Kunst

Gatekunst å 
bla gjennom

Flere av gatekunstverkene som er avbildet i den nye utgaven av «Street Art Norway», er allerede borte.

Flere av gatekunstverkene som er avbildet i den nye utgaven av «Street Art Norway», er allerede borte.

Det bekymrer ikke kunstnerne selv, ifølge bokens redaktør Martin Berdahl Aamundsen i Kontur forlag.

- Når kunstverket er laget, så er det gjort. Det som skjer etterpå, om det blir slitt bort eller malt over, bekymrer dem ikke. Det spennende er at på de samme veggene kommer det opp nye ting som uttrykker noe for den aktuelle tida - i nåtid.

Boken er spekket med bilder, 260 i alt, med en lang rekke kunstnere representert. Noen har tatt bildene selv, andre har folk i forlagets nettverk fotografert - på gaten, uten at man vet hvem som står bak.

- Det som er spennende med gatekunsten, er at den bare møter deg i byrommet, plutselig og overraskende. Du får den servert, uten forklaring. Samtidig er den så visuell at du bør forstå motivet. Det er det sentrale: At effekten skal ta folk på de få sekundene de går forbi, sier Berdahl Aamundsen.

22. JULI PÅ VEGGEN

Forlaget ga ut «Street Art Norway» i 2010. Der ble navn som Pøbel og Dolk introdusert. I årets nye bok dukker nye navn opp - som Stein i Bodø.

Dessuten dokumenteres noe annet og helt unikt, nemlig 22. juli. Vanligvis har street art-kunstnerne en hang til harselering eller politiske og samfunnsmessige statements. Men i kjølvannet av 22. juli i fjor kom sorgreaksjonene - også opp på veggene.

- Det ble unikt for Norge, fastslår redaktøren.

For de historieinteresserte tar Martyn Reed, grunnleggeren av Nuart-festivalen i Stavanger, for seg utviklingen av norsk street fram til i dag, i et essay blant alle fotografiene. Der undrer Reed også litt på veien videre, og stiller et åpent spørsmål om hva som skjer når den konvensjonelle kulturen omfavner en subkultur som gatekunsten.

- Har man grunn til å være bekymret for at dette blir mainstream?

- Det er godt sagt. Men jeg tror dette er en kunstform som er bygd opp og styrt av undergrunnen, basert på en kontinuerlig framdrift innen uttrykk og teknikk og av stadig nye stemmer. Det er basert på det som skjer i nåtid, denne uka, sier Berdahl Aamundsen.

INN I GALLERIENE?

- Et annet spørsmål, som også henger sammen med bredere aksept, er: Hvordan ta vare på gatekunsten? Skal den inn i galleriene?

- Gata er galleriet, så hvordan konservere dette? Likevel tror jeg man må prøve å få dette inn i galleriene. Flere har allerede gjort det, som amerikanske Mr. Nobody gjorde på Hamsungalleriet i fjor. Jeg tror også Dolk vil stille ut etter hvert, sier bokredaktøren.

Også smått legendariske Banksy går som kjent for galleriene. I boken er det også med bilder fra britens besøk i Bergen i 2000, noe som var til stor inspirasjon for den voksende gatekunstbevegelsen der. I dag er Bergen den sentrale street art-scenen i Norge. (NTB)

Mer fra Dagsavisen