«Solaris korrigert» av Øyvind Rimbereid og regi ved Peer Perez Øian mottok Heddaprisen 2016 i kategorien «Årets forestilling» og Ane Dahl Torp ble tildelt prisen som beste kvinnelige skuespiller. Ektemannen Sjur Miljeteig ble hedret for sitt audiovisuelle design.

Hedda priset de modige

«Solaris korrigert» og Nordahl Grieg-stykket «Vår ære/vår makt» gjorde rent bord da årets beste sceneprestasjoner ble kåret av Heddajuryen.

 

Ane Dahl Torp og Sjur Miljeteigs innsats i «Solaris korrigert», regissert av Peer Perez Øyan, bidro til at de ambisiøse teatereksperimentet ble den ene store vinneren da Heddaprisene ble utdelt i en seremoni på Nationaltheatret søndag kveld. Ikke bare ble stykket kåret til «Årets forestilling». Ane Dahl Torp og ektemannen Sjur Miljeteig kunne også hente hjem hver sin individuelle pris, henholdsvis for Beste kvinnelige skuespiller for rollen som Aig, og for musikken i klassen beste audiovisuelle design. Stykket ble for øvrig satt opp på Det Norske Teatrets hovedscene etter Ane Dahl Torps initiativ, i kjølvannet av ekteparets suksess med den mindre oppsetningen «Haugtussa».

Les Dagsavisens anmeldelse av «Solaris korrigert»: En fabelaktig visjon

Solaris

Da Heddanominasjonene ble offentliggjort i vår ble «Solaris Korrigert» brukt som et eksempel på hvordan teatrene belønner de modige produksjonene. «Solaris korrigert» er skrevet på et helt særegent språk basert på norsk, engelsk og lokal Stavanger-dialekt, basert på den futuristiske diktsyklusen over et katastroferammet Olje-Norge av Øyvind Rimbereid. Ved å legge stykket til Hovudscenen, ble det også tillagt en ekstra dimensjon til en forestilling mange automatisk ville sett for seg på en mindre scene. Da stykket ble anmeldt i Dagsavisen het det at det er «utfordrende og lekent, humoristisk antydende og filosofisk forankret i vår egen samtids undring over om det finnes en «Seifa botten» for menneskeheten. Ane Dahl Torp løfter alene denne undringen opp på et allment og dypt humanistisk nivå, som når Aig i drømmene ser seg selv i en astroide på vei vekk fra vårt solsystem, for aldri mer returnere: «VUL det einsame i uss da fersvinna?».

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Bergens oppvask

Regiprisen gikk til Hedda-kveldens andre store vinner, Tore Vagn Lid og hans oppsetning av Nordahl Griegs «Vår ære/vår makt» på Den Nationale Scene i Bergen. I likhet med «Solaris Korrigert» fikk oppsetningen hele tre Heddapriser på kjøpet av kjempekritikker etter premieren på DNS. Stykket skapte en påfølgende debatt for sin utforskning av hvordan Griegs kontroversielle tekst fra 1935 lar seg innpasse i vår egen samtid ut fra dens omgang med byens overklasse, med krigsprofitørene og med de samfunnsmessige mekanismene som gjør at noen tjener seg rike på andres bekostning. Tore Vagn Lid og Cecilie Løveid fikk Heddas manuspris for tekstarbeidet «Vår øre/vår makt». Det fikk massiv oppmerksomhet både i teatarets egne fora og i avisspaltene etter premieren på Den Nationale Scene, da siviløkonom Johan Fredrik Odfjell hevdet at stykket framstilte hans bestefar, skipsreder Fredrik Odfjell, på en ufordelaktig måte gjennom å indikere at Odfjell var blant rederne Nordahl Grieg hadde i tankene da han opprinnelig skrev stykket. I tillegg til de øvrige prisene til «Vår ære/vår makt» ble Olav Myrtvedt priset for stykkets scenografi og kostymer.

Kåre Conradi

I klassen Beste mannlige skuespiller gikk prisen til en av Nationaltheatrets egne, Kåre Conradi i rollen som kongen selv i Kjersti Horns oppsetning av Shakespeares «Richard III». Conradi returnerte til Nationaltheatret og Richard III-rollen i februar, etter at han i en tid hadde spilt Shakespeare i London. Conradis Heddapris ble forøvrig den eneste som gikk til Nationaltheatret dette året, mens Det Norske Teatret også kan smykke seg med den mannlige medspillerprisen ettersom Per Schaanning fikk Hedda for rollen som Karl i «Fulle folk» av Ivan Vyrypajev. Verdt å merke seg er den kvinnelige medspillerprisen som gik til Mari Hauge Einbu, nyutdannet fra Teaterhøgskolen i 2015, som går rett hen og vinner en Heddapris for sin rolle i «Armod og edelt sinn» på Trøndelag Teater, som ga henne fast engasjement idet hun gikk ut av skolen.

Les Dagsavisens anmeldelse av «Richard III»: Shakespeare-tablå i to akter