Google tar grep mot Viagogo – nå venter man på hva Facebook vil gjøre

Tidligere i festivalmåneden juli gikk Forbrukertilsynet ut og advarte mot å kjøpe svartebørsbilletter fra nettsteder som Viagogo og Stubhub. Nå tar Google grep mot Viagogo.

Det er ifølge BBC snakk om en verdensomspennende suspensjon. Viagogo har hittil betalt seg til topps på Google Ads, noe som har gjort at nettsiden dukker opp først i søket – også før offisielle salgsplattformer for billetter.

Etter langvarig press har Google nå reagert, rett i kjølvannet av at den britiske forbrukermyndigheten går til rettssak mot Viagogo.

– Når folk bruker vår plattform som hjelp til å kjøpe billetter, ønsker vi å være sikre på at de får en opplevelse de kan stole på. Derfor har vi en streng politikk og gjør nødvendige grep når vi mener en annonsør bryter den, het det i en uttalelse fra Google onsdag.

Viagogo vil ikke lenger komme opp først i Google-søk, etter at Google har tatt grep mot det kontroversielle nettstedet som selger andrehåndsbilletter. Foto: Skjermdump

Viagogo svarer at man var «ekstremt overrasket» over å høre om Googles bekymringer, og «er overbevist om at det ikke er begått overtramp», ifølge BBC.

FanFair Alliance, en kampanjegruppe i musikkbransjen mot andrehåndssalg av billetter, klapper i hendene for suspensjonsbeslutningen.

– Vi er glad for at Google omsider har reagert. Nå håper vi at andre plattformer, særlig Facebook, kan følge eksemplet, sier kampanjeleder Adam Webb i en uttalelse på gruppens hjemmeside.