttrykk jeg bruker er det noen felles temaer som går igjen, sier Vaular.

Nye låter

Nå jobber Vaular med nye låter, som han tenker å begynne å slippe fra januar/februar 2017.

– Kombinasjonen singel og video er den mest spennende måten å gi ut musikk på for meg. Før har jeg alltid konsentrert meg om album. Nå er markedet dreid seg mot enkeltlåter. Det passer meg godt. Nå kan jeg bruke tid på å rendyrke enkeltideer.

I oktober kom han med «Hearbreak Hotel» sammen med Vinz, fra duoen Nico & Vinz.

– Framover vil jeg gjerne gjøre mer samarbeidslåter. De siste tre årene har jeg nesten ikke hatt noen gjester på låtene mine. I år har jeg vært med på låter med Ingebjørg Bratland og Kaja Gunnufsen. Nå holder jeg på med låter sammen med Unge Ferrari. Det er mange unge rappere i Oslo jeg har lyst til å jobbe med. Og så vil jeg gjerne gjøre noe sammen med Stein Torleif Bjella, sier Lars Vaular.

Mer fra Dagsavisen