Kultur

Handelens nye klær

Før nøyde vi oss med nyttårssalg, vår- og høstsalg. Nå har vi fått køkultur, resalg og Black Friday.

Bilde 1 av 5

Av Sissel Hoffengh og Espen Rusdal

Sist klesbutikken YME på Karl Johan la ut 30 par av Kanye Wests nye sko for salg to uker tilbake, ble det kø fra onsdag til lørdag. Butikken hadde 30 par sko av typen Adidas Yeezy Boost 350 til den nette sum av 2.300 kroner for salg. Og 150 personer stilte seg opp på rekke og rad utenfor handlesenteret Paleet med håp om å ble eiere av et par sko som de eventuelt kan selge for 8.000 kroner på nettet.

Følg køsittingen fra dag til dag i egen sak lenger ned!

LARS WEST JOHNSEN: «I dag er det igjen duket for den gode norske tradisjonen Black Friday»

Tjener godt

Når det gjelder merkevarene som får folk til å stå i kø i både time- og dagevis, dreier det seg i første rekke om opphaussede samarbeidskonsepter mellom kjendiser og tradisjonelle merkevareleverandører. Oftest i form av klær og sko, som går som varmt hvetebrød over hele verden godt hjulpet av sosiale medier.

For noen er det blitt en jobb å stå i kø. De ivrigste reiser langt og køer gjerne i en uke i strekk for de riktige varene, mange av dem med ønsker om å selge varene videre med god fortjeneste. Å videreselge varene på nett er blitt big business, drevne såkalte re-sellers vet at det er titusenvis av kroner å tjene på de rette innkjøpene – ofte så mye at de i mange tilfeller har råd til å betale folk til å stå i kø for dem.

Ett av de råeste eksemplene på resalg er den perlebroderte kjolen fra H & M Balmain-kolleksjonen som ble lansert av supermodell og realitystjernen Kendall Jenner. Den ble lagt ut for salg i oktober. Et kvikt søk på eBay viser at kjolen, som i butikk kostet 4.999 kroner og var den dyreste i kolleksjonen, nå går for det firedobbelte og mer på eBay.

LES OGSÅ: Vi kommer til å julehandle for 10.700 kroner hver i år

Ingen tradisjon

I Norge har vi gradvis adoptert amerikanske tradisjoner som Valentindagen og Halloween. Thanksgiving er foreløpig ikke stort her hjemme, men med innføringen av den amerikanske salgsdagen Black Friday ser selvsagt handelsstanden nok en mulighet til å skape kø blant kjøpeglade nordmenn.

I USA er Black Friday tradisjonelt fredagen etter Thanksgiving, en handledag som er berømt for sine ekstra lave tilbud med opp til 70 prosent avslag på mange varer. I Norge har vi ikke noe tradisjonelt forhold til Black Friday, og det gjenspeiles i flere av butikkens elleville plakater som utbasunerer at: «Vi har Black Friday – hele uka!». Ikke alle er like entusiastiske.

– Vi trenger ikke Black Friday. Det er jo næringslivet som har funnet på denne skikken og at vi skal importere den til Norge. De gjør det kun for å hausse opp stemningen før julehandelen. Det er det motsatte budskapet av hva verden trenger, sier leder Arild Hermstad i Framtiden i våre hender.

– Vi har ingen grunn til å ha en så omfattende julehandel som vi det har. Næringslivet kan sette ned prisene og kalle det salg, eller Black Friday. Folk strømmer til butikken når de tror det er billig. Det er nesten nytteløst å kjempe imot. Det norske forbruket er høyt og særlig rundt jul trenger vi fokus på mer bærekraftige julegaver og juleshopping, legger Hermstad til.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Ignorer det

– Hva er bærekraftige julehandel- og presanger?

– For det første kan vi tenke oss om før vi løper i butikken og kjøper ting. Vi kan endre fokuset på julepresanger fra materielle ting til koselige små konvolutter med billetter, tjenester eller den type tjenester som er miljøvennlige. Om det var teaterbransjen eller svømmehallene som solgte årskort på billigsalg, så hadde det vært helt supert, men det er varehandelen som prøver å sette seg selv i fokus før jul, sier Hermstad.

– Det som er veldig rart er at Black Friday er knyttet til den amerikanske tradisjonen Thanksgiving, noe vi ikke feirer her, og det er litt merkelig at vi skal ha salg før jul. I Norge har vi hatt nyttårssalg. Det var det en slags logikk i, mener Hermstad.

– Hva kan man gjøre?

– Mitt råd er å ignorere det hele. Om du ikke visste at du hadde dette behovet, går det sikkert helt fint å overse, sier Hermstad.

Livet i kø

Sist la ut Kanye Wests sko for salg, ble det kø i nesten en uke. Køen luksusbutikken YME i Oslo  strakte seg oppover gaten og rundt hjørnet i Rosenkrantz’ gate da Kanye Wests sko skulle legges ut for salg, og betingelsene var som følger: de ti første var garantert kjøp. Resten skulle avgjøres ved loddtrekning. Flere av de frammøtte hadde reist langt, ett par helt fra Japan, for å kapre seg et par av de gjeve skoene. Dagsavisen stilte seg i kø for å sjekke temperaturen hos skoentusiastene.

LES OG SE VIDEO: I kø for Kanye

Onsdag

Onsdag møtte de første opp. Yme i Paleet fikk inn 30 par sko og de ti første i køen var sikret et par. De resterende 20 parene ble solgt i en såkalt raffle, som det heter i samleruniverset, eller loddtrekning på norsk.

– Vi sitter her og venter på et par sko som kommer lørdag, forklarer Abbe.

– Men hvorfor er skoene så spesielle?

– Jeg vet ikke, du må bare se dem, så faller du, sier Auror.

– Folk vil ha ting de ikke kan få, legger Remi til.

Og det er her hemmeligheten ligger, Yeezy 350 produseres i begrenset antall og det er et fåtall steder i verden som fører skoene som er produsert i samarbeid med Adidas. Kanye West, som er rapper og musikkprodusent til daglig, har uttalt at han ønsker hans design skal være bredt tilgjengelig, men enn så lenge er det ikke slik.

Remi er blant dem som ikke skal beholde skoene selv, nei, han skal selge dem videre.

– Det er ikke så mange som er klar over dette enda, sier Remi, som kan tjene 5.000 kroner ved å sitte i kø.

Auror og Abbe derimot skal bruke skoene selv.

– Ja, for meg er mote viktig. Jeg bruker tid og penger på det her. Noen kan mene det er dumt, forklarer Abbe.

Torsdag

Etter et døgn i kø, er det flere trøtte ansikter å se utenfor Yme. Butikken har rigget til med strøm for dem i køen.

– De får ladet telefoner for eksempel, forteller avdelingsleder Fredrik Johansson.

Kulda er satt inn i Norge, men løsningen er da en varmeovn, som de fremste i køen har plugget inn.

Fredag

– I natt var det noen kastet en sneip på oss, forteller Remi.

– Flere tror vi er flyktninger som sitter i kø, forteller Abbe.

– Vi fikk penger av flere i natt, legger han til.

Politiet var innom i løpet av natten og gjorde det klart at det ikke er lov til å sove på Karl Johans gate.

– Nå sover vi på skift på dagen, sier Abbe, som fortsatt er nummer tre i køen.

Remi ligger og sover på fortauet.

Fredag kveld er det kommet enda to til, altså nummer elleve og 12 i køen. Verken russiske Sasha eller kompisen hans, forventet å få kjøpe sko, men et lodd skulle de i hvert få tak i.

– Vi er de eneste som sover i køen her for raffle, ler Sasha.

Utover natten er det stadig flere som dukker opp i køen, enda de vet at det er kun en loddtrekning de kan håpe på.

Lørdag

Så var dagen her. Klokken er ni, en time før åpning, og køen strekker seg godt nedover Karl Johans gate.

Det var tydelig at mange her ville gå skuffet hjem. Og utbruddene til de bakerste var store da de siste loddene ble delt ut. Omtrent 50 stykker måtte reise hjem. Av de hundre som fikk lodd var det altså kun 20 som fikk kjøpe sko. Veldig få av dem fikk sko i sin størrelse og en stor andel havner til salgs på nettet.

Helt foran i køen var det god stemning og selfiebonanza. Auror, Abbe og Remi skulle endelig så seg sine sko og smileyen satt løst.

Auror, som har sittet på fortauet i nesten fire døgn har endelig fått et par av Yeezy Boost 350 Moonrock i hendene. Oppdraget er fullført.

– Jeg er så glad, smilte Auror med sine Yeezy Boost 350 i hendene.

– Men har du bestemt deg for når du skal bruke dem?

– Nei, jeg har ikke det smiler hun.

Utenfor er det feststemning og de heldige som endte opp med sko poserer på bilder og viser fram kuppet sitt til resten av køen som i spenning håper at nettopp deres nummer blir ropt opp.

– Det er gøy når det skjer noe i butikken. Det er liv i gaten utenfor og flere legger merke til oss, sier avdelingsleder Fredrik Johansson.

Etter planen skulle det slippes nye sko Black Friday, Yeezy Boost 750, men de er nå utsatt til 5. desember.

– Da er det kø på meg igjen, gliser Abbe.

«Resellers»

Stadig flere produkter, særlig i mote- og leketøys-bransjen, selges til overpris på eBay og lignende sider. Dette fordi de produseres i begrenset antall og omsettes fra få butikker.

I Asia er det utbredt der butikker som A Bathing Ape (BAPE), Neighborhood og Undercover, men også mer kjente merker som Nike, Adidas, Supreme og andre har lange køer. Særlig gjelder dette når de slipper produkter i samarbeid med andre, såkalte collabs. Nylig var det flere tusen i kø i Asia for å kjøpe leketøy fra Transformers laget i samarbeid med BAPE. Det samme skjedde med Asics som slapp sko i samarbeid med BAPE. Noen uker senere laget BAPE egne haifigurer og tusenvis sto i kø. Kanye Wests sko i samarbeid med, Yeezy 350 spesielt, er populære og selges for fire ganger prisen på nettet.

Det er mulig å by på plasser i køen på eBay, for eksempel. For 7.000 kroner får du et par Yeezy Boost 350 i din størrelse. Ikke noen liten fortjeneste for et par dager i kø og for mange er dette et levebrød.

Da trenden oppsto forsøkte butikkene å hindre dette ved å kreve at kundene kun fikk kjøpe en vare om den var i kundens størrelse og kun en av hver. Problemet oppstår når majoriteten av køen er innleide krefter som kun er der for å selge videre, eller står i kø for andre. Dette skaper nemlig en etterspørsel for falske produkter, men å stå i kø gir samtidig inntekt for mange. Flere lever av dette og blir leid inn for å stå i kø.

Det er den stadig økende middelklassen i Kina som får skylda. Luksusvarer som Louis Vuitton koster sågar mer der enn i Europa.

Enkelte varer kan selges for ti ganger ordinær pris.

Mer fra Dagsavisen