Kultur

Helmaks Oslo Pix-program – her er Dagsavisens filmanbefalinger

Oslo Pix byr på alt fra bråmodne oppvekstfilmer og nærgående artistdokumentarer, til mafia og norske Olsenbanden-kupp.

Dagsavisen anmelder

Bilde 1 av 5

Med den tredje utgaven av Oslo Pix har hovedstadsfestivalen funnet formen i spennet mellom store internasjonale filmfestivaler som Cannes, og den norske sommerstilla på kino. 2019-årgangen utmerker seg med et bredt program bestående av en god blanding nytt og nyskapende, og klassisk og folkelig. Sistnevnte kategori blir mildt sagt helmaks når Oslo Pix ruller ut hele Olsenbanden-katalogen på det brede kinolerretet med visninger av alle 14 filmene og en egen storslått gallavisning av «Olsenbanden for full musikk» fra 1976, med gjester, korps og feiring i festivalgata som Pix etablerer mellom Klingenberg og Saga Kino gjennom hele festivalperioden.

Les også: Dokutungt og kvinnesterkt Oslo Pix

I det hele tatt er det økt aktivitet under årets festival, med besøk av blant andre danske Trine Dyrholm i forbindelse med den danske filmen «Dronningen» og Fernando Meirelles i forbindelse med en visning av hans brasilianske suksess «City of God» fra 2002, en eksplosiv film som ikke er blitt mindre relevant med årene, fra et land som igjen er i verdens søkelys.

Politisk blir også gjensynet med «Alle presidentens menn» (1976), om hvordan The Washington Post avslørte det som i ettertiden er kjent som Watergate-skandalen som igje førte til president Nixons avgang. I forbindelse med visningen av Alan J. Pakulas film kommer Bob Woodward – som sammen med Carl Bernstein sto i spissen for avsløringene – til Oslo for å introdusere filmen og for å delta i panelsamtaler med norske journalister.

Les også: Han veltet Nixon. Nå jakter han Trump. Til sommeren besøker han Oslo

Artikkelen fotsetter under bildet.

###

Alle presidentens menn. Foto: Oslo Pix

Oslo Pix 2019 utmerker seg ellers med en rekke internasjonale og nordiske oppvekstfilmer, dramaer og komedier, samt dokumentarer som har vakt oppsikt på internasjonale festivaler. Blant dem er PJ Harvey-dokumentaren «A Dog Called Money», regissert av Seamus Murphy, som jobbet tett med den ikoniske artisten på hennes siste album- og kunstprosjekt «The Hope Six Demolition Project». Også vår hjemlige Aurora Aksnes blir å se i kinoformat under Pix, samme uke som hun slipper sitt nye album «A Different Kind Of Human – Step 2». Dokumentaren «En gang Aurora» har vært vist på NRK, men vises nå i en omklippet kinoversjon.

Les også: Aurora ble kronet til dronning på Sentrum Scene

Les også: Se bildene fra Aurora-konserten på Sentrum Scene

Fotballfans, eller i det hele tatt folk som er opptatt av hvordan livet kan arte seg, har også «Diego Maradona» i vente, den nye filmen fra «Amy»-regissør Asif Kapadia om verdens kanskje mest myteomspunne fotballspiller. I den politiske enden av dokumentarskalaen finner vi først og fremst «Gods of Molenbeek» av Reetta Huhtanen, som har sett nærmere på dem som bor i bydelen Molenbeek i Brussel, regnet som stedet der flere av jihadismens terrorister kom fra etter anslagene mot mål i Frankrike.

Les også om Maradona-filmen: Diego Maradona – engel og djevel

Her er Dagsavisens anbefalinger under Oslo Pix

«Unge Astrid»

Regi: Pernille Fischer Christensen

Filmen om en lite kjent periode i forfatteren Astrid Lindgrens liv har fått mye oppmerksomhet etter at familien kom med skarpe reaksjoner på hvordan regissør Pernille Fischer Christensen brakte hemmeligheter fram i lyset som selv noen av Lindgrens nærmeste etterkommere ikke hadde kjennskap til. Filmen er uansett et varmt og nært portrett av en ung journalist og forfatterspire, som gjennomgår sitt eget personlige drama forut for de mange dramatiske historiene hun selv skal skrive, og som skal trollbinde en hel verden av barn og voksne. Alba August spiller den unge Astrid med sterk innlevelse og en tilstedeværelse som viser hvilken eminent skuespiller hun er i ferd med å bli, og norske skuespillere som Maria Bonnevie og Henrik Rafaelsen bidrar til gode sideroller. Filmen skal ikke opp på kino i ordinær distribusjon i Norge, dessverre, så Oslo Pix blir en sjelden mulighet til å se dette vakkert filmende dramaet i stort format.

Les intervju med Alba August: Uredd, kul og sterk

«Alien: Den 8. passasjer»

Regi: Ridley Scott

Med denne science fiction-klassikeren minner Oslo Pix oss om at det er 40 år siden «Alien: Den 8. passasjer» fortalte oss at i verdensrommet kan ingen høre deg skrike. Skriking ble det i kinosalene og i all verdens kjellerstuer, og skriking kan det også bli på Oslo Pix når filmhistoriens kanskje mest perfekt beist igjen bryter gjennom «overflaten» og sørger for en katt og mus-jakt om bord på romskipet Nostromo som man knapt har sett maken til siden (bortsett fra i Alien-oppfølgerne) og som gjorde Sigourney Weaver til et filmikon med holdbarhet langt utover sin egen generasjon.

Les også: Nærkontakt av blodig grad

«Eight Grade»

Regi: Bo Burnham

Å være ung er for jævlig, men det går heldigvis over. Alle generasjoner med utilpasse tenåringer får sin film, og Z-generasjonen har fått «Eighth Grade». Fra Dagsavisens anmeldelse, som belønnet «Eight Grade» med en 5-er, het det: «Å være tretten år er å eksistere i en tilstand av konstant usikkerhet og pinlighet, ofte i full offentlighet. Nå mer enn noensinne i menneskehetens historie. (…) Å være tenåring er alltid vanskelig, men det virker direkte skremmende i disse tider. «Eight Grade» gir oss en tidvis ubehagelig, tidvis festlig stemningsrapport om hvordan det er å vokse opp som keitete, kvisete tenåring i en tid der sosiale medier dominerer hverdagen og internett alltid har vært der.

Les anmeldelsen: «Eight Grade»: Pinlig i full offentlighet

«Her Smell»

Regi: Alex Ross Perry

Bare tanken på å se Elisabeth Moss (fra «Mad Men», «A Handmaid's Tale») som kokainbefengt, utagerende punkstjerne er verdt denne filmen alene. Her spiller hun Becky, frontfigur i bandet Something She og en skikkelse som bør være gjenkjennelig for de fleste som har et nært forhold til musikkscenens mange fallgruver. Som musikkfilm er dette langt unna de polerte portrettene vi blant annet har sett i «A Star Is Born», og kanskje handler det ikke så mye om musikken som å redde seg selv fra en tilværelse som ikke er like morsom å oppleve når man virkelig er på bunnen som når man synger om å være på vei dit.

Les intervju med Elisabeth Moss: Moss tar grep om egen karriere

«En gang Aurora»

Regi: Benjamin Langeland og Stian Servoss

«En gang Aurora» er et nært og samtidig annerledes dokumentarportrett av en eksepsjonell og nettopp annerledes artist. Aurora Aksnes – eller bare Aurora – er i ferd med å få en internasjonal karriere og fanbase få andre norske artister har opplevd. Regissørenes flue på veggen-taktikk gir oss innsyn både møte med fansen, også de vanskelige aspektene ved denne siden av det å være artist, og i hvordan Aurora i sterk grad tar styring over sin karriere, som en artist med stor integritet og i stadig konflikt med både indre og ytre demoner og plateselskap og manager.

Artikkelen fotsetter under bildet.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Fra filmen om Aurora. Foto: Oslo Pix

«The Beach Bum»

Regi: Harmony Korine

Harmony Korine er fra før mest kjent som manusforfatter til «Kids» og regissøren av «Spring Breakers», men har ellers vært det man diplomatisk sagt regner som ustadig. Med «The Beach Bum» har han fått med seg Matthew McConaughey på laget, som nok en gang gjør en rolle på siden av samfunnet – og seg selv. Med jointen innen rekkevidde og med Snoop Dogg på laget portretterer han en «stoner»-boms som lever av å være den store overfladiske underholderen på livets store overfladiske fest, og som samtidig forsøker å fullføre sin første roman. Det er mildt sagt fargerikt på overflaten, så vi filmen vise hva som beveger seg under galskapen.

Artikkelen fotsetter under bildet.

Matthew McConaughey er tidenes strandboms i «The Beach Bum» som vises under filmfestivalen Oslo Pix denne uken. ALLE FOTO: OSLO PIX

The Beach Bum. Foto: Oslo Pix

Les også: Flyr høyt med «Rocketman»

«Shooting The Mafia»

Regi: Kim Longinotto

Det er høyst forståelig at den erfarne britiske dokumentarfilmskaperen falt for ideen om å lage film om den italienske fotografen Letizia Battaglia. Ingen har som Battaglia maktet å dokumentere den sicilianske mafiaen så nært, ømt, brutalt og realistisk, og selv i dag er hennes bilder med på å slå i stykker forskjønnelsen og mytedannelsen av forbrytersyndikatenes mest voldelige tid i Palermo, Corleone og andre byområder på Sicilia. Etter at hun hadde tilbrakt noen år i Milano, flyttet den nå over 80 år gamle reportasjefotografen tilbake til hjemtraktene midt på 1970-tallet og begynte å arbeide for venstresidens avis L’Ora i Palermo. De neste tre tiårene skulle hun dekke alt fra hverdagsliv til opptil fire-fem mord daglig satt i scene av mafiaen. Bildene hennes er i dag verdensberømte, historien hennes unik.

Les også: «Fast City»: Morten Andersens Oslo – 20 år senere

Oslo Pix (3.- 9. juni) viser filmer på Saga kino, Klingenberg kino og Vega Scene. For program og tider, se oslopix.no