Kunst

Gledet seg til hver dag

En av Norges mest populære samtidskunstnere, Kjell Nupen, døde i går 58 år gammel. Drevet av undring og ønsket om å berøre malte han seg standhaftig gjennom fire tiår.

- Jeg har et livsprosjekt, og hadde jeg visst hva det var så hadde jeg kanskje definert det ferdig. Men er du våken nok i morgen, ser du noe du ikke så i dag. Jeg gleder meg hver morgen til jeg skal til verkstedet, der jeg vet jeg kan skape.

- Det ble voldsomt alvorlig, dette, sa Kjell Nupen til Dagsavisen da han i oktober viste rundt i utstillingen som skulle oppsummere 40 års virke som kunstner. Nupen var sammen med sin familie da han onsdag morgen døde i sitt hjem.

Forelskelser

I desember, kun to måneder etter utstillingen som fylte hele Galleri Brandstrup og Kaare Berntsens lokaler, fikk Nupen en alvorlig kreftdiagnose. Han er blitt behandlet ved Lindrende enhet på Sørlandet sykehus i Kristiansand, og ifølge pressemeldingen som ble sendt ut i går, arbeidet han med kunstverk helt til det siste.

Nupen ville nødig snakke om sitt 40-årsjubileum som et ledd i å avslutte kunstnerkarrieren. Overfor Dagsavisen fastholdt han at ansiktet tvert imot var vendt framover mot neste bilde. Flere av bildene som ble utstilt i høst hadde han ikke sett på flere tiår. Gjensynet med bildene vakte følelser hos ham, fortalte han.

- Det er morsomt når man ser noe man har gjort som 25-åring sammen med noe man har gjort som 58-åring. Du var vel forelsket du også da du var 14-15 år? Det kan være morsomt å se den forelskelsen med nye øyne, sa han.

Populær

Nupen debuterte som kunstner allerede i 1973, og i 1974, da han så vidt var fylt 19 år ble han tatt opp til Høstutstillingen. Det var oljemaleriet «Grå figur 1», den gang prissatt til 2.000 kroner som sikret ham plassen som en av de mange debutantene.

Siden den gang har Nupens karriere vokst seg stor. I forbindelse med utstillingen Nupen hadde på Soli Brug Galleri i Østfold, en måned før jubileumsutstillingen, solgte han kunst for 1,5 millioner kroner den første timen. Ifølge VG var det dyreste maleriet prissatt til 290.000 kroner. At kunstneren også brukte helikopter som transportmiddel, er blitt nevnt i mange intervjuer de siste årene.

For Nupen, som tok sin utdannelse ved de statlige kunstakademiene i Oslo og Düsseldorf, var en populær kunstner, selv om han funderte litt på hva en egentlig legger i begrepet populær, da Dagsavisen snakket med ham i høst.

- Jeg er veldig ydmyk. Det kan hende det i bildekunsten er vanskeligere å være populær. Men det er forskjell på å bli populær og å lage ting for å bli populær. Jeg vet at sånne ting brukes mot meg, men jeg vet ikke hvor mye energi jeg skal bruke på det. Jeg hadde en utstilling på Solli Brug nylig. 15.000 så den. Hvis det er å være populær, så er jeg glad for det, sa han.

«Nupen-blått»

Populariteten, men også fargevalget hans har vært en gjenganger i tekster om Nupen. Det var på 1980-tallet at begrepet «Nupen-blått» begynte å få feste.

- Se deg rundt. Det er ikke så jævla mye blått, er det dét, spurte han Dagsavisen. Begrepet vokste fram som en tabloid overskrift, mente han.

- Jeg motsier det ikke lenger. Det er skoleelever som bruker begrepet når de skriver særoppgaver om meg. Det er hyggelig, bemerket han.

Berøring

Om det kanskje var en smule irritasjon å spore da han ble konfrontert med andres forestillinger om ham, var det desto mer glød i øynene da Nupen skulle snakke om hva som drev ham som kunstner. Han fortalte med glede om hvordan han hver dag gledet seg «som en guttunge» til en ny dag i malerverkstedet, og hvordan de ekstra inspirerte øyeblikkene fortsatt kunne gi ham en kiling i magen.

- Så går det én dag, og jeg ser det jeg har gjort igjen, og tenker «hva fanken», spøkte han.

Men undringen over hva som egentlig var hans livsprosjekt, og undringen over hvorfor noe berører, holdt ham i gang.

- Å oppsøke noe for å bli provosert, synes jeg blir for enkelt. Vi vet alle hvordan vi kan bli det. Å bli berørt opptar meg mer. Undringen, ærbødigheten, ydmykheten, alle ordene som kanskje blir parodiske, prøver jeg å ta tak i. Jeg liker å stå overfor noen ting som setter i gang noe hos meg, sa han.

I tillegg til de mange maleriene har Nupen også stått for utsmykning av blant annet Otterdalsparken og Søm kirke i hjembyen Kristiansand. Han er også representert i en rekke norske og internasjonale samlinger.

- For meg er bildekunsten en liten sirkel jeg har tegnet rundt meg selv da jeg var ung. Jeg skulle forsøke å holde meg her, og har levd gjennom flere tiår der maleriet har vært erklært ødelagt, sa Nupen i høst.

bente.rognan.gravklev@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen