Ane Dahl Torp er nominert til prisen for beste kvinnelige hovedrolle for sin tolkning av Shen Te i Det Norske Teatrets sin oppsetning av «Det gode mennesket fra Sezuan.» FOTO: NTB SCANPIX

- Gjevere enn en filmpris

Ane Dahl Torp har vunnet mange priser for sine roller i film og TV. I år er hun for første gang nominert til Heddaprisen for sin innsats på scenen.

- Det spilles mye mer teater enn film, så det å bli nominert til en Amandapris kan ikke sammenlignes med Heddaprisen. Det er et utrolig stort komplement fordi konkurransen i teatret er mye større, sier Dahl Torp til Dagsavisen.

Dette er første gang Dahl Torp er nominert til Heddaprisen. Det var rollen som Shen Te i stykket «Det gode mennesket fra Sezuan» på Det Norske Teatret som sikret henne den gjeve nominasjonen i kategorien beste kvinnelige hovedrolle. Andre nominerte er Hildegunn Eggen for sin tolkning av fru Alving i Henrik Ibsen-stykket «Gjengangere» på Trøndelag Teater og Kirsti Stubø for rollen som Lavinia Mannon i «Sorga kler Elektra» på Det Norske Teatret.

 

Vil ha mer teater

Dahl Torp håper Heddaprisen kan være med på å trekke flere mennesker til teatrene.

- Filmpriser både i Norge og utlandet har opparbeidet seg navn som betyr noe for publikum. Bare tenk på Oscarprisen! Det hadde vært hyggelig om det ble mer blest rundt Heddaprisen så det kunne vært et kvalitetstegn som kan skape større interesse for teater, sier hun.

- Hva tror du er grunnen til at det var rollen som Shen Te som sikret deg en nominasjon?

- Shen Te er en kjent karakter og Bertolt Brecht er en veldig kjent dramatiker. Det førte til at jeg hadde en veldig synlig rolle, noe jeg har gjort lite av tidligere. Shen Te er en slik rolle som gjør at hvis du tryner, så tryner du hardt, og hvis du lykkes så blåses det veldig opp. Det går ikke an å gjemme seg. Jeg er veldig glad for at det gikk så bra, sier Dahl Torp.

 

På bortebane

Da Dagsavisen møtte Dahl Torp under prøvene til «Det gode mennesket fra Sezuan» la hun ikke skjul på at rollen bød på nye utfordringer. Hun var spesielt spent på hvordan det ville bli å bryte den fjerde veggen og snakke direkte til publikum.

- Jeg var usikker på hvordan jeg ville få det til, og trives med det. Jeg følte meg skikkelig på bortebane. Selv om dette ikke er nytt for andre, så var det veldig fremmed for meg, sier hun.

Selv om hun så noen trøtte og sure tryner blant publikum, syns hun først og fremst at det hele var en fin opplevelse.

- Dialogen med publikum fikk jeg stor glede av, og det tror jeg var fordi de likte forestillingen. Hadde de ikke likt den, så ville de ikke blitt venn med meg. Noen sov, men jeg hadde bestemt meg for at hvis noen ville sove på teater så skulle de få lov til det, sier Dahl Torp og ler.

- På premieren gikk jeg inn på scenen da Shen Te hadde kledd seg ut i mannekostymet og slo ut med armene i en gest som liksom uttrykte: «Hvordan syns dere jeg tar meg ut som mann?». Og da klappet publikum, utbryter hun.

- Jeg ble nesten flau. Det å dra i gang applaus ses på som noe den gamle skolen drev med. Men det var jo positivt. Jeg følte liksom at, her. Her er vi venner, sier hun.

 

Mammapermisjon

Tidligere i vår fikk Dahl Torp en datter, noe som førte til at kollega Marie Blokhus tok over rollen som Shen Te de siste forestillingene.

- Det var litt sårt selv om byttet var planlagt på forhånd. Jeg dro og så på forestillingen som publikummer, og kjente at jeg lengtet tilbake og savnet forestillingen. Shen Te er en gjennomgående rolle og forestillingen er krevende. Likevel skal det sies at jeg var veldig glad for at Marie var villig til å gjøre det, sier Dahl Torp.

Når hun er ferdig i mammapermisjon til høsten skal hun i gang med en hemmelig filmproduksjon før hun igjen skal tilbake på teaterscenen.

 

Mange nominasjoner

Om ikke Ane Dahl Torp skulle stikke av med prisen for beste kvinnelige hovedrolle i morgen, har likevel Det Norske Teatret flere andre vinnersjanser. I kategorien «årets forestilling» står teatret for tre av fem nominasjoner for stykkene «Sorga kler Elektra», «Norge-Brasil», og publikumssuksessen «Abrahams Barn» som er sett av 35.000 mennesker. Rogaland Teater ser også ut til å ha imponert Hedda-juryen. I morgen kan teatret stikke av med hele seks priser.