Kultur

Gösta: Sår svensk tilstand

«Gösta» er absurd og sår komedie, som nesten blir litt for mye av det vonde.«Forlåt», sier de i «Gösta», igjen og igjen og igjen. De ber veldig mye om unnskyldning i denne første svenske TV-serien fra HBO. Her er det mange som har mye å unnskylde seg for, i en komedie som slett ikke er noe sommerlett lystspill fra folkhemmet.

5

TV-DRAMA

«Gösta»

HBO NORDIC

Premiere mandag 1. juli

Gösta (Vilhelm Blomgren) omringes av folk som krever noe, blant dem faren hans (Mattias Silvell), hans hjelpeløse kjæreste Melissa (Amy Deasismont) og vennen Jonas (Gustav Berg). FOTO: HBO

Gösta (Vilhelm Blomgren) omringes av folk som krever noe, blant dem faren hans (Mattias Silvell), hans hjelpeløse kjæreste Melissa (Amy Deasismont) og vennen Jonas (Gustav Berg). FOTO: HBO

«Gösta» er Lukas Moodyssons første TV-prosjekt siden hans briljante «Det nye landet» gikk på SVT og NRK i år 2000. Det har skjedd mye på dramafronten på disse 19 år, men «Gösta» er like fullt en moderne serie, som plasserer seg i den smalere komedie-genren.

Hovedpersonen Gösta (Vilhelm Blomgren) er en ung, nyutdannet psykolog med jobb i barne- og ungdomspsykiatrien i Småland et sted. Han sier aldri nei, og det er nok hans største problem. Gösta er verdens snilleste mann, velmenende og god som dagen er lang. I tillegg til å mangle den viktige evnen til å si nei og sette grenser – for han omgis av mennesker som vet å kreve sitt av ham uten stopp – strekker Gösta seg også lenger enn hva sunt er for å hjelpe andre, også de som egentlig ikke ber ham om noe. Gösta klarer verken si nei eller tenke på seg selv.

Les også: Superheltene er ikke ferdig med kampen: Se den lange lista over nye filmer og serier (DA+)

Han vil bare alles beste, hele tida. Denne Gösta kan godt være Lukas Moodyssons kommentar til tidsånden, for den stakkars fyren er jo den gode samaritan, en velmenende og selvoppofrende person, en sånn det ikke nødvendigvis går godt med i vårt egofikserte selfie-samfunn. Gösta bor i et gammelt trehus på den svenske landsbygda, på et sånt sted som vi sverigeferierende ville kalt et torp, men som for Gösta blir alt annet et fredelig paradis. Hans manglende evne til grensesetting gjør at han invaderes konstant av krevende folk, fra kjæresten Melissa, faren og moren til BUP-klient Sara og flyktningen Hussein på loftet.

Serien byr på den beklemmende humoren som ble mainstream med «The Office» og Larry Davids «Curb Your Enthusiasm», bare uten den skarpe og slemme satiren over menneskehetens negative sider.

I stedet er skildignen av menneskene mer underfundig og empatisk, av det mer lasse åbergske slaget.

Stemningen i «Gösta» er sår, melankolsk og miserabel, men komedien stopper aldri opp for latterpauser, men fortsetter i bedagelig tempo som en flytende lavmælt farse.

Dette er trekk som plasserer «Gösta» i slekt med nyere humordrama som «Baskets», den lite omtalte amerikanske komiserien til Zach Galifianakis- han villeste i The Hang Over» – som handler om en mislykket rodeoklovn og hans dysfunksjonelle, triste familie,

Göstas labile far er den morsomste typen her, en slask og slubbert som flytter til sønnen etter å ha blitt kasta ut av dama. Han har også mistet gymnaslærerjobben etter å ha skreket litt mye til elevene og gitt dem dårlige karakterer med vilje, sånne ting. Nå bruker han sønnen for alt han er verdt. Melissa er like egoistisk, en survete legestudent, som har det med å se naturfilmer selv om/fordi hun blir deprimert av det. Men den godeste Gösta holder ut, selv om han trekkes ned av alle rundt ham.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Gösta selv er også Lukas Moddyssons harselas med 70-tallets myke mann, mannsrollen han har tulla så vellykka og morsomt med før i «Tilsammans». I filmen får den myke mann til slutt nok av de som misbruker velviljen hans. Spørsmålet er om Gösta i det hele tatt er utstyrt med evnen til å sette foten ned. Det er ikke sånn at «Gösta» får latteren til å sitte løst. Dette er komidrama, som i følge Moodysson selv er «så morsomt som mulig og alvorlig som mulig, komedie med en dose Dostojevskij».

Det er jo grenser for hvor mye familiær tristesse og tragikomedie man orker på en gang. De fire første episodene legges ut på premieredatoen, deretter fordeles de neste åtte på mandagene utover. HBO har også bestilt en sesong til med beklemmende og blå humor om folkhemmet.

Den er nok lettest å ta inn i et par episoder om gangen.

Mer fra Dagsavisen