Kultur

Gir seerne gamle suksesser om igjen

Slik skal TV 2 underholde oss til våren.

Vårprogrammet TV 2 la fram i går inneholder mange programmer som har blitt populære hos det norske folk. Seersuksesser som «Idol» og «Hver gang vi møtes» er noen av underholdningsprogrammene som skal lokke folk til skjermene.

Store deler av vårprogrammet til TV 2 består av konsepter som folk kjenner godt. Dette er ikke tilfeldig, mener medieforskere Dagsavisen har snakket med.

- For TV 2 er det viktig å sikre publikumsoppslutning. Det oppfordrer ikke til nyskapning. «Never change a winning team», sier man jo, sier professor i medievitenskap ved Universitetet i Bergen, Jostein Gripsrud.

Beholder suksessene

Programdirektør i TV 2, Pil Gundelach Brandstrup, viser imidlertid til flere nye konsepter. Av de nye konseptene er det blant annet dokumentarserier om kjente fjes som Petter Northug, Madcon-gutta og Tone Damli som TV-kanalen kan lokke med. Her skal seerne få følge de kjente fjesene i deres hverdager. Likevel er det en overvekt av kjente konsepter som skal trekke TV-titterne til TV 2 første halvdel av 2013. Programdirektøren sier at det er vanskelig å skulle legge ned programmer som er så store suksesser.

- Vil det norske folk ha disse programmene så skal de få det, sier Gundelach Brandstrup.

Passivt publikum

Førsteamanuensis ved Institutt for kommunikasjon ved Handelshøyskolen BI, Mona Solvoll, mener det er to teorier som kan forklare TV 2-programmenes suksess.

- Enten så produserer TV 2 det folk vil ha. Folk er interessert i mat, oppussing og kjendiser og den slags. Eller så er det slik at vi som publikum ser det vi får servert. Står Idol på programmet på lørdag så ser vi det. Jeg tror vel mest på det sistnevnte, sier hun.

Jostein Gripsrud mener også at folk flest er vanedyr.

- Det er noen som har ment at TV vil bli skiftet ut med «me-TV», altså at hver enkelt skaper sin egen TV-meny med ordninger som Netflix, men jeg tror det er en ganske stor andel av dagens seere som synes det er fint å sitte i sofaen og gape opp. Det er mye automatikk i TV-titting, og folk blir gjerne ved den kanalen de trives med, sier han.

Mona Solvoll mener også at folk er veldig kanallojale.

- Ideen om at vi tar imot det som kanalene tilbyr oss går ut på at publikum er passive. På TV blir det servert en meny som er helt grei, og det er en god miks av alt, sier hun.

«Farmen»-suksessen

I høst har TV 2 trukket mange seere til skjermen både i helgene og i ukedagene. Realitykonseptet «Farmen» har trukket over 800.000 seere i ukedager, og fått stor oppmerksomhet særlig på grunn av deltakeren Andreas Nørstrud som har provosert med kontroversielle utsagn blant annet om likestilling og hvordan kvinner bør kle seg. Professor Jostein Gripsrud har ikke sett det populære programmet, og humrer litt når han blir spurt om hvem han tror ser på programmet.

- Disse formatene som «Farmen» og «Jakten på kjærligheten» er ikke beregnet på den høyest utdannede fjerdedelen av befolkningen. Programmene har likheter med ukebladstoff og dekkes i ukebladene. Og de har som kjent gjerne blitt sett ned på av høyt utdannede, sier han.

Drahjelp av mediene

Mona Solvoll ved Handelshøyskolen BI viser til at det tradisjonelt er et skille på lavkultur og høykultur.

- Og slike serier har nok havnet i lavkulturkategorien. Tradisjonelt sett er TV generelt et lavkulturmedium. Sammenligner du med bøker og aviser så er de tradisjonelt ansett som høykultur. Det er mulig dette skillet fortsatt eksisterer. Men i noen miljøer diskuteres nok «Farmen» heftig, sier hun.

Og ganske riktig: «Farmen» har vært skrevet mye om i norske aviser. Både TV 2s lekkasjer om hvem som skulle ryke ut neste gang, og Farmen-Andreas‘ kvinneutsagn har fått mye spalteplass. Og «Skal vi danse»-finalen ble tungt dekket av nettavisene. Dette hjelper godt for å øke seertallene, mener Solvoll.

- Avisene skriver ofte om det som har vært på TV. Det er ikke alle som synes det er like stas med side opp og side ned om «Farmen», men det er klart at dette gjør at programmene lever lengre enn de timene de går på skjermen. Også når det skrives om «Farmen»-genseren, Dorthe Skappel-genseren og «Forbrytelsen»-genseren så hjelper det på seertallene til TV-programmene, sier hun.

Kjærlighet på TV

Også «Jakten på kjærligheten» har fått mye omtale i mediene i høst. Dette programmet vises ikke til våren, men kjærlighetshungrige nordmenn trenger ikke fortvile: «Sønner av Norge» skal ta seerne med på en reise til USA der nordmenn skal prøve å finne kjærligheten med fire norskamerikanere. Grunnen til at disse programmene blir populære er at de berører noe universelt, mener TV 2s programdirektør.

- Kjærligheten er universell. De fleste lever i forhold eller ønsker å gjøre det. Dette er viktig for folk, sier Pil Gundelach Brandstrup.

bente.rognan.gravklev@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen