Scene

Graver i familiehemmeligheter

Dette kan slå begge veier, sier regissør og huskunstner ved Nationaltheatret Kjersti Horn. I januar setter hun opp familiedramaet «Natten er dagens mor» med sin egen mor blant hovedrollene.

- Det er vel et ganske perverst valg, sier Kjersti Horn fra scenekanten når hun snakker om stykket hun skal sette opp om få måneder på Nationaltheatret. «Natten er dagens mor» er et brutalt familiedrama om en mor, en far og to sønner som driver et hotell i Skåne. Det er den svenske dramatikeren Lars Norén som har skrevet stykket, som skal være selvbiografisk.

Her følger vi familien gjennom et døgn og får innsikt i løgner, rusmisbruk og svik. Far spilles av Terje Strømdahl, de to sønnene spilles av Emil Johnsen og Glenn André Kaada, mens mor spilles av Kjersti Horns egen mor: Ellen Horn.

Foreldre og barn

- For meg var det tydelig at det var hun som måtte spille denne rollen hvis vi skulle gjøre stykket. Jeg synes det er et interessant kunstnerisk eksperiment. Det er en krevende intimitet som er grenseløs, og det kan slå begge veier. Men jeg synes det er interessant å se hva Ellen kan gjøre med rollen, sier Horn.

Nationaltheatret lanserte alle sine vårforestillinger i går, og det er ikke bare i Horns forestilling at relasjoner mellom foreldre og barn tas opp. I april dukker Finn Schau opp med en forestilling om sin egen far, og hans krigsinnsats.

- Det er ikke alle ting man vil vite om sine foreldre, sa Schau da han fortalte om forestillingen.

Sånn er det kanskje for de fleste, mener Kjersti Horn.

- Det vil nok alltid være sånn. Og det er heller ikke nødvendig for vår prosess. Men det er mye jeg vet som jeg ikke ville visst, sier hun.

Familiedrama

I høst har Nationaltheatret lagt bak seg en Ibsenfestival der de har satt opp klassiker etter klassiker. De aller fleste med familien som rammeverk for handlingen. Vårprogrammet omtaler Nationaltheatret som «de store spørsmålenes vår».

- Familien virker nærmest som en utømmelig kilde til dramatikk. Hvorfor er det sånn?

- Det er livet. Alle lukker en dør hjemme, og bak den foregår det ting man tror bare skjer hos seg selv. Det er noe som angår alle mennesker, og det næreste vi har. Stein Winge sa en gang at familien er et farlig sted. Det er det. Det er det farligste stedet som får størst ringvirkninger for deg som person, sier Ellen Horn.

Hun er nå tilbake i Nationaltheatrets ensemble, og trer av som Riksteatrets sjef til våren. Forestillingen «Natten er dagens mor» skal reise med Riksteatret rundt i Norge etter at den har hatt premiere.

Blir spurt om mor

Etter at hun ble uteksaminert fra Dramatiska institutet i Stockholm i 2006 har Kjersti Horn fått oppmerksomhet for en rekke produksjoner. I fjor satt hun blant annet opp «Styrtet engel» av Per Olov Enquist på Nationaltheatret, og hun regisserte også suksessmusikalen «Spring Awakening» på Det Norske Teatret. I intervjuer blir hun gjerne spurt om forholdet til sin mor, og i et portrettintervju med Dagbladet Magasinet i 2010, sa hun:

«Jeg har vært heldig med foreldrene mine. Pappa og jeg har alltid hatt et nært forhold. Jeg har for så vidt også hatt det med mamma, men hun drev med så mye annet. Så på en måte har jeg alltid lengtet etter å være mer sammen med henne. At jeg har valgt en karriere innen teateret kan skyldes et ønske om å komme enda nærmere dem».

Volden og kjærligheten

Kjersti Horn er blitt kjent for å ha en personlig inngang til stykkene hun regisserer.

- Men jeg har ikke jobbet med noe så familierelatert før. Det går ikke an å gjøre dette uten å bli personlig, sier hun. Men både mor og datter understreker at stykket ikke handler om dem to, selv om de kanskje bruker av egne erfaringer.

- Stykket handler også vel så mye om rus og en familie som er helt ødelagt av rus. Dette er et av de største samfunnsproblemene vi har. Det ligger mye skam i det, sier Ellen Horn.

- Det handler også om hvor vanskelig det er å gi og ta kjærlighet, selv i en intim setting. Derfor peker det også utover familien, for det handler om volden mennesker utøver mot hverandre, sier Kjersti Horn.

- Det er dét som er kjærlighetens yin og yang. Man gjør hverandre godt og vondt, sier Ellen Horn.

- Går det an å være mor og datter uten å gjøre hverandre vondt?

- Egentlig ikke, sier Kjersti Horn.

bente.rognan.gravklev@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen